Citat:
Ursprungligen postat av
Orm Onde
Jag vill i sammanhanget nämna Gösta Gustaf-Jansson. På sin tid sålde han rätt bra. Han skildrar huvudsakligen borgerliga till högborgerliga miljöer som, om inte försvunna, dock är åtskilligt annorlunda i dagens läge. Han var mycket bra på att beskriva alkoholister med deras ständiga frestelser och självbedrägerier. Han är också en av de som pekats ut som en potentiell Bo Balderson.
Jag har tänkt på att Gösta Gustaf-Janson på sätt och vis var sin tids Alex Schulman!
Vad har de gemensamt? Jo:
-De har båda en koppling till Sven Stolpe. GGJ var vän med Stolpe och Stolpe var Alex morfar.
-De har båda råkat i blåsväder på grund av sina skildringar av Stolpe. Stolpe blev arg när GGJ
publicerade romanen "... blev jag dödligt kär" där en av figurerna i boken är baserad på honom.
Han tyckte inte att skildringen gjorde honom rättvisa. Schulman fick kritik av vissa för boken
"Bränn alla mina brev" där det påstods att han inte skildrat vissa skeenden korrekt. Boken handlade
om ett triangeldrama mellan Stolpe, Karin Stolpe och Olof Lagercrantz.
-De skriver båda mycket om sin uppväxt, sina släktingar och om relationer. Detta gäller väl de flesta av Alex böcker, bland
GGJ:s kan nämnas "Stampen" (där han skildar sin farfar), "Pärlemor"-trilogin där han skildrar sin mor, m.fl.
-De har liknande bakgrund, båda kan sägas ha föräldrar som "jobbade i mediabranschen".
-Alex är väldigt lik GGJ till utseendet, jag tycker han är mer lik GGJ än Stolpe!:-)
Vad skiljer dem åt?
GGJ var bara känd för sitt författarskap medan Alex är mer lik Lars Widding, Vilhelm Moberg och andra som
höll på med en massa andra saker.
Som författare rörde sig GGJ mer utanför det rent personliga, skrev en del som kan beskrivas som
kollektivromaner, skildrade Djursholm som samhälle m.m.