2026-03-24, 19:37
Medlem
Messials avatar
Hej!
Jag har varit i flera LiDl butiker i Sverige, i flera olika städer, och jag har i princip aldrig sett någon etnisk svensk eller någon med nordiskt utseende bland deras personal.

Även i butiker som ligger i exempelvis områden där det mest bor etniska svenskar är det bara MENA folk inom deras personal.

Är LiDl icke attraktivt för etniska svenskar, unga killar och tjejer med svenskt ursprung?
Jag har märkt att även Willys har mycket MENA folk bland sin personal och icke européer i övrigt.

Coop verkar däremot ha mycket unga killar och tjejer med svenskt ursprung bland sina anställda och även Hemköp.
Citera
2026-03-24, 19:47
Medlem
Lidl och Willys har generellt sett fler invandrare som kunder än Coop och ICA. Det är min personliga erfarenhet av affärerna där jag bor. Kanske blir mer naturligt för personer med invandrarbakrund att också söka sig till och jobba i dessa butikerna då.

Kan ju också vara företagen som för den policyn vid anställningar men det har jag själv ingen erfarenhet av så det får någon annan svara på.
Citera
2026-03-24, 19:54
Medlem
One2Manys avatar
Vanligtvis är invandrare långtidsarbetslösa och arbetsgivare får diverse bidrag för att anställa dem. Sen är väl LIDL ett skitjobb med dåligt betalt jämfört med andra matbutiker vilket avskräcker svenskar med bätte alternativ från anställning, dels håller invandrare tyst om de utnyttjas/behandlas som skit av sin arbetsgivare.
Citera
2026-03-24, 19:56
Medlem
Så klientelet känner sig välkomna.
Det är bara invandrare och baltiska byggjobbare som handlar där. Samt en och annan snål wt.
Citera
2026-03-24, 19:58
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Hej!
Jag har varit i flera LiDl butiker i Sverige, i flera olika städer, och jag har i princip aldrig sett någon etnisk svensk eller någon med nordiskt utseende bland deras personal.

Även i butiker som ligger i exempelvis områden där det mest bor etniska svenskar är det bara MENA folk inom deras personal.

Är LiDl icke attraktivt för etniska svenskar, unga killar och tjejer med svenskt ursprung?
Jag har märkt att även Willys har mycket MENA folk bland sin personal och icke européer i övrigt.

Coop verkar däremot ha mycket unga killar och tjejer med svenskt ursprung bland sina anställda och även Hemköp.

I ”min” stad finns ICA Maxi, Lidl, Willys, Coop och Hemköp. Alla har övervägande etniskt svensk personal ute i butiken.
Det är väl självklart att man anställer folk som kan prata t ex arabiska (och svenska).

”Fenomenet” avgränsar sig inte till dagligvaruhandeln enbart. En av mina tidigare elever, en tjej från Syrien jobbar på Jysk.
En annan, en kille, också han från Syrien är bartender på en krog i sta’n.

Tycker du att affärerna ska förbjudas att anställa annat än etniska svenskar?
Citera
2026-03-24, 19:59
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
90 % av deras kunder uppskattar jag tala okända språk så det är nog för att kunderna ska känna sig hemma.
Citera
2026-03-24, 20:10
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
90 % av deras kunder uppskattar jag tala okända språk så det är nog för att kunderna ska känna sig hemma.
Finns ju ingen att fråga, så vilket språk dom pratar är oväsentligt
Citera
2026-03-24, 20:14
Medlem
zombie-nations avatar
Faktiskt inte sant. På flera små orter har de svenskar i kassan. Och svenska kunder. Det kan ju kanske bero på hur invandrartät orten är. Lidl är inget drömjobb och inte så bra betalt så jag är inte förvånad att invandrare tar den typen av jobb.

Tycker inte det är några problem med den utländska personalen på min ort. De vet hur hela affären funkar, de är snabba och trevliga. Till skillnad från icatjejer som bara sitter i kassan för att de är svenska och snygga, och de vet inte hur något funkar.
Citera
2026-03-24, 20:21
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Finns ju ingen att fråga, så vilket språk dom pratar är oväsentligt
Rubriken var en fråga och det var den jag svarade på.
Citera
2026-03-24, 20:24
Medlem
Ännu en identisk tråd. Lösningen är fortfarande densamma: handla någon annanstans.
Citera
2026-03-24, 20:32
Medlem
Sasha08s avatar
På Lidl där vi bor är det bara 2 invandrare resten svenskar
Citera
2026-03-24, 20:33
Medlem
I-s-l-a-m står tydligen för Vi Som Knullar Andra Kulturer. Det är väl ingen generell strategi från Willys och Lidls sida, men där de kommer åt vill ju gärna muslimska män driva butiken och anställa icke muslimska kvinnor. För att uppfylla sitt personliga, liksom Islams, mål att knulla oss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in