2026-03-26, 14:55
Medlem
ljummenprutts avatar
I alla butiker. det står Grytfriterad på alla chips nuförtiden, de där nya Mauri chipsen, gårdchips osv.... Vad betyder egentligen grytfriterade? är det en trend? vad är skillnaden på OLW som inte är grytfriterade?
Citera
2026-03-26, 15:01
Medlem
One2Manys avatar
Google är din vän

Grytfriterad innebär att livsmedel, ofta potatis, friteras i mindre omgångar i en gryta med olja, vilket ger en extra krispig yta och mer potatissmak

Rent krasst innebär det hårda chips indränkta i fett.
Citera
2026-03-26, 15:06
Medlem
Riksreptilens avatar
Det är lite samma som vedugnsbakade® pizzor.
Det kan vara gjort med lite mer hantverksstolthet men ingen garanti.

Vad det bör garantera att det görs i relativt små satser så sannolikt lite mer tillsynskrävande som ger fler arbeten men även dyrare än chips från Estrellas stora fabrik.

Jag minns inte om det står crytfriterade på påse från Gårdschips från Laholm men att de skriver ut vilken potatissort och odlare känns lite mer småskaligt.

https://gardschips.se/produktion/

" Vi friterar alltid potatisen i små omgångar.
Efter 4-5 minuter i den öppna fritösen är chipsen klara."
Citera
2026-03-26, 15:08
Medlem
zombie-nations avatar
Man kallade dem lantchips förr tror jag.

De är tjockare, kan ha skal, friteras i lägre temp.
Citera
2026-03-26, 15:34
Medlem
grungewhores avatar
Finns nåt märke som heter Kettle vad jag vet, då tror väl köparen per definition att det är grytchips.

Buzzwords helt enkelt.
Citera
2026-03-26, 15:37
Medlem
AndersABs avatar
Gryt popcorn är mera logisk. Såna där opoppade man poppar i gryta (eller kastrull)
Citera
2026-03-26, 16:06
Medlem
Tycker det är värre när det står att de är friterade för hand. Man vill liksom inte se de händerna efter de har varit nere i oljan några vändor.
Citera
2026-03-26, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Jag försöker ju bara bilda dig. Ibland är du så okunnig att det nästan blir genant. Ska du bjuda barnen på chips din pedofil?

Ni verkar ha blivit kära i varandra?

Det ser ut som att chipsen simmar runt i stora oljebad lite längre med grytfriterat. Jämförde Lays och Kettle på youtube.

Layschipsen ser ut att passera genom mer grunda behållare med olja och vispas runt lite medans det faktiskt ser ut som Kettlechipsen ligger och kokar i olja
Citera
2026-03-26, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tycker det är värre när det står att de är friterade för hand. Man vill liksom inte se de händerna efter de har varit nere i oljan några vändor.
Det är stackars arbetare som vispar runt i oljegrytan (som är fyrkantig) med en metallhåv

Tacka vet jag automation
Citera
2026-03-26, 16:59
Medlem
BombaySaphires avatar
De bluffar. Det är mitt tips.
Citera
2026-03-26, 18:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ljummenprutt
I alla butiker. det står Grytfriterad på alla chips nuförtiden, de där nya Mauri chipsen, gårdchips osv.... Vad betyder egentligen grytfriterade? är det en trend? vad är skillnaden på OLW som inte är grytfriterade?
Grytfriterade är lite hårdare, det är dessutom skillnad på de separata chipsen i påsen jämfört med t.ex. Pringles där varenda ett är 100% identiskt. Grytfriterat känns helt enkelt lite mer old school och ”äkta”.
Senast redigerad av KrabKore 2026-03-26 kl. 18:39.
Citera
2026-03-26, 18:45
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrabKore
Grytfriterade är lite hårdare, det är dessutom skillnad på de separata chipsen i påsen jämfört med t.ex. Pringles där varenda ett är 100% identiskt. Grytfriterat känns helt enkelt lite mer old school och ”äkta”.
Fast jämföra med Pringels blir fel
Pringels är inte potatis chips .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här