2026-03-26, 13:16
Medlem
Jag har länge arbetat inom IT/Systemutveckling och jag är konstant förvånad över hur få kvinnor jag möter som är duktiga på detta. Mellan tummen och pekfingret kanske 5%. Kvinnorna jobbar oftast med ekonomi, administration, rekrytering och inte den faktiska tekniken som branschen bygger på. Det är inte dåligt per se, bara märkligt.

Som jag förstår forskningen är intelligens ungefär jämnt fördelat mellan könen.
Det finns alltså inget biologiskt hinder för en smart tjej att bli programmerare.

Kan det bero på dåligt självförtroende, en rädsla att ta plats i "männens värld"?
Eller är det mer en skillnad i intressen? Tjejer, varför gillar ni inte teknik och IT?
Citera
2026-03-26, 13:30
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag har länge arbetat inom IT/Systemutveckling och jag är konstant förvånad över hur få kvinnor jag möter som är duktiga på detta. Mellan tummen och pekfingret kanske 5%.
ca 30% är kvinnor
Hård teknik som kod, backend är mest män, men mjukare roller inom UX, projektledning är mer jämnt
å på utbildningarna blir det allt mer jämnt oxå.
Så nu kan du sluta att förvånas
Citera
2026-03-26, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
ca 30% är kvinnor
Hård teknik som kod, backend är mest män, men mjukare roller inom UX, projektledning är mer jämnt
å på utbildningarna blir det allt mer jämnt oxå.
Så nu kan du sluta att förvånas
Hur stor andel av de 30 procenten arbetar med programmering eller teknisk infrastruktur? Det verkar vara en mindre andel när du själv tar projektledare som exempel på jämställdhet.
Citera
2026-03-26, 13:45
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hur stor andel av de 30 procenten arbetar med programmering eller teknisk infrastruktur? Det verkar vara en mindre andel när du själv tar projektledare som exempel på jämställdhet.
om du med programmerig avser kärnrollerna som skriver kod dvs mjukvaruutvecklare, systemutvecklare
apputvecklare och backend/frontend-utvecklare så är det väl ca 20-25% som är kvinnor.
Åtminstone på de stora IT-bolag jag kan relatera till, men det finns väl statistik på det
Citera
2026-03-26, 13:54
Medlem
Citat:
om du med programmerig avser kärnrollerna som skriver kod dvs mjukvaruutvecklare, systemutvecklare
apputvecklare och backend/frontend-utvecklare så är det väl ca 20-25% som är kvinnor.
Åtminstone på de stora IT-bolag jag kan relatera till, men det finns väl statistik på det
Tror jag inte på. Max 10%. Då återstår frågan. Varför?
Citera
2026-03-26, 14:10
Medlem
Kvinnor tenderar att söka sig till att jobba med människor istället för saker/system, män tvärtom.
Kvinnor tar i regel mindre risker. Män tar mer risker. IT-branschen har traditionellt varit mer åt det osäkra hållet med mindre struktur och knepigare mer individualiserade möjligheter att avancera, så det har varit mer av ett risktagande.

Pojkar har oftare börjat längre ner i åldrarna med att meka med hårdvara eller mjukvara och det har varit hobby som övergått till hybrid av hobby/studier. Flickor har oftare väntat tills det varit rena studier ganska sent i skolgången och jag tror att de i hög grad fått lära ikapp pojkarna.
Citera
2026-03-26, 14:27
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

20-25% känns högt, i min erfarenhet är det snarare 5-10%, och det blir lägre ju mer nischat och "tungt" det är. Inom t.ex. embedded, kompilatorer, operativsystem är det nog under 1 % kvinnor, och nog nästan vanligare med transor än riktiga kvinnor.

Citat:
Som jag förstår forskningen är intelligens ungefär jämnt fördelat mellan könen.
Det finns alltså inget biologiskt hinder för en smart tjej att bli programmerare.

Nå ja, det finns skillnader i fördelningen av intelligens. Genomsnittet för män och kvinnor är ungefär samma, men det spelar inte så stor roll för programmerare, som i regel är långt över medel vad det gäller intelligens. Normalfördelningen är större på männens kurva, så när man tittar på 2 eller 3 standardavvikelser från medel, är det betydligt fler män än kvinnor där.

Sen är det ju inte bara IQ som spelar roll, i princip alla bra programmerare har haft ett stort intresse av elektronik, datorer, logik och liknande sen barnsben. Där är pojkar nu liksom förr extremt dominerande, det är helt enkelt väldigt få flickor som är intresserade av det, utan de vill hellre leka med dockor, hästar och andra sociala lekar. De flickor som växer upp och har intelligens och ambitioner vill sen hellre bli advokater eller läkare.
Citera
2026-03-26, 16:14
Medlem
Belters avatar
Citat:
Kan det bero på dåligt självförtroende, en rädsla att ta plats i "männens värld"?
Eller är det mer en skillnad i intressen? Tjejer, varför gillar ni inte teknik och IT?
Tror det beror på att det är så tråkigt att klockorna stannar. Fy fan så trist att sitta med grabbarna som aldrig tvättar sig och lever ett händelselöst ensamliv. Fy fan, incels paradis.
Citera
2026-03-26, 16:20
Medlem
Kvinnor gillar människor mer än maskiner.

Fler frågor?
Citera
2026-03-26, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Kvinnor gillar människor mer än maskiner.

Fler frågor?
Det är en sak att påstå det.

Det är en annan sak att tekniskt konstruera Instagram och Facebook som kopplar ihop alla som gillar människor. Det är kärlek på en helt ny nivå.

Har du fler frågor på det?
Citera
2026-03-26, 16:50
Medlem
Citat:
Det är en sak att påstå det.

Det är en annan sak att tekniskt konstruera Instagram och Facebook som kopplar ihop alla som gillar människor. Det är kärlek på en helt ny nivå.

Har du fler frågor på det?

För att citera Stereo MCs:

Something ain't right
I'm gonna get myself
I'm gonna get myself
I'm gonna get myself connected
I ain't gonna go blind
For the light which is reflected
I see through you, I see through you
Your dirty tricks
Ya make me sick

Instagram och dylikt är bara en falsk gemenskap fyllt med falska kollektiv. Det är inte kärlek, det är ett fängelse där kärlek krossas under algoritmer, strategiska lögner och kapitalism. Det är mög. Det är ett sätt att byta ut strandpromenaden till att hänga med 43 olika politiker och Hanif Bali bakom en reklampelare på Plattan i Stockholm.
Citera
2026-03-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
För att citera Stereo MCs:

Something ain't right
I'm gonna get myself
I'm gonna get myself
I'm gonna get myself connected
I ain't gonna go blind
For the light which is reflected
Your dirty tricks
Ya make me sick

Instagram och dylikt är bara en falsk gemenskap fyllt med falska kollektiv. Det är inte kärlek, det är ett fängelse där kärlek krossas under algoritmer, strategiska lögner och kapitalism. Det är mög. Det är ett sätt att byta ut strandpromenaden till att hänga med 43 olika politiker och Hanif Bali bakom en reklampelare på Plattan i Stockholm.
Folk blir lyckliga om vi blockerar Facebook? Exakt hur då? Det är så jävla enkelt att klaga och kritisera, inte lika enkelt att skapa, vara konstruktiv och faktiskt lösa problem.

Manligt/kvinnligt? Who knows? Men jag kan ju gissa var gnället kommer ifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in