2026-03-24, 10:48
Medlem
Nygammalts avatar
SvD har sedan en tid tillbaka förändrat sin webbsida, än en gång.
Med delar som layout, färgval, typsnitt, reklam och allt annat varierande som ofta fyller en tidning, särskilt på nätet, så finns så klart många åsikter om hur något ”bör” se ut.
Men nu börjar det bara se ogenomtänkt ut. Kan inte tänkta mig att det på allvar finns läsare som utropar ”äntligen!” när de tar del av SvD:s konstruktion.

Det är rörigt, mängder med olika typsnitt i många olika storlekar. Många färger, reklam, clickbaits, tomma ytor och allmänt osorterat.

Jag som prenumerant sedan väldigt många år och varit tålmodig kring de förändringar som skett börjar nu bli så pass irriterad över förfallet att jag bryr mig allt mindre om nättidningen då det inte alls lockar mig att scrolla runt i den osorterade röran av artiklar, notiser, reklam, clickbaits, väder, poddar och bilder. De har t.ex. en kolumn som heter ”Senast publicerat”, ett flöde som bara innehåller rubriker i fet text! Det är som ett skämt.

Det liknar kvällstidningarnas upplägg allt mer, eller kanske fullt ut numera, där jag har känslan av att majoriteten av tidningens innehåll förblir oläst för de flesta som surfar runt i röran.

Varför gör då SvD så här? Finns det egentligen någon långsiktig vinst för någon part? Är målet kanske att bara vara en reklamtidning med korta nyheter som sprängs in bland sponsorer och reklam?

Typografer och grafiker har under många år fått ta stryk allteftersom annonsörer skapar eget material, skribenters och journalisters material fylls på i enkla mallar. Webbredaktionerna kanske befolkas av folk (och AI?) som inte har muskler att stå emot IT-avdelningarna, alternativt inte är intresserade av att skapa en läsvänlig och lockande tidning, eller kanske de bara är outbildade och inte vet hur man gör, eller är de för många, för dåligt samordnade, för slarviga eller så kanske det bara saknas en intresserad ledning?

Många frågor. Men jag har i alla fall svårt att se slutmaterialet som ett resultat av ett utvecklingsarbete där just läsvänlighet och lockande layout varit i fokus.

Jag börjar ställa mig frågan ”Vill jag betala för det här?”. Ja, än så länge gör jag nog det, men det är för pappersutgåvan, som ännu är trevlig att läsa. Men jag tvivlar allt mer på att jag skulle betala för SvD.se.
Citera
2026-03-24, 10:57
Medlem
Umarells avatar
Det är samma unika typsnitt Sueca, men i olika skärningar, både serif och sans, och flera olika vikter. Men det kan förstås upplevas som flera olika.
Citera
2026-03-24, 11:04
Medlem
Riksreptilens avatar
På iPad ser första sida och att bläddra i menyer ut rätt vilsamt.
Ev testar de inte utseende på mobiltelefoner så ofta?

Vänta till fler reklampoopup fönster tillkommer.
Citera
2026-03-24, 11:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag kollar endast ekonomisidan hos SvD som än så länge inte förändrats men detta är väl ett första steg till att shibstedtkoncernen ska tjäna mer pengar och lägga in mer reklam och mer popupskit.
Man får helt enkelt leta efter en ny sida när även ekonomidelen förstörs.
Citera
2026-03-24, 11:26
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nygammalt

Varför gör då SvD så här? Finns det egentligen någon långsiktig vinst för någon part? Är målet kanske att bara vara en reklamtidning med korta nyheter som sprängs in bland sponsorer och reklam?

Jag läser Svenska på ipad, där funkar det fint och inte så störande med de saker du nämner. Läser ej på mobilen då jag tycker det är rörigt.

Men jag tror att mobilformatet är avpassat för de som vill kolla sin mobil var 20-30 sekund för att se om det hänt något, alltså vår tids rastlösa scrollande. Jag brukar kolla i tunnelbanan när jag åker hur många sekunder det går det mellan 15-30 sekunder mellan att stoppa ned och ta upp igen.
Senast redigerad av Briascca 2026-03-24 kl. 11:30.
Citera
2026-03-24, 11:33
Medlem
De få gånger jag går till svd.se för att se om de har mer info om något som händer, då är det bara att vända för de har betalvägg.

Sedan håller jag med om att webtidningarna är röriga. Det är jämfört med papperstidningen en kraftig försämring.

Webtidningens enda fördel är att nyheterna rullar på och ofta kan man läsa de innan papperstidningen så småningom trycks med gamla nyheter.
Citera
2026-03-24, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nygammalt
SvD har sedan en tid tillbaka förändrat sin webbsida, än en gång.
Med delar som layout, färgval, typsnitt, reklam och allt annat varierande som ofta fyller en tidning, särskilt på nätet, så finns så klart många åsikter om hur något ”bör” se ut.
Men nu börjar det bara se ogenomtänkt ut. Kan inte tänkta mig att det på allvar finns läsare som utropar ”äntligen!” när de tar del av SvD:s konstruktion.

Det är rörigt, mängder med olika typsnitt i många olika storlekar. Många färger, reklam, clickbaits, tomma ytor och allmänt osorterat.

Jag som prenumerant sedan väldigt många år och varit tålmodig kring de förändringar som skett börjar nu bli så pass irriterad över förfallet att jag bryr mig allt mindre om nättidningen då det inte alls lockar mig att scrolla runt i den osorterade röran av artiklar, notiser, reklam, clickbaits, väder, poddar och bilder. De har t.ex. en kolumn som heter ”Senast publicerat”, ett flöde som bara innehåller rubriker i fet text! Det är som ett skämt.

Det liknar kvällstidningarnas upplägg allt mer, eller kanske fullt ut numera, där jag har känslan av att majoriteten av tidningens innehåll förblir oläst för de flesta som surfar runt i röran.

Typografer och grafiker har under många år fått ta stryk allteftersom annonsörer skapar eget material, skribenters och journalisters material fylls på i enkla mallar. Webbredaktionerna kanske befolkas av folk (och AI?) som inte har muskler att stå emot IT-avdelningarna, alternativt inte är intresserade av att skapa en läsvänlig och lockande tidning, eller kanske de bara är outbildade och inte vet hur man gör, eller är de för många, för dåligt samordnade, för slarviga eller så kanske det bara saknas en intresserad ledning?

Många frågor. Men jag har i alla fall svårt att se slutmaterialet som ett resultat av ett utvecklingsarbete där just läsvänlighet och lockande layout varit i fokus.

Jag börjar ställa mig frågan ”Vill jag betala för det här?”. Ja, än så länge gör jag nog det, men det är för pappersutgåvan, som ännu är trevlig att läsa. Men jag tvivlar allt mer på att jag skulle betala för SvD.se.

Du gör dig själv till åtlöje genom att förvänta dig något alls från de stora mediehusen. Deras analysförmåga idag är totalt undermålig. Själva nyhetsdelens rent faktamässiga innehåll är i stort sett gratis. Den konservativa kommentaren och paketteringen är idag socialliberal även hos SVD. Kultursidan är antingen snustorr och pinsamt smal akademism eller samma kulturmarxism som på DN. Kort sagt saknar tidningen relevans.
Citera
2026-03-24, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
På iPad ser första sida och att bläddra i menyer ut rätt vilsamt.
Ev testar de inte utseende på mobiltelefoner så ofta?

Vänta till fler reklampoopup fönster tillkommer.

Nu framgår det ju inte vad TS läser webbsidan med för teknik, vilket gör hela frågeställningen helt meningslös"!
Citera
2026-03-24, 12:27
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Du gör dig själv till åtlöje genom att förvänta dig något alls från de stora mediehusen. Deras analysförmåga idag är totalt undermålig. Själva nyhetsdelens rent faktamässiga innehåll är i stort sett gratis. Den konservativa kommentaren och paketteringen är idag socialliberal även hos SVD. Kultursidan är antingen snustorr och pinsamt smal akademism eller samma kulturmarxism som på DN. Kort sagt saknar tidningen relevans.

Ja visst har det gått utför med SvD successivt år efter år.
Citera
2026-03-24, 12:29
Medlem
Comitiums avatar
Det jag retar mig särskilt på är deras cookie- och personrelaterad reklam och hela köret. SvD verka tro att man inte har annat att göra än att" lära sig" hur de behagar hanters mina data. Det är upplagt som en slags utpressningssituatin. Lägsta underbetyg som finns.
Citera
2026-03-24, 13:28
Medlem
Va inne o kollade. Tycker det var en behaglig sida på min pc.

Däremot är ju flashback i behov av en renovering. Är som att få en flashbang i ansiktet
Citera
2026-03-24, 20:04
Medlem
Har den gått över i nåt natt-tema redan kl åtta på kvällen eller är det alltid vit text på blå bakgrund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in