2026-03-26, 15:06
Medlem
Ibn.habibis avatar
Citat:
GöteborgTrots flera försök att stoppa dem så fortsätter vildsvin att böka på kyrkogårdar i Göteborg. Efter att hundratals gravplatser bökats upp ska en av kyrkogårdarna nu stängslas in.
– Vi hoppas att det ska kunna mota bort dem, säger Jessica Karlsson, skötselchef för Göteborgs begravningsplatser.

Källa: Länk

Vad tycker ni om detta?
Citera
2026-03-26, 15:07
Medlem
Det är naturens gång.
Citera
2026-03-26, 15:09
Avstängd
Ja, vildsvin som bökar på kyrkogårdar har varit ett problem en längre tid runt om i landet, de får sätta upp stängsel!
Citera
2026-03-26, 15:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi

Vad tycker ni om detta?

Vildsvin bökar var som helst. De har ingen aning om ifall det är en grav de bökar i.
Citera
2026-03-26, 18:52
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi

Vad tycker ni om detta?
Någon ville ju förbjuda "utekatter" idag för att dom skulle vara invasiva.

Vildsvin är fan 70 resor värre, dom är inplanterade för "jägares nöje" och borde utrotas snarast.
Hur många är det inte som får både privata trädgårdar och odlingar förstörda?
Sedan har vi alla spannmålsodlingar som skövlas ovanpå det.
Fy fan, utrota och ät upp dom jävlarna, eller gör gödning eller fiskmat av dom.
Citera
2026-03-26, 19:27
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jag tycker det är tråkigt att anlagda gräsmattor förstörs. Men det är faktiskt enkelt att lösa. Ge dem mat, utanför kyrkogården.

Om nån vill så kan de ansöka om godkännande för en burfälla som fångar en hel flock i stöten. Om Naturvårdsverket godkänner den så är alla fria att använda samma grundkonstruktion.

https://www.youtube.com/watch?v=4WA3yhqP9mo

Så mata dem i buren i flera månader och sedan löser man ut fällan och dräper dem alla. Men då skulle väl afaiterna, veganerna och de andra sinnesslöa djurrättsaktivisterna få tokspel.
Citera
2026-03-26, 21:21
Medlem
De får väl ringa till lie-mannen eller någon skjutglad ung gängkriminell,
gratis mat till musslorna på tattarområdena.
Citera
2026-03-28, 05:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja, vildsvin som bökar på kyrkogårdar har varit ett problem en längre tid runt om i landet, de får sätta upp stängsel!

Men det enda stängsel som stoppar vildsvin är elstängsel och när en gamling fastnar i det det och dör av elstötar så blir det andra problem
Citera
2026-03-28, 16:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men det enda stängsel som stoppar vildsvin är elstängsel och när en gamling fastnar i det det och dör av elstötar så blir det andra problem

Det funkar med viltstängsel!
Citera
2026-03-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Jag tycker det är tråkigt att anlagda gräsmattor förstörs. Men det är faktiskt enkelt att lösa. Ge dem mat, utanför kyrkogården.

Om nån vill så kan de ansöka om godkännande för en burfälla som fångar en hel flock i stöten. Om Naturvårdsverket godkänner den så är alla fria att använda samma grundkonstruktion.

https://www.youtube.com/watch?v=4WA3yhqP9mo

Så mata dem i buren i flera månader och sedan löser man ut fällan och dräper dem alla. Men då skulle väl afaiterna, veganerna och de andra sinnesslöa djurrättsaktivisterna få tokspel.

Det som bromsar en utveckling av fällor för vildsvin är väl snarare att det av jägare (iaf jägarorganisationerna) anses osportsligt. Samma sak med jakt från fordon. Det anses bli för enkelt.
Citera
2026-03-29, 10:05
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotaltOK
Det som bromsar en utveckling av fällor för vildsvin är väl snarare att det av jägare (iaf jägarorganisationerna) anses osportsligt. Samma sak med jakt från fordon. Det anses bli för enkelt.

Det ligger säkert en hel del sanning i det. Min erfarenhet där jag är jagar, precis vid utbredningsgränsen för dessa as, är att en majoritet av jägarna här verkligen inte vill ha detta vilt på skogen. Än mindre finns det önskemål om att ha dem i samhällena. Lite längre in i utbredningsområdet (ca 10 mil in) har jag också träffat en majoritet jägaråsikter att den gärna skulle vilja minska bestånden mycket hårt, men djuren är så svårjagade att vakjakt i princip är det enda som bedrivs, av omtanke av hundarna. Och vid vakjakten kan maximalt ett djur fällas per skytt i gömslet. Jag tror faktiskt att rätt många lantbrukare skulle älska möjligheten att utrotningsjaga detta djur med fälla då de ställer till med stor skada, inte bara i trädgårdar och kyrkogårdar utan framförallt i jordbruksmiljö.

Sen kan ju tweedjägarna gå och sprätta med sina läderstövlar och orera bäst de vill om etik och osportslighet. Det är ju deras fel att vi har det här djuret i landet igen, med deras oförmåga att hålla dem instängda i de hägn de placerades i för deras "etiska" jakt.
Citera
2026-03-29, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det ligger säkert en hel del sanning i det. Min erfarenhet där jag är jagar, precis vid utbredningsgränsen för dessa as, är att en majoritet av jägarna här verkligen inte vill ha detta vilt på skogen. Än mindre finns det önskemål om att ha dem i samhällena. Lite längre in i utbredningsområdet (ca 10 mil in) har jag också träffat en majoritet jägaråsikter att den gärna skulle vilja minska bestånden mycket hårt, men djuren är så svårjagade att vakjakt i princip är det enda som bedrivs, av omtanke av hundarna. Och vid vakjakten kan maximalt ett djur fällas per skytt i gömslet. Jag tror faktiskt att rätt många lantbrukare skulle älska möjligheten att utrotningsjaga detta djur med fälla då de ställer till med stor skada, inte bara i trädgårdar och kyrkogårdar utan framförallt i jordbruksmiljö.

Sen kan ju tweedjägarna gå och sprätta med sina läderstövlar och orera bäst de vill om etik och osportslighet. Det är ju deras fel att vi har det här djuret i landet igen, med deras oförmåga att hålla dem instängda i de hägn de placerades i för deras "etiska" jakt.
Men de är jävligt goda. Senaste jag käkade hade fläskat till sig rejält på ek och bokollon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in