2026-03-25, 00:22
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Hardline är ett band som ursprungligen härstammar från USA och pysslar med hårdrock. Drogs igång av bröderna Gioeli (sångare Johnny Gioeli och gitarrist Joey Gioeli). Bandet startade upp verksamheten i början av det decennium när hårdrock och metal inte var det allra mest populära i musikvärlden. Kan ju inte vara en slump att det tog tio år att få ut en uppföljare?

Diskografin rymmer åtta studioalbum:

• "Double Eclipse" (1992)
• "II" (2002)
• "Leaving The End Open" (2009)
• "Danger Zone" (2012)
• "Human Nature" (2016)
• "Life" (2019)
• "Heart, Mind And Soul" (2021)
• "Shout!" (2026)

Några live-releaser också men sånt är ju föga intressant. Hardline verkar annars vara ett helylle-band utan tjafs, skandaler eller bråk. Johnny Gioeli är ju annars mest känd för hårdrockspubliken som sångare i bandet Axel Rudi Pell. Han är också den av Gioeli-bröderna som är kvar i Hardline - Joey Gioeli hoppade av för att fokusera på annat.

Bandet har en låt på Spotify som har passerat 12 miljoner streams och det är "Hot Cherie". Men den låten är egentligen en cover (originally performed by Streetheart then Danny Spanos). Är det ett gott tecken att den mest populära låten med ett band egentligen inte tillhör dem?

Tror ni att 2026 blir året när Hardline kommer vara bandet på allas läppar? Håller bandet stilen? Hardline är för mig personligen som ett vakuum.
Citera
2026-03-25, 01:00
Medlem
Magnums avatar
Debuten är riktigt bra med Neal Schon på gitarr.
Lyssnade även en del på Danger Zone där den utmärkte Thorsten Koehne lirar, som alltid med omvänd gitarrsträngning.

Alessandro Del Vecchio är en duktig och extremt produktiv låtskrivare även om mycket låter ganska så lika och sällan sticker ut. Hur många band är han egentligen med i? Han lämnade rätt nyligen Frontiers där han säkert skrev hälften av låtarna känns det som.
Citera
2026-03-25, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Hardline är ett band som ursprungligen härstammar från USA och pysslar med hårdrock. Drogs igång av bröderna Gioeli (sångare Johnny Gioeli och gitarrist Joey Gioeli). Bandet startade upp verksamheten i början av det decennium när hårdrock och metal inte var det allra mest populära i musikvärlden. Kan ju inte vara en slump att det tog tio år att få ut en uppföljare?

Diskografin rymmer åtta studioalbum:

• "Double Eclipse" (1992)
• "II" (2002)
• "Leaving The End Open" (2009)
• "Danger Zone" (2012)
• "Human Nature" (2016)
• "Life" (2019)
• "Heart, Mind And Soul" (2021)
• "Shout!" (2026)

Några live-releaser också men sånt är ju föga intressant. Hardline verkar annars vara ett helylle-band utan tjafs, skandaler eller bråk. Johnny Gioeli är ju annars mest känd för hårdrockspubliken som sångare i bandet Axel Rudi Pell. Han är också den av Gioeli-bröderna som är kvar i Hardline - Joey Gioeli hoppade av för att fokusera på annat.

Bandet har en låt på Spotify som har passerat 12 miljoner streams och det är "Hot Cherie". Men den låten är egentligen en cover (originally performed by Streetheart then Danny Spanos). Är det ett gott tecken att den mest populära låten med ett band egentligen inte tillhör dem?

Tror ni att 2026 blir året när Hardline kommer vara bandet på allas läppar? Håller bandet stilen? Hardline är för mig personligen som ett vakuum.
Vill minnas att Johnny Gioeli är från Italien
Citera
2026-03-27, 19:09
Medlem
StabilPyramids avatar
Debuten är ju ett mästerverk inom AOR/melodisk hårdrock. Sen har jag ingen större koll.

Sett dem live på ett för varmt sweden rock. Var väl ingen höjdare.

Köpte originalvinylen billigt. Idag går den dyrt.
Citera
2026-03-28, 00:24
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StabilPyramid
Debuten är ju ett mästerverk inom AOR/melodisk hårdrock. Sen har jag ingen större koll.

Sett dem live på ett för varmt sweden rock. Var väl ingen höjdare.

Köpte originalvinylen billigt. Idag går den dyrt.

Du känner inte för att skriva en omfattande recension av debutalbumet, kommentera det från alla vinklar och vrår?

Vad var det som var mindre bra med deras SRF-framträdande?
Citera
2026-03-28, 11:20
Medlem
StabilPyramids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Du känner inte för att skriva en omfattande recension av debutalbumet, kommentera det från alla vinklar och vrår?

Vad var det som var mindre bra med deras SRF-framträdande?

Angående giget så var det typiskt Sweden rock att placera ett bra band mitt på dagen i gassande sol. Det är inte många spelningar som går att njuta av då.

Sen är jag inte särskilt insatt i materialet utöver debutskivan och Neal har inte varit med i bandet på länge så det var helt enkelt inte särskilt spännande.

Det hade varit trevligare se dem på en nattklubb på en mindre scen som gjort dem rättvisa.

PS. Jag kan absolut skriva en recension när jag lyssnar på plattan nästa gång. Det är en skiva som förtjänar uppmärksamhet.
Citera
2026-03-28, 16:20
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Vill minnas att Johnny Gioeli är från Italien

Möjligt att han har italienskt påbrå men han är född i New York.
Senast redigerad av Magnum 2026-03-28 kl. 16:30.
Citera
2026-03-31, 15:04
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Hardline ska ut på turné och passar på att avlägga en visit i Sverige senare i år.

• Fredag den 20 november 2026, Katalin i Uppsala
• Lördag den 21 november 2026, Stagebox N3 in Trollhättan

Vi har redan fått en live-rapport om en mindre bra Hardline-spelning här i tråden men det kanske var en enstaka händelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in