2026-03-24, 11:55
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
En målerifirma började måla om lägenheter. Men innan arbetet var klart gick företaget under jorden och gjorde sig helt oanträffbar. Flera kunder har nu anmält målerifirman.

Citat:
Bland annat ska firman ha använt fel material, lämnat bubbliga tapeter med synliga kanter och även limmat över ett lamputtag så att det inte längre gick att använda. Det ska även ha blivit färgstänk på golv, köksluckor och vitvaror.

Vad heter företaget?
Var finns ansvariga/ansvarig
Har de läst Byggteknisk Måleri?
Är de fullbetalda/färdigutbildade målare?

Annat?

https://www.byggnadsarbetaren.se/malerifirma-paborjade-jobb-forsvann-sedan-sparlost/
Citera
2026-03-24, 12:01
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Vet inte vilken firma det rör sig om, men jag vet en sak!
Man ska aldrig betala i förskott om man inte har järnkoll på firman som ska göra jobbet! Det är att be om såna här konstigheter!
Citera
2026-03-24, 13:25
Medlem
Med i branchföreningen?

Om de är det ökar chansen att företaget rättar till fel utan kostnad.
Om inte är det en varningsflagga.

Såklart betalar man inte förskott (utom möjligen om man känner dem bra sedan innan).
Om man inte har betalat, tjänar de inget på att sticka och om de gjort jobbet dåligt och vägrar rätta till det gratis, kan man låta bli att betala så de behöver gå till domstol för att kunna få ut några pengar -vilket de inte får om man bevisar att det var skitjobb. Man får INTE betalningsanmärkning under tiden om man kan bevisa att man bestridit fakturan i tid.

Jag betalade inte då ett företag iofs gjorde jobbet, men väldigt mycket senare än överenskommet så dels kunde jag inte göra klart kontoret för mitt nya företag till den korta säsongen och dels fick jag dubbla lokalkostnader under mycket lång tid p g a det, för jag skulle flytta dit allt inklusive mig själv, så jag skickade en motkravsfaktura, vilken de vägrade betala så jag vägrade betala deras. Det slutade med att de INTE gick till domstol. Tror de hade kronofogden efter sig så även om de hade vunnit i domstol hade nog kronofogden tagit pengarna
Citera
2026-03-24, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vad heter företaget?
Var finns ansvariga/ansvarig
Har de läst Byggteknisk Måleri?
Är de fullbetalda/färdigutbildade målare?

Annat?

https://www.byggnadsarbetaren.se/malerifirma-paborjade-jobb-forsvann-sedan-sparlost/

Att byggbranschen ens fungerar i dagens Sverige.

Anbud, delbetalning, konka/sticka har fungerat förvånansvärt bra genom åren…

Jag skulle aldrig betala innan jobbet är avslutat och godkänt.
Citera
2026-03-24, 15:17
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Herregud. Kan knappast ha varit utbildade 😳
Citera
2026-03-24, 15:27
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Herregud. Kan knappast ha varit utbildade 😳

Ha, ha. Färdigutbildade målare med gesällbrev. No way 😂
Citera
2026-03-24, 15:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Visst är det alltid en bra idé att betala förskott (här 17 000 kr) till okända hantveckare, vad kan gå fel liksom.
Citera
2026-03-24, 15:56
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Ha, ha. Färdigutbildade målare med gesällbrev. No way 😂
Nä verkligen inte 😂
Citera
2026-03-24, 19:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar