2026-03-28, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
"Inrikes födda med två i landet födda föräldrar" är till stor del en omskrivning för tredje generationens invandrare, vilka (åtminstone i Danmark) är mer kriminella än första och andra generationen.

Det är riktigt att gängen börjat "hyra in" vanliga (nåja) svenska ungdomar, men det är en kriminalitet som inte hade existerat utan massinvandringen.

Tredje generationens invandrare? Pratar vi om barn till barn som invandrat (utan att några svenskar blandat sig i familjeträdet) på vad - 60 talet? Hur många tror du de är? Redan gruppen andra generationen invandrare med två föräldrar födda i utlandet är under 10%. Tredje gen.-gruppen är pytteliten och står INTE för nära 40% av de gängkriminella. Sorry, men det är svenskar (MC-klubbar wtc är ju också med i statistiken).

Du kan påstå att det är så och jag förnekar inte att invandringen haft en stor inverkan på var vi är idag. Men det är inte ett unikt svenskt fenomen heller på något sätt. Så det är lite väl förenklat att tro att vi skulle lösa alla problem bara vi utvisade kriminella invandrare.
Citera
2026-03-28, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugo-lund
Det verkar vara Sjöbo
https://www.skd.se/2026-03-27/ung-sjobokille-skot-man-i-huvudet-med-halspetspistol/
Kan stämma. Isf är det den E*ik No*in (r & d) jag gissade på. Som förvisso var verksam inom Malmö kommun om jag fattade rätt.
Citera
2026-03-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Hela familjen har numera skyddade identiteter men den som lägger lite tid på det kan så klart hitta vilka det rör sig om. Jag vet men kommer inget skriva om det. Det är relativt ointressant för trådens ämne, dvs. hur detta påverkar en familj och, mer intressant, SD, i stort.
Inte enbart irrelevant.

Om vi börjar med hur det påverkar familjen. Pratar vi om en klan likt Ali Khan eller vad de nu heter, så påverkas ju en sådan familj på ett annat sätt än när en minister upptäcker att hans son är nazist. Så familjens bakgrund osv är av intresse för att förstå hur de nu påbörjats och även hur det kunnat gå som det har gått. Dvs var grabben predestinerad att bli mördare eller kommer han från världens mest normala och trygga familj?

Vidare är det också intressant att se huruvida föräldrarna varit aktiva vad gäller just kriminalpolitik. Om de stått på SDs barrikader och ropat på hårdare straff är det ju av intresse nu när de själva har en son som med stor säkerhet kommer dömas för ett grovt brott.

Till sist är ju även familjens bakgrund av intresse. Jag har sett att det påstås att de är såväl syrier som iranier. Är något av detta sant?

Så, spotta fram namnen nu, de kommer ju ändå fram till slut och så slipper vi en mängd felaktiga gissningar som kan skapa problem. När de nu dessutom har skyddade personuppgifter är det ju än mindre anledning att tiga om vilka de är.
Citera
2026-03-28, 11:03
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Tredje generationens invandrare? Pratar vi om barn till barn som invandrat (utan att några svenskar blandat sig i familjeträdet) på vad - 60 talet? Hur många tror du de är? Redan gruppen andra generationen invandrare med två föräldrar födda i utlandet är under 10%. Tredje gen.-gruppen är pytteliten och står INTE för nära 40% av de gängkriminella. Sorry, men det är svenskar (MC-klubbar wtc är ju också med i statistiken).

Att föräldrarna är födda i Sverige på 80-talet räcker. Och jag skrev inte att den gruppen står för nära 40 procent av de gängkriminella, utan "en stor del" av dessa 40 procent. Hur stor del har jag inte yttrat mig om. Att den gruppen skulle vara "pytteliten" tror jag inte på. Någon jättestor del står den knappast för - ännu.

Men visst, ingen av oss har presenterat någon statistik. För min del lyckas jag inte hitta någon sådan statistik heller, eftersom myndigheterna i vanlig ordning tycks mer intresserade av att mörklägga än att belysa. Således blandar man ihop exempelvis fotbollsfirmor och NMR-medlemmar med det som normala människor kallar "gängkriminalitet", och säger sedan att si och så många av de inblandade i "gängkriminalitet" är svenska medborgare (utan att försöka reda ut hur många som har "utländsk bakgrund" eller, vilket naturligtvis hade varit bäst, exakt vilka länder de har "bakgrund" i).

Varifrån har du dina statistiska uppgifter?

Citat:
Du kan påstå att det är så och jag förnekar inte att invandringen haft en stor inverkan på var vi är idag. Men det är inte ett unikt svenskt fenomen heller på något sätt. Så det är lite väl förenklat att tro att vi skulle lösa alla problem bara vi utvisade kriminella invandrare.

Nej, det skulle inte lösa alla problemen. Men den absoluta merparten av dem skulle lösas genom massiv återvandring.

Och nej, det är inte "unikt svenskt", och det har ingen påstått heller. Men vi har på några korta årtionden gått från att vara en förebild ifråga om trygghet till att vara ett av de värsta länderna i Europa i detta avseende. Vi har fler sprängningar, skjutningar och så vidare än andra jämförbara länder, och det beror på invandringen.
Citera
2026-03-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Varifrån har du dina statistiska uppgifter?

Bästa detaljerade studien är väl denna från 2018 med data från Polisen och SÄPO. Rimmar bra med deras "17500 gängkriminella" (som de ju vägrar presentera något grundlag för - jag tror, precis som du, att det ingår ett par tusen fotbollsultras där också - ett bra sätt att få mer budget och få banka på lite mjuka mål om söndagen).

Jag slängde in deras sammanställning i en graf här. Visst är invandrare överrepresenterade, men det blir också vagt (inte minst lagmässigt, vad ska man använda det till?) att kalla någon med mormor från Finland för invandrare liksom, och polisen kommer nog inte börja administrera gentest direkt.

Utvisning är ju också lite tandlöst. Jag är inte emot det, tvärtom... men om det som det ser ut nu slutar med att bossarna sitter i Spanien, Turkiet, Dubai etc. och riskfritt kan beställa svenska högstadieungar till att mörda för småpengar så kan det väl kvitta?
Senast redigerad av ThePrivacyTerms 2026-03-28 kl. 15:36.
Citera
2026-03-28, 16:49
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Bästa detaljerade studien är väl denna från 2018 med data från Polisen och SÄPO. Rimmar bra med deras "17500 gängkriminella" (som de ju vägrar presentera något grundlag för - jag tror, precis som du, att det ingår ett par tusen fotbollsultras där också - ett bra sätt att få mer budget och få banka på lite mjuka mål om söndagen).

Jag slängde in deras sammanställning i en graf här. Visst är invandrare överrepresenterade, men det blir också vagt (inte minst lagmässigt, vad ska man använda det till?) att kalla någon med mormor från Finland för invandrare liksom, och polisen kommer nog inte börja administrera gentest direkt.

Utvisning är ju också lite tandlöst. Jag är inte emot det, tvärtom... men om det som det ser ut nu slutar med att bossarna sitter i Spanien, Turkiet, Dubai etc. och riskfritt kan beställa svenska högstadieungar till att mörda för småpengar så kan det väl kvitta?

Tack för grafen. Jag vet inte, men det känns inte som om rapporten säger så mycket om vad gemene man tänker på som gängkriminalitet, den där som ger rubriker just därför att den gör folk otrygga. "MC-gäng" utgör den största gruppen, nästan lika stor som "Nätverk", "Partiella organisationer", "Gatugäng" och "Maffia" tillsammans. Men hur mycket väsen gör MC-gängen av sig ifråga om sådant som gör svenskarna otrygga, i jämförelse med invandrargängen? Har MC-gängen stått för särskilt många (några alls?) av de bombningar, felskjutningar och annat kaos som babbarna håller på med?

Och vad mera är, eftersom detta handlar om kriminella "ekosystem" så att säga, hur många av de förortsungar som personrånar andra ungdomar (inte sällan med etniska svenskar utsedda som måltavla) återfinns senare i kriminella MC-gäng, jämfört med hur många som hamnar i blattegängen? Min gissning: nära noll.

