2026-03-26, 11:03
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/utvandrarna--darfor-lamnar--de-sverige/

Citat:
Han har bott i Sverige i 35 år, jobbat och betalat skatt, är skuldfri och ostraffad.

Nu betalar staten honom 350 000 kronor för att lämna landet.

Jag är ostraffad, jag har aldrig haft problem med polisen. Jag har bott här i 35 år, jobbat och betalat skatt. De senaste 25 åren har jag varit fast anställd på samma arbetsplats

Så det är dags att jag åker hem, dit jag kommer ifrån.

Somaliland bröt sig ur Somalia och utropade sig som en självständig republik 1991. Även om regionen saknar formellt erkännande som en egen nation från de flesta av världens länder, inklusive Sverige, så fungerar den i praktiken som en självständig stat. Med egen regering, militärmakt, huvudstad och valuta.

Det är inga krig. De har skolor, sjukhus, polis och säkerhet. Det fungerar som i Sverige.

Mannen beskriver livet där som behagligt.

– Det är stabilt, det är lugnt.

Tycker du det känns konstigt att Sverige betalar 350 000 kronor för att du ska flytta härifrån?

– Jag känner bara stor tacksamhet, svarar mannen.

Var tanken med återvandringsbidraget att man skulle låta välintegrerade invandrare flytta hem igen? Jag tycker det är lite konstigt!

Om Somaliland är lugnt och stabilt, varför är det så många somalier som flyr till Sverige? Varför inte bosätta sig i Somaliland? Jag undrar då jag är okunnig! Är det någon som har större insyn i världsläget?
Citera
2026-03-26, 11:16
Avstängd
Anatoliys avatar
Nu när Jimmy Åkesson styr så är vi väl bara glada att mörk hyade lämnar landet... Helt jävla verklighets frånvänt hur landet fungerar nu.
Citera
2026-03-26, 11:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Ja stor tacksamhet.

Jobbat i 35 år högst troligen inte något jobb som inte en etnisk svensk skulle kunnat haft istället.

Nu 350k bara sådär. Är väl minst 3 ggr mer värt i Somaliepengar.

Sedan de som fått dessa pengar vad hindrar som att åka till Sverige igen och dra igång samma elände igen med ansökan på ansökan?
Citera
2026-03-26, 11:18
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
Var tanken med återvandringsbidraget att man skulle låta välintegrerade invandrare flytta hem igen? Jag tycker det är lite konstigt!
Ja, det var precis det som var tanken. Jag har själv påpekat det i bland annat nedanstående inlägg:

2025-04-23, 17:18
2025-10-31, 06:26
2026-02-17, 18:57
Citera
2026-03-26, 11:20
Medlem
Kundalinis avatar
Sverige är groteskt.
Citera
2026-03-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja stor tacksamhet.

Jobbat i 35 år högst troligen inte något jobb som inte en etnisk svensk skulle kunnat haft istället.

Nu 350k bara sådär. Är väl minst 3 ggr mer värt i Somaliepengar.

Sedan de som fått dessa pengar vad hindrar som att åka till Sverige igen och dra igång samma elände igen med ansökan på ansökan?

Källa: Invandrarverket

Du kan bli skyldig att betala tillbaka pengarna om du

- Inte lämnar Sverige inom 12 månader från att du har fått beslutet

- Flyttar tillbaka till Sverige efter att du har återvandrat

De kan alltså få 600 000, men ingen kontrollerar om de är kvar eller inte?
Senast redigerad av Newton555 2026-03-26 kl. 11:36.
Citera
2026-03-26, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/utvandrarna--darfor-lamnar--de-sverige/

Om Somaliland är lugnt och stabilt, varför är det så många somalier som flyr till Sverige? Varför inte bosätta sig i Somaliland? Jag undrar då jag är okunnig! Är det någon som har större insyn i världsläget?

Ja, det var väl lite så här Palme hade tänkt sig invandringen en gång i tiden skulle fungera att när deras hemländer är stabila flyttar de tillbaka och under tiden, så får barnen hemspråksundervisning odyl. så de med kan följa med, så är det dock inte i detta fall, men det visar även på en väg tillbaka också och en som inte är missnöjd med det, fastän vi talar om att flytta till ett land som inte har fullt fastnat i konsumtionsbubblan som vi, men som säkert har andra kvaliteter.
Frågan är väl dock om det höga bidraget kommer ge en push eller pulleffekt i det stora hela i slutändan, men det får man väl utgå att de försöker hålla koll på.
Citera
2026-03-26, 11:36
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
De kan alltså få flera hundra tusen, men ändå stanna kvar i Sverige?
Migrationsverkets broschyr (länkas längst ner här) beskriver det så här:
Om du får bidraget sker utbetalningen i tre steg:
  1. 20% av den totala summan betalas ut i Sverige i samband med beslutet.
  2. 40% av återstående belopp betalas ut när du har anlänt till landet du flyttar till.
  3. Resterande belopp betalas ut som tidigast 15 månader efter att du lämnat Sverige och när ditt svenska uppehållstillstånd har löpt ut eller återkallats.
Citera
2026-03-26, 11:36
Medlem
kalkryggars avatar
Helt bisarrt att vi ska ge bort 350 tusen papp för att tjomme ska åka hem. Om han nu jobbar och sköter sig så är inte han en som vi behöver oroa oss för. Vi har däremot många hundra tusentals som ligger före på listan som måste skickas hem.

Såna som bekänner sig till någon religion, tillhör klan-gängen, våldtäktsmän med mera. Dessa borde vara prio ett på att skicka ut. De ska givetvis inte heller ha några 350 tusen papp heller. De kan få en Coca Cola och en japp så de har något på flygplatsen när de landar.

Vad är det för idioter som röstar på SD?

Våra svenska gamla sitter med demens och tvingas äta frysmat från affären dag efter dag för att det inte finns pengar. Men ge massa invandrare festivalbelopp för att de ska åka hem.

Man måste nog vara rasist på en nivå som bara en sverigedemokrat kan vara antar jag för att begripa den idiotin.
Citera
2026-03-26, 11:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Källa: Invandrarverket

Du kan bli skyldig att betala tillbaka pengarna om du

- Inte lämnar Sverige inom 12 månader från att du har fått beslutet

- Flyttar tillbaka till Sverige efter att du har återvandrat

De kan alltså få 600 000, men ingen kontrollerar om de är kvar eller inte?

Jo sedan kan få betala tillbaka. Ja de har ju inga pengar kvar då efter gett dom till en anhörig eller insatta på en bank i Somalia.

Finns ju inget som hindrar att de kör igång samma igen. Tills de får ytterligare pengar för att lämna....
Citera
2026-03-26, 11:49
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo sedan kan få betala tillbaka. Ja de har ju inga pengar kvar då efter gett dom till en anhörig eller insatta på en bank i Somalia.

Finns ju inget som hindrar att de kör igång samma igen. Tills de får ytterligare pengar för att lämna....
Det finns ett tröskeldatum, den 12 september 2024 (se här). Ett villkor för att få bidraget är att man ska ha haft uppehållstillstånd sedan dess eller tidigare. Det innebär att om man återvänder under samma identitet kan man inte få bidraget på nytt (se här). Men om man återvänder under en ny identitet, och får ett nytt uppehållstillstånd, då kommer man inte ha haft uppehållstillstånd sedan innan tröskeldatumet. Alltså kommer man inte kunna få ett nytt bidrag av det skälet.
Citera
2026-03-26, 11:55
Medlem
TheGretaResets avatar
Betala ett fåtal för att flytta hem när slussarna fortfarande står på vid gavel??????????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in