Citat:
Ursprungligen postat av
supremanic
Jag var riktigt duktig på syslöjd i högstadiet. Sydde nån munkjacka som jag fortfarande har kvar bland annat som jag inte direkt tror nån skulle se att den inte var köpt vid första anblick. Fick mediokert betyg dock då jag var kille...
Senare i livet har det blivit en del bilklädslar och inredningsdetaljer i konstläder till bilar. Det är ganska manlig sömnad skulle jag säga för man får ibland nästan ta i så att fingertopparna blöder när man ska dra över konstläder över något så att det sitter riktigt fint.
Det har blivit en hel del möbeltyg också, så som att sy ny klädsel till soffor osv. Det är sällan resultatet ser annorlunda än någon köpt produkt.
Det har blivit en del homofil sömnad också så som gardiner, men det känns bra när man väl är klar

Det är ganska tillfredsställande när man får till ett bra arbetsflöde så man bara kan köra gasen i botten på symaskinen och få till en snygg söm som sen passar så som man tänkt det.
Jag gick syslöjd också på högstadiet. Fast då var det bara för att jag var sjukt lat och skoltrött. Idag hade jag ju önskat att jag tog det på allvar så jag kunde lärt mig något. Men alas. Jag skärpte upp mig på gymnasitet, då trillade polletten ned. Sen efter det är det mer eller mindre en framgångssaga. 🙂
Men skit i det nu. Denna tråden ska handla om män som syr och inte skäms över det.
Jag måste säga att jag blir avundsjuk när jag läser din post. Hur många män (eller kvinnor) kan sy bilklädslar egentligen? Känns mer som en nischad kunskap som du nog skulle kunna göra bra pengar på om du vill? Jag ligger fett i lä här. Det enda jag kan göra - med hyfsat bra resultat - är att sy på märken och lappa kläder.
Hade gärna haft dina kunskaper. Men man kanske kan lära sig….
Citat:
Ursprungligen postat av
dazzy
Jag brukar sy i knappar och revor i byxor.
Blir väldigt slitstark men inte alltid lika snyggt.
Tycker det är rätt harmoniskt och lugnande att sy.
Kan rent generellt tycka att man borde ha med texil och mindre träslöjd i skolan.
Hur ofta behöver man svarva ett baseballträd eller tälja en smörkniv emot att sy i en knapp eller liknande.
Bra där. Lite som jag. Jag kan inte göra något avancerat, men jag känner en stolthet över att jag kan lappa och sy knappar åtminstone. Jag tänker att en riktig man syr på sin egna kavaj-knapp efter en särskilt vild utenatt. Behöver man gå till en skräddare för att lösa problemet så är det ju lite fail.
Bäste man reder sig själv.