2026-03-24, 04:48
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ett högernationalistiskt parti som leds av den antisemitiska profilen Grzegorz Braun går nu snabbt framåt i opinionen i Polen. Uppgången anses drivas av missnöje bland väljare som tidigare röstat på det konservativa partiet Lag och rättvisa, PiS – men som tröttnat på att "politikerna helt enkelt ljuger".
– De ljuger regelbundet, förklarar parlamentets vice talman Krzysztof.
Citat:
En färsk opinionsmätning från Opinia24 för TVN visar att Konfederationen av den polska kronan stiger till 8,6 procent, en ökning med 2,4 procentenheter.
https://www.friatider.se/antisemitiskt-hogerparti-vaxer-snabbt-i-polen

8,6% för ett parti som Konfederacja Korony Polskiej (Konfederationen av den polska kronan) är väldigt mycket.

Underbart att höra tycker jag. Vad tycker ni andra här på Flashback? Vilka är era tankar och åsikter om det här polska partiet?
Citera
2026-03-24, 06:50
Medlem
Det är väldigt intressant med ett polskt nationalistiskt parti som dessutom ifrågasätter historiebeskrivningen av andra världskriget. Kan tänka mig att det kan vara väldigt bekvämt för polska nationalister att bara "köra på" den officiella historiebeskrivningen bara för att det möter minst motstånd samt motiverar varför polsk nationalism är nödvändig. Borde finnas en rätt stor spricka bland polska nationalister på just den här punkten tycker man.
Citera
2026-03-24, 07:55
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Underbart att höra tycker jag. Vad tycker ni andra här på Flashback? Vilka är era tankar och åsikter om det här polska partiet?
Nazister tycker att polacker är untermenschen.
Så jag gissar att det handlar om ett parti för människor med starkt självförakt.
Citera
2026-03-24, 08:42
Medlem
Offerviljas avatar
Nu har ju Det fria Sverige, eller Vårdkasen som de numera heter, spårat ur fullständigt och börjat stödja SD, men på deras nationaldagsfirande förra året hade de bjudit in Roman Fritz från det här polska partiet som talare. 2:25 in i det här klippet intervjuas han lite kort:

https://www.youtube.com/watch?v=h4MIjStpQ2w
Citera
2026-03-24, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Nazister tycker att polacker är untermenschen.
Så jag gissar att det handlar om ett parti för människor med starkt självförakt.

1. Fel
2. Vem sa att det polska partiet var ett nazistparti?
Citera
2026-03-24, 09:48
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Orsaken till varför folk har tröttnat på Lag och Rättvisa är samma orsak som varför folk tröttnar på svenska partier, för att politiker ljuger och korrumperas så fort de får en gnutta makt. Varför tror du inte att samma sak kommer att ske med det här nya partiet? Alla är radikala för att vinna röster, när rösterna är säkrade handlar det mer om att behålla sin plats vid köttgrytorna i utbyte mot minsta möjliga ansträngning.

Problemet är alltså inte partierna som sådana, då alla utvecklas åt samma håll. Problemet är den parlamentariska demokratin som är designad att korrumpera. Det är den parlamentariska demokratin som måste bytas ut, inte nickedockorna som drar fördel av dess inbyggda brister. Den parlamentariska demokratin är skapad för att upprätthålla sig själv genom att trigga girighet hos de som plötsligt får tillgång till dess resurser. Rösta på mig så blir jag dels rik och sedan kan jag besluta att strunta i vad du vill och istället arbeta för vad jag vill, typ. Så håller det på så tills någon annan kommer och lovar dig samma sak.

Det kommer att bli skit av detta nya parti också, precis som det blir av alla partier i alla länder. Det är inte väljarna som bestämmer utan de hemliga finansiärerna bakom. Trump är det senaste exemplet.
Citera
2026-03-24, 12:44
Medlem
Citat:
https://www.friatider.se/antisemitiskt-hogerparti-vaxer-snabbt-i-polen

8,6% för ett parti som Konfederacja Korony Polskiej (Konfederationen av den polska kronan) är väldigt mycket.

Den stora avgörande frågan är givetvis partiets inställning till Ryssland och Ukraina och hur vi i det civiliserade Europa ska försvara oss mot Putins imperialistiska krig.
Citera
2026-03-24, 13:11
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotaltOK
Den stora avgörande frågan är givetvis partiets inställning till Ryssland och Ukraina och hur vi i det civiliserade Europa ska försvara oss mot Putins imperialistiska krig.

