2026-03-27, 01:35
Medlem
Kollade på viner i kväll och så sökte jag på Google på ett vin som jag har köpt många gånger och som jag har köpt i år och som jag vet vad jag har betalat för. När jag gick in på Systembolagets hemsida så var det vinet helt plötsligt dyrare nu än vad jag betalade tidigare i år.

Höjer dom priserna när som helst? Trodde det bara var årsvis när satan (staten) höjde skatterna.

För den vetgirige så är vinet i fråga, men jag antar att det gäller över hela brädet, Château L’Hospitalet Réserve Rouge. Har kostat 219 riksdaler. Kostar det 225 riksdaler.
Senast redigerad av Trucker.Calzone 2026-03-27 kl. 01:37.
2026-03-27, 02:14
Medlem
Riksreptilens avatar
Leverantörerna får ändra priserna fyra gånger per år i beställningssortiment.

https://www.systembolaget.se/kundservice/sortiment/a5376eb1-c12e-42eb-ac6c-1891428b2e1f/nar-och-hur-ofta-andras-priserna-i-systembolagets-sortiment/5f976abb-2d1b-4756-98ea-506aa6de3a89/

" Leverantörerna kan justera sina priser vid två tillfällen varje år, i mars och september, när det gäller varor i vårt inköpta fasta sortiment."
2026-03-27, 02:53
Medlem
Onanikrems avatar
Allt har blivit dyrare. Som Riksreptilen säger justerar de priserna två (fyra gånger om år) Då höjer de vanligen.

Ica, Willys, Lidl, bensinbolagen osv. justerar priserna, ibland flera gånger i veckan. Köper du en jävla hårddisk eller telefon justeras dessa priser också rätt ofta.
2026-03-27, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Kollade på viner i kväll och så sökte jag på Google på ett vin som jag har köpt många gånger och som jag har köpt i år och som jag vet vad jag har betalat för. När jag gick in på Systembolagets hemsida så var det vinet helt plötsligt dyrare nu än vad jag betalade tidigare i år.

Höjer dom priserna när som helst? Trodde det bara var årsvis när satan (staten) höjde skatterna.

För den vetgirige så är vinet i fråga, men jag antar att det gäller över hela brädet, Château L’Hospitalet Réserve Rouge. Har kostat 219 riksdaler. Kostar det 225 riksdaler.
Systembolaget har ett fast påslag på alkoholen de säljer, så nej - de smyghöjer inte, de kan inte ens göra det.

Däremot kan leverantören höja sina priser. Gällande skatt på vin så är den i dag densamma sedan 1 januari 2024.

För din flaska betalar du 43:33 i skatt, sedan tillkommer det moms, och den har varit densamma, procentuellt, sedan början av nittiotalet.
2026-03-27, 06:28
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Den ekonormiskt lagde bunkrar före 1:a 'prill, sparar en slant och blir sedd som Snålove av alla medelklassens rikingar som "inte bryr sig" och som själv har BO-lån på 8 mille.

Staten, ogillar också hamstrare stort. Så var det re'n under WWII. Klart demoniserad och syndabockad grupp. Helt i klass med typ uttrycka sympati för POTUS.
2026-03-27, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Den ekonormiskt lagde bunkrar före 1:a 'prill, sparar en slant och blir sedd som Snålove av alla medelklassens rikingar som "inte bryr sig" och som själv har BO-lån på 8 mille.
Det är 1 mars och 1 september som leverantörerna kan justera sina priser.

Så om snålove hamstrar 1 april är han snarare knasove. Sedan vet jag inte om Systembolaget justerar priserna på lagervaror.

Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Staten, ogillar också hamstrare stort.
Jasså. Rekommendationer jag har fått från nämnda stat är att ha saker hemma så jag klarar mig ett tag vid krig eller kris. Var har du fått din information ifrån? Någon Facebookgrupp?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-03-27 kl. 06:44.
2026-03-27, 07:11
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Tittar man tillbaka typ 15 år har de varit väldigt lite ökningar hos systembolaget. Jämför du detta med matpriser är deras ökningar väldigt blygsamma.

Vad kostade en Arboga 10.2 % 2010? Typ 19 kr och idag 25 kr. Det är väldigt liten ökning.
2026-03-27, 07:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är 1 mars och 1 september som leverantörerna kan justera sina priser.

Så om snålove hamstrar 1 april är han snarare knasove. Sedan vet jag inte om Systembolaget justerar priserna på lagervaror.

Jasså. Rekommendationer jag har fått från nämnda stat är att ha saker hemma så jag klarar mig ett tag vid krig eller kris. Var har du fått din information ifrån? Någon Facebookgrupp?
De brukar ha synpunkter på att man åker till Tyskland och hamstrar sprit vad jag vet? Nu dricker jag rätt lite sprit så en resa med bil om år blir det och själva resan betalar sig med det man köper. Man kan se det som en betald semester.
2026-03-27, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De brukar ha synpunkter på att man åker till Tyskland och hamstrar sprit vad jag vet? Nu dricker jag rätt lite sprit så en resa med bil om år blir det och själva resan betalar sig med det man köper. Man kan se det som en betald semester.
Det handlar väl i så fall inte om att man hamstrar, utan möjligen att man köper alkohol alls, eller att man köper det utan att gynna svenska staten.
2026-03-27, 07:17
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Tittar man tillbaka typ 15 år har de varit väldigt lite ökningar hos systembolaget. Jämför du detta med matpriser är deras ökningar väldigt blygsamma.

Vad kostade en Arboga 10.2 % 2010? Typ 19 kr och idag 25 kr. Det är väldigt liten ökning.
Långburk Pripps kostade drygt 8kr 1980 idag kostar den 15 nånting. Bensin, hyror och el har däremot ökat fler hundra procent. Samma öl kostade 22kr på krogen. Idag kostar en 50cl öl på krogen 90kr
Senast redigerad av Onanikrem 2026-03-27 kl. 07:27.
2026-03-27, 07:21
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014

Om du testar nedan ser du att 19 kronor år 2010 motsvarar 26,37 kronor idag.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

Så en ökning från 19 till 25 kronor över den tiden är i linje med hur övriga priser har ändrats i snitt.
2026-03-27, 07:22
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om du testar nedan ser du att 19 kronor år 2010 motsvarar 26,37 kronor idag.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

Så en ökning från 19 till 25 kronor över den tiden är i linje med hur övriga priser har ändrats i snitt.
Nä, kolla matpriserna, ena dagen kostar kaffet 30 kr och nu 100 kr.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in