För att nu inte nämna "firmorna" vars brottslighet till övervägande del går ut på att spöa på varandra i överenskomna drabbningar? Vem bryr sig om det liksom?

Visst, massiv återvandring hade enligt den här undersökningen fortfarande lämnat kvar omkring hälften av den organiserade brottsligheten, men de värsta delarna av den - de delar som antingen är direkt samhällshotande eller gör vanligt folk otrygga - hade så gott som utraderats.
Citera
2026-03-28, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det var ett beställt politiskt mord som misslyckades, tack och lov. Den enda kopplingen till SD är att föräldrarna till GM varit aktiva i SD. Den ena klev av tidigare, den andra klev av efter pga. detta, men innan det blev känt för både SD och media. Ansvarstagande förälder mao, i synnerhet med tanke på uppdraget.

Men det spiller så klart tillbaka på SD alldeles oavsett.
Är man en ansvarstagande förälder bara för att man lämnar politiska uppdrag när en sådan här sak händer?

Det kan inte vara så enkelt att man fattar att man inte kan sitta kvar på de uppdrag man har?
Citera
2026-03-29, 17:56
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2026-03-29, 18:02
Medlem
Citat:
Stämningsansökan från det relaterade fallet i Uddevalla (samma GM): https://files.catbox.moe/qe390l.pdf

Den SD-kopplade GMs namn är alltså troligen Aar•n N•din. Så kan de som vill gräva i vem föräldrarna är. Bristande vandel, föräldraansvar osv osv...
källa
Citera
2026-03-29, 19:43
Medlem
RomernasKungs avatar
Splittat fall. Föräldrarna sympatiserar med SD och sonen med Iranska regimen och jihadism mm?

Vad finns att diskutera? Att det är tragiskt?
Citera
2026-03-30, 17:09
Medlem
Sveapådekens avatar
Hur Expressen försöker smeta det här dådet på Sd är ju rätt desperat.

Ser man på det hela lite djupare så är det ju mer eller mindre ett ickesvenskt problem.
Vilken svensk heter Vxsiljxev ? Nxdin? Är ju knappast svenskt heller. NORDIN kunde jag köpt som svenskt.
Är det ett halvfabrikat ? Serb? Östeurope? Är GM en RYSS?
Vilka etniciteter skulle ta sida emot en exiliranier?

Vilken hundra procent etnisk svensk skulle få för sig att jaga ihjäl en IRANKÄNNARE? En mest sannolikt ICKE SVENSK irankännare?
Det här dådet hade aldrig hänt om det var för massinvandringen!
Citera
2026-03-30, 20:10
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sveapådeken
Hur Expressen försöker smeta det här dådet på Sd är ju rätt desperat.

Ser man på det hela lite djupare så är det ju mer eller mindre ett ickesvenskt problem.
Vilken svensk heter Vxsiljxev ? Nxdin? Är ju knappast svenskt heller. NORDIN kunde jag köpt som svenskt.
Är det ett halvfabrikat ? Serb? Östeurope? Är GM en RYSS?
Vilka etniciteter skulle ta sida emot en exiliranier?

Vilken hundra procent etnisk svensk skulle få för sig att jaga ihjäl en IRANKÄNNARE? En mest sannolikt ICKE SVENSK irankännare?
Det här dådet hade aldrig hänt om det var för massinvandringen!

Vasiljev är kanske mammans efternamn.

"Björn Nodin, 59, och Helena Vasiljev, 43, är nya ägare till fastigheten på ... i Sjöbo."

Länk till Ystads Allehanda

TILLÄGG

Vi kan nog skippa "kanske".

"Helena Vasiljev, Sjöbo (SD)
Har avsagt sig uppdraget. Entledigad enligt
Hovrättens beslut 2025-11-18"

https://www.skane.se/namndshandlingar/88806443/
Senast redigerad av Meiji 2026-03-30 kl. 20:13.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in