Blir ju lika intressant att veta hur partiet ser på den amerikanska imperialismen. Imperialism är och förblir motsatsen till nationalism, oavsett om avsändaren är öst eller väst. Tyvärr verkar dagens ”nationalistiska” rörelser mer intresserade av andra folkslag och andra nationer än sina egna, det är lättare att ta ställning för araber, judar och geopolitik som agerar efter andra principer än de som bör gälla det egna landet. En konsekvent folkrättslig och nationalistisk princip bör ju vara att fördöma samtliga överträdelser mot det etniska folket och propagera för samma principer oavsett det gäller det egna folket eller andra folkslag.
Citera
2026-03-24, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Blir ju lika intressant att veta hur partiet ser på den amerikanska imperialismen. Imperialism är och förblir motsatsen till nationalism, oavsett om avsändaren är öst eller väst. Tyvärr verkar dagens ”nationalistiska” rörelser mer intresserade av andra folkslag och andra nationer än sina egna, det är lättare att ta ställning för araber, judar och geopolitik som agerar efter andra principer än de som bör gälla det egna landet. En konsekvent folkrättslig och nationalistisk princip bör ju vara att fördöma samtliga överträdelser mot det etniska folket och propagera för samma principer oavsett det gäller det egna folket eller andra folkslag.
Amerikansk USA-imperialism är antagligen tidvis ett bekymmer för somliga. Just nu bl a för amerikanerna själva, med en orange imperialistisk diktatorwannabe som tror att USA är allsmäktigt.

USAs imperialism är knappast ett bekymmer för en polack mer än för en svensk. Amerikansk imperialism skrämmer en vettig europee ungefär lika mycket som snö som föll i fjol.

Om en "polack" argumenterar för att amerikansk imperialism är en fråga som 2026 är ens i närheten så aktuell och nödvändig att skydda oss mot som rysk imperialism... då är det "polackens" snara inläggande på dårhus eller deportation till Ryssland som torde vara den äkta polackens förslag till lösning på problematiken.
Citera
2026-03-24, 20:11
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotaltOK
Amerikansk USA-imperialism är antagligen tidvis ett bekymmer för somliga. Just nu bl a för amerikanerna själva, med en orange imperialistisk diktatorwannabe som tror att USA är allsmäktigt.

USAs imperialism är knappast ett bekymmer för en polack mer än för en svensk. Amerikansk imperialism skrämmer en vettig europee ungefär lika mycket som snö som föll i fjol.

Om en "polack" argumenterar för att amerikansk imperialism är en fråga som 2026 är ens i närheten så aktuell och nödvändig att skydda oss mot som rysk imperialism... då är det "polackens" snara inläggande på dårhus eller deportation till Ryssland som torde vara den äkta polackens förslag till lösning på problematiken.

Fast, du erkänner amerikansk imperialism och sen avfärdar den som att den inte skulle existera? Det blir ju ett konstigt resonemang, antigen existerar den och då är det problematiskt eller bestrider du att den existerar. Rysk imperialism borde ju vara lika problematisk som amerikansk om det är imperialism som är problematisk, främmande påverkan eller erövring är ju problematisk oavsett vilken nation som står för den?

Vilket är lite min poäng vad det gäller det polska partiet och även andra påstått nationalistiska partier i Europa. Antingen är man mot imperialism, oavsett vilka som står för den eller vilken form den kommer i, eller så är man det inte och då faller det nationalistiska anspråket. Jag hoppas att det nya polska partiet är det första, ett parti som står upp för Polen och det polska folket, på riktigt. Att det finns inga skäl att låta någon annan nation kränka den egna suveräniteten och att det existerar ingen ”öppen fråga” inom befolkningsfrågan.

Och amerikansk imperialism är problematisk både för polacker och svenskar, USA’s kulturimperialism och affärs-”krig” skapar osund påverkan och undergräver gynnsamma handelsrelationer, det oberoende av vilken president som styr för tillfället. Sen kan du ju fråga Grönland om vad de anser om amerikansk imperialism. Det jag hoppas är att det nya polska partiet är ett riktigt nationalistisk parti, som strävar efter långsiktiga förändringar, och inte blir ett polskt SD.
Citera
2026-03-24, 20:15
Medlem
AndersPersson99s avatar
Antisemitisk som i alla judar är si och förtjänas gasas ihjäl, eller antisemitisk som i israelkritik samt vilja att inte gå främmande lands