2026-03-25, 06:17
Medlem
Kalliss avatar
I mars månads opinionsmätning från Aftonbladet/Demoskop når Liberalerna 4,5 procent av väljarna – en ökning med 2,0 procentenheter sedan förra månaden.

Samtidigt backar socialdemokraterna med 2,2 procentenheter, SD med 1,3 procentenheter.

Nu startar valrörelsen 2026 på riktigt!
Onsdag 25 mars 2026 - sista kampanjdag lördag 12 september 2026 = 171 dagar

Valdagen söndag 13 september 2026 = 172 dagar
Citera
2026-03-25, 06:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Länk till artikeln

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wrr80o/demoskop-liberalerna-over-sparren-plockar-fran-sd

/MOD
Citera
2026-03-25, 06:23
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
I mars månads opinionsmätning från Aftonbladet/Demoskop når Liberalerna 4,5 procent av väljarna – en ökning med 2,0 procentenheter sedan förra månaden.

Samtidigt backar socialdemokraterna med 2,2 procentenheter, SD med 1,3 procentenheter.

Tyvärr glädjesiffror. Kan tänka mig de ökat lite, kanske 0,3

Får se om någon stödröstar på dem i September.
Citera
2026-03-25, 07:14
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tyvärr glädjesiffror. Kan tänka mig de ökat lite, kanske 0,3

Får se om någon stödröstar på dem i September.
Nja, jag vet inte, i sådana fall kan man ju ifrågasätta om tappet för S och SD också är glädjesiffror neråt.
Citera
2026-03-25, 07:19
Medlem
Problemet med opinionsmätningar är ju att de allt som oftast bara frågar 1000 i värsta fall till 2000 personer i bästa fall och sedan projicerar det som om det vore "valresultatet". Det enda man kan få ut av alla mätningar är en trendriktning, upp eller ner, hur väljare reagerar på det som sker.

Tidigare trend var tydligt ned, och nu har de fått en som går upp, vad som de facto sker efter valnatten återstår att se, men man får ta fakta på att socialliberalerna kommer att lämna partiet och en del väljare med dem som går till C eller kanske S.

Huruvida partiet klarar sig med egna väljare och OM de får några stödröster så är denna opinionsmätning mer avsedd att skicka signalen till M och kanske t.o.m. SD om att stödröster inte är en förlorad röst och att L har surrat sig kring masten vid en SD-regering.
Citera
2026-03-25, 07:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Nja, jag vet inte, i sådana fall kan man ju ifrågasätta om tappet för S och SD också är glädjesiffror neråt.
Skulle tro SD ligger stabilt. Det här har inte påverkat partiet.
Centern kan ha fått ett tillskott, svårt att se folkpartister går till sossarna. Som SD skulle jag kunna gjort det om SD var 1,4 eftersom jag faktiskt kommer från sossarna ursprungligen.

Folkpartist till sosse, det är lite långt hopp.
Citera
2026-03-25, 07:21
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Vore ju underbart om (L) nu snuvar Maggan på en massa röster!
Citera
2026-03-25, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Skulle tro SD ligger stabilt. Det här har inte påverkat partiet.
Centern kan ha fått ett tillskott, svårt att se folkpartister går till sossarna. Som SD skulle jag kunna gjort det om SD var 1,4 eftersom jag faktiskt kommer från sossarna ursprungligen.

Folkpartist till sosse, det är lite långt hopp.

Tror de folkpartister som skulle lämna över detta redan lämnade när de började samarbeta med SD, även om det var med SD utanför regeringen.

Detta är nog lite stödröster i kombination med att en hel del som lämnade på grund av att de såg röda linjen som ett stort problem inför nästa mandatperiod kom tillbaka.
Citera
2026-03-25, 09:11
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Vore ju underbart om (L) nu snuvar Maggan på en massa röster!
Högersossar som inte vill rösta SD, M och KD, men i grunden gillar Tidös politik? Kunde de inte ha röstat L tidigare? Ser inte riktigt den stora förändringen för att motivera en sådan utveckling, men jag håller med om att det vore riktigt härligt om vi får se en sådan utveckling.
Citera
2026-03-25, 09:27
Medlem
DeValeras avatar
Leijonkungen kanske får en drottning!
Citera
2026-03-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Högersossar som inte vill rösta SD, M och KD, men i grunden gillar Tidös politik? Kunde de inte ha röstat L tidigare? Ser inte riktigt den stora förändringen för att motivera en sådan utveckling, men jag håller med om att det vore riktigt härligt om vi får se en sådan utveckling.
Det gick inte att rösta på L om man ville ha en borgerlig regering eftersom L tänkte blockera bildandet av en högerregering om SD krävde att få ingå i den, vilket alla förstod att de kommer att göra.
Citera
2026-03-25, 10:53
Avslutad
Citat:

Härliga siffror som väntat efter liberal omprövning. Simona Mohamsson for the win.

Finns många (S)-väljare som är bekymrade över situationen i Sverige som samtidigt inte kan tänka sig att rösta "blåbrunt". Med den liberala omprövningen manifesterar sig nu ett mittenalternativ för dessa väljare.

De som går från SD till M förmodar jag är taktikröstare som ursprungligen kommer från (S) - som är kritiska till massinvandring och kaoz och som prioriterar ett Tidö 2.0. Enda sättet att få till ett Tidö 2.0 är att få L över spärren och dra röster från (S). Denna Tidö-plan är nu aktiv.

Till hösten går min röst från M till L.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in