Citat:
Ursprungligen postat av
StudiumValor
om du med programmerig avser kärnrollerna som skriver kod dvs mjukvaruutvecklare, systemutvecklare
apputvecklare och backend/frontend-utvecklare så är det väl ca 20-25% som är kvinnor.
Åtminstone på de stora IT-bolag jag kan relatera till, men det finns väl statistik på det
20-25% känns högt, i min erfarenhet är det snarare 5-10%, och det blir lägre ju mer nischat och "tungt" det är. Inom t.ex. embedded, kompilatorer, operativsystem är det nog under 1 % kvinnor, och nog nästan vanligare med transor än riktiga kvinnor.
Citat:
Som jag förstår forskningen är intelligens ungefär jämnt fördelat mellan könen.
Det finns alltså inget biologiskt hinder för en smart tjej att bli programmerare.
Nå ja, det finns skillnader i fördelningen av intelligens. Genomsnittet för män och kvinnor är ungefär samma, men det spelar inte så stor roll för programmerare, som i regel är långt över medel vad det gäller intelligens. Normalfördelningen är större på männens kurva, så när man tittar på 2 eller 3 standardavvikelser från medel, är det betydligt fler män än kvinnor där.
Sen är det ju inte bara IQ som spelar roll, i princip alla bra programmerare har haft ett stort intresse av elektronik, datorer, logik och liknande sen barnsben. Där är pojkar nu liksom förr extremt dominerande, det är helt enkelt väldigt få flickor som är intresserade av det, utan de vill hellre leka med dockor, hästar och andra sociala lekar. De flickor som växer upp och har intelligens och ambitioner vill sen hellre bli advokater eller läkare.