2026-03-25, 23:01
Medlem
Har testat några budgetappar och försöker förstå var det egentligen skaver.

För mig blir siffrorna ofta lite “off”, särskilt när det gäller överföringar mellan egna konton och hur vissa transaktioner kategoriseras.

När jag exporterar kontoutdrag och rensar manuellt blir det plötsligt mer logiskt, men det är ju rätt mycket jobb varje gång.

Känns som många lösningar optimerar för bekvämlighet snarare än att siffrorna faktiskt går att verifiera.

Hur gör ni som har bra koll för att få en bild som verkligen stämmer över tid?
Citera
2026-03-28, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vardagskoll
Har testat några budgetappar och försöker förstå var det egentligen skaver.

För mig blir siffrorna ofta lite “off”, särskilt när det gäller överföringar mellan egna konton och hur vissa transaktioner kategoriseras.

När jag exporterar kontoutdrag och rensar manuellt blir det plötsligt mer logiskt, men det är ju rätt mycket jobb varje gång.

Känns som många lösningar optimerar för bekvämlighet snarare än att siffrorna faktiskt går att verifiera.

Hur gör ni som har bra koll för att få en bild som verkligen stämmer över tid?

Har jag tex 3000kr i budget för mat, 2000kr budget för att göra vardagsaktiviteter som att fika osv, har jag flera separata konton på min bankapp, där jag, när jag behöver, för över till kontot kopplat till mitt kort.
Citera
2026-03-28, 11:36
Medlem
Det där låter ju ganska vettigt faktiskt.

Om det funkar i praktiken för dig så är det i princip bara ett sätt att sätta spärrar mellan olika typer av utgifter. Många gör ju exakt samma sak fast i ett excelark eller bara i huvudet, men separata konton gör det lite tydligare.

Det positiva är väl att du direkt ser när matpengarna börjar ta slut eller när vardagskontot dragit iväg. Då slipper allt bara blandas ihop på ett enda saldo.

Nackdelen är väl mest om det blir för mycket småflyttande hela tiden, så att systemet i sig blir irriterande. Men funkar det utan att du ledsnar så är det inget konstigt alls.

I slutändan spelar det mindre roll exakt hur man gör, bara att man faktiskt har koll och inte bränner från samma pott utan att märka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in