2026-03-24, 17:05
Medlem
Det är inget homofilt eller transsexuellt, ok. 😀

Det måste finnas fler män likt mig som syr, och det jag också vill veta VAR och när DU upptäckte hur underbart det var att sy. Jag vill att tråden ska ha en feelgood-känsla över sig så vi män som gillar sömnad kan få en positiv känsla och så alla läsare kan få acceptera att det är helt OK för män att sy också.

TS börjar. För min del så var det i lumpen jag upptäckte ”det”. Alla jägare fick ett sy-kit och vi förväntades att kunna sy på märken, men också laga uniformen om så behövdes. Detta var ju för väldigt länge sen, men jag minns hur mycket jag satt och sydde på både märken och lappade. Och jag upptäckte att det är något harmoniskt och lugnande med det.

Sen kan jag inte påstå att jag sytt väldigt mycket i resten av livet, men jag har fortfarande kvar mitt kit som jag fick, och jag syr när det behövs. Och jag får samma härliga lugnande känsla fortfarande än i dag.

Min kunskap är begränsad, i princip bara hur man handsyr på märken och hur man syr på lappar. Men jag känner att jag skulle gärna vilja lära mig mer avancerade sömnadskonster. Hur fränt vore det inte att sy ett helt eget plagg av nått slag!? 🤘🏻

Men nu sticker jag iväg. Jag vill höra ifrån andra (män i första hand) som upptäckt hur häftigt det är att sy.
Citera
2026-03-24, 17:29
Medlem
supremanics avatar
Jag var riktigt duktig på syslöjd i högstadiet. Sydde nån munkjacka som jag fortfarande har kvar bland annat som jag inte direkt tror nån skulle se att den inte var köpt vid första anblick. Fick mediokert betyg dock då jag var kille...
Senare i livet har det blivit en del bilklädslar och inredningsdetaljer i konstläder till bilar. Det är ganska manlig sömnad skulle jag säga för man får ibland nästan ta i så att fingertopparna blöder när man ska dra över konstläder över något så att det sitter riktigt fint.
Det har blivit en hel del möbeltyg också, så som att sy ny klädsel till soffor osv. Det är sällan resultatet ser annorlunda än någon köpt produkt.
Det har blivit en del homofil sömnad också så som gardiner, men det känns bra när man väl är klar
Det är ganska tillfredsställande när man får till ett bra arbetsflöde så man bara kan köra gasen i botten på symaskinen och få till en snygg söm som sen passar så som man tänkt det.
Citera
2026-03-24, 17:43
Medlem
Jag brukar sy i knappar och revor i byxor.
Blir väldigt slitstark men inte alltid lika snyggt.
Tycker det är rätt harmoniskt och lugnande att sy.

Kan rent generellt tycka att man borde ha med texil och mindre träslöjd i skolan.
Hur ofta behöver man svarva ett baseballträd eller tälja en smörkniv emot att sy i en knapp eller liknande.
Citera
2026-03-24, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag var riktigt duktig på syslöjd i högstadiet. Sydde nån munkjacka som jag fortfarande har kvar bland annat som jag inte direkt tror nån skulle se att den inte var köpt vid första anblick. Fick mediokert betyg dock då jag var kille...
Senare i livet har det blivit en del bilklädslar och inredningsdetaljer i konstläder till bilar. Det är ganska manlig sömnad skulle jag säga för man får ibland nästan ta i så att fingertopparna blöder när man ska dra över konstläder över något så att det sitter riktigt fint.
Det har blivit en hel del möbeltyg också, så som att sy ny klädsel till soffor osv. Det är sällan resultatet ser annorlunda än någon köpt produkt.
Det har blivit en del homofil sömnad också så som gardiner, men det känns bra när man väl är klar
Det är ganska tillfredsställande när man får till ett bra arbetsflöde så man bara kan köra gasen i botten på symaskinen och få till en snygg söm som sen passar så som man tänkt det.

Jag gick syslöjd också på högstadiet. Fast då var det bara för att jag var sjukt lat och skoltrött. Idag hade jag ju önskat att jag tog det på allvar så jag kunde lärt mig något. Men alas. Jag skärpte upp mig på gymnasitet, då trillade polletten ned. Sen efter det är det mer eller mindre en framgångssaga. 🙂

Men skit i det nu. Denna tråden ska handla om män som syr och inte skäms över det.

Jag måste säga att jag blir avundsjuk när jag läser din post. Hur många män (eller kvinnor) kan sy bilklädslar egentligen? Känns mer som en nischad kunskap som du nog skulle kunna göra bra pengar på om du vill? Jag ligger fett i lä här. Det enda jag kan göra - med hyfsat bra resultat - är att sy på märken och lappa kläder.

Hade gärna haft dina kunskaper. Men man kanske kan lära sig….

Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Jag brukar sy i knappar och revor i byxor.
Blir väldigt slitstark men inte alltid lika snyggt.
Tycker det är rätt harmoniskt och lugnande att sy.

Kan rent generellt tycka att man borde ha med texil och mindre träslöjd i skolan.
Hur ofta behöver man svarva ett baseballträd eller tälja en smörkniv emot att sy i en knapp eller liknande.
Bra där. Lite som jag. Jag kan inte göra något avancerat, men jag känner en stolthet över att jag kan lappa och sy knappar åtminstone. Jag tänker att en riktig man syr på sin egna kavaj-knapp efter en särskilt vild utenatt. Behöver man gå till en skräddare för att lösa problemet så är det ju lite fail.

Bäste man reder sig själv.
Citera
2026-03-24, 18:09
Medlem
Finns en del män som syr upp hela inredningar till sina veteranbilar de renoverar.
De syr nya dörrklädslar, innertak, och nytt tyg/skinn till sätena.
Det vill säga att det är rätt så avancerad sömnad det handlar om, många olika bitar i olika material som ska klippas till och sys ihop.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-03-24 kl. 18:11.
Citera
2026-03-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Finns en del män som syr upp hela inredningar till sina veteranbilar de renoverar.
De syr nya dörrklädslar, innertak, och nytt tyg till sätena.
Det vill säga att det är rätt så avancerad sömnad det handlar om, många olika bitar i olika material som ska klippas till och sys ihop.
Japp och det är riktigt imponerande.

Vore jag kvinna så skulle jag tycka att det vore riktigt hot med en man som klarade av sånt!
Citera
2026-03-24, 18:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1D3
Det är inget homofilt eller transsexuellt, ok.

Det måste finnas fler män likt mig som syr, och det jag också vill veta VAR och när DU upptäckte hur underbart det var att sy. Jag vill att tråden ska ha en feelgood-känsla över sig så vi män som gillar sömnad kan få en positiv känsla och så alla läsare kan få acceptera att det är helt OK för män att sy också.

TS börjar. För min del så var det i lumpen jag upptäckte ”det”. Alla jägare fick ett sy-kit och vi förväntades att kunna sy på märken, men också laga uniformen om så behövdes. Detta var ju för väldigt länge sen, men jag minns hur mycket jag satt och sydde på både märken och lappade. Och jag upptäckte att det är något harmoniskt och lugnande med det.

Sen kan jag inte påstå att jag sytt väldigt mycket i resten av livet, men jag har fortfarande kvar mitt kit som jag fick, och jag syr när det behövs. Och jag får samma härliga lugnande känsla fortfarande än i dag.

Min kunskap är begränsad, i princip bara hur man handsyr på märken och hur man syr på lappar. Men jag känner att jag skulle gärna vilja lära mig mer avancerade sömnadskonster. Hur fränt vore det inte att sy ett helt eget plagg av nått slag!?

Men nu sticker jag iväg. Jag vill höra ifrån andra (män i första hand) som upptäckt hur häftigt det är att sy.

Häftigt vet jag inte om det är men jag har inget emot att sy. Är bättre än frugan på symaskinen så det är jag som står där när t.ex. gardiner ska sys upp.

Laga knappar och diverse revor hamnar också på min lott så syskrinet tillhör min verktygsarsenal.
Citera
2026-03-24, 18:32
Medlem
daskapitans avatar
Jo här i denna boning sys det då och då men mest för husbehov, lappa och laga.
Visst är det så att det ger en skön känsla av att kunna sy något sånär.
Jo vi hade någon termin med syslöjd i skolan.

Men
Tanken har slagit mig att prova på att brodera...
Just för att.
Faktum är att jag just idag var på en loppis och kikade på ett enormt utbud av olika garner osv.

Vet inte hur man gör men det går väl att lära sig.
Dels för att göra någon rolig väggbonad och dels för att kunna snitsa till något plagg kanske.

Det är mysigt att ha något för händerna.
Och rogivande absolut.
Citera
2026-03-24, 18:43
Medlem
Brain Damages avatar
Jag lappar, lagar och ändrar kläder. Syr gardiner och kuddar etc. Jag har sytt några maskeraddräkter åt barnen också, det var riktigt kul och uppskattat. Jag gick också syslöjd i högstadiet, på den tiden man fick välja mellan trä och textil. Då sydde jag ett par byxor, typ M58 fast tunnare tyg. Tyvärr växte jag ur dem ganska snabbt. Jag har i typ hela mitt liv ägt en symaskin.
Citera
2026-03-24, 18:50
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
I 'unga dar' sydde jag ihop sådant andra inte hade, det var kul.

I vuxen ålder not so much, finns annat att spendera dyrbar tid på...
Citera
2026-03-24, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
I 'unga dar' sydde jag ihop sådant andra inte hade, det var kul.

I vuxen ålder not so much, finns annat att spendera dyrbar tid på...
Kryptiskt värre. Men har du sagt A så får du säga B.

Citera
2026-03-24, 18:58
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Kryptiskt värre. Men har du sagt A så får du säga B.

Näe, inte alls så flamboyanskt men ett litet behov av att synas, mer än det förelåg fog för
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in