2026-03-25, 22:32
Avstängd
Crabbofixs avatar
Google har en deal med reddit värd 60 miljoner dollar om året där dom har tillgång till reddits data för det är viktigt att deras AI får träna på vad faktiska människor snackar om.

Skulle Flashback kunna tänka sig ett motsvarande samarbete?

Om man t ex söker på "är det önskvärt med flashbackdase" på google idag får man svar:

"Menade du: är det önskvärt med flashback dasa

AI-översikt
Frågan om huruvida "Flashback" (syftande på forumet Flashback Forum) är önskvärt är komplex och debatterad, med starka argument för både dess nytta och dess skadlighet."

medans om Flashback hade ett samarbete med Google (eller någon annan) så skulle svaret bli helt annorlunda.
Citera
2026-03-25, 22:36
Medlem
Stenballes avatar
Varför?
Citera
2026-03-25, 22:53
Avstängd
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Varför?

Så att man får vettigare svar när man söker.
Citera
2026-03-25, 23:14
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Så att man får vettigare svar när man söker.

Flashbacks egen sökfunktion är visserligen inte överdrivet bra, men nej, Flashback bör inte lägga pengar på AI.
Sajten borde dessutom ha ett motto typ: Av folket - för folket.
Citera
2026-03-25, 23:15
Avstängd
Crabbofixs avatar
Citat:
Flashbacks egen sökfunktion är visserligen inte överdrivet bra, men nej, Flashback bör inte lägga pengar på AI.
Sajten borde dessutom ha ett motto typ: Av folket - för folket.

Alltså Flashback skulle få betalt, inte behöva.

Och om det är av folket för folket då når man kanske folket bäst genom att inkludera flashback i söktjänsten, snarare än att stå utanför den.
Citera
2026-03-25, 23:17
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Alltså Flashback skulle få betalt, inte behöva.

Och om det är av folket för folket då når man kanske folket bäst genom att inkludera flashback i söktjänsten, snarare än att stå utanför den.

Med risk för att ställa en dum fråga: Exakt vad skulle Flashback få betalt för?
Citera
2026-03-25, 23:21
Avstängd
Crabbofixs avatar
Citat:
Med risk för att ställa en dum fråga: Exakt vad skulle Flashback få betalt för?

Byt ut "reddit" mot "flashback"

Google betalar Reddit (enligt rapporter cirka 60 miljoner dollar årligen) främst för att få tillgång till deras data för att träna sina AI-modeller (artificiell intelligens).

Här är detaljerna kring avtalet:

AI-träning: Google använder Reddit-inlägg och diskussioner för att lära sina AI-system att förstå mänskligt språk, konversationer och att ge mer relevanta svar.

Förbättrad sökning: Genom avtalet får Google snabbare och djupare tillgång till Reddit-innehåll, vilket gör att Google kan visa Reddit-trådar och diskussioner direkt i sina sökresultat, vilket ökat under 2024.

Realtidsinnehåll: Reddit är en källa till ständigt uppdaterade diskussioner och äkta användarupplevelser (rekommendationer, tips), vilket är värdefullt för både sökmotorn och AI-utveckling.

Detta är ett licensieringsavtal som gör det möjligt för Google att strukturerat "skrapa" (hämta) innehåll från Reddit, snarare än att bara indexera det som en vanlig webbsida
Citera
Igår, 00:45
Medlem
Flashback trådarna är ju i många fall extrema i sin tolkning av diverse ämnen.
Kan de verkligen vara passande att träna AI på hur vanligt folk resonerar och konverserar?
Citera
Igår, 01:46
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Google har en deal med reddit värd 60 miljoner dollar om året där dom har tillgång till reddits data för det är viktigt att deras AI får träna på vad faktiska människor snackar om.

Skulle Flashback kunna tänka sig ett motsvarande samarbete?

Om man t ex söker på "är det önskvärt med flashbackdase" på google idag får man svar:

"Menade du: är det önskvärt med flashback dasa

AI-översikt
Frågan om huruvida "Flashback" (syftande på forumet Flashback Forum) är önskvärt är komplex och debatterad, med starka argument för både dess nytta och dess skadlighet."

medans om Flashback hade ett samarbete med Google (eller någon annan) så skulle svaret bli helt annorlunda.

Själva idén som sådan är faktiskt inte dum (att på något sätt implementera eller använda AI-lösningar på flashback). Jag kan dock se en enklare lösning i framtiden från mitt eget perspektiv och intresse. Låt säga för enkelhetens skull att en lång tråd har 5 deltagare. Om jag snabbt vill ta reda på dessa 5 deltagares huvudargument och delargument (utan att plöja igenom 50+ sidor) så skulle ett AI-program kunna fixa detta. Ett mer avancerat AI-program skulle oxå kunna validera vissa fakta i dessa argument (helt enkelt ta reda på vem som egentligen har "mest rätt" eller kanske använder "mest faktabaserade argument" vs "personliga argument"). Detta skulle nog sannolikt inte kräva ett direkt samarbete med ngt stort företag - det skulle väl i princip bara kräva att någon användare/mod har en licens på ett något mer avancerat AI-program eller två. (den som är mer insatt i AI än vad jag är - kom gärna med feedback - min kunskap i just AI är något begränsad i dagsläget)
Citera
Igår, 02:09
Medlem
Riksreptilens avatar
Det vore bra för att optimera AI/chatscript på hur att använda det utmärkta ordet get*nullare åtminstone.
Citera
Igår, 20:01
Medlem
Citat:
Google betalar Reddit (enligt rapporter cirka 60 miljoner dollar årligen) främst för att få tillgång till deras data för att träna sina AI-modeller (artificiell intelligens).
MIn fetstilning av det jag tycker är lite märkligt här. Det användare skriver borde ju vara deras data, inte Reddits. Eller godkänner de ett avtal om att Reddit tar över rättigheterna till, och alltså får sälja, det de skriver?

Nix, jag kan inte gå och kolla Reddit själv. De blockerar envist ett stort antal av Mullvads VPN-servrar, och jag bryr mig inte längre om att sitta och byta, byta, byta server för att slutligen få läsa lite visdomsord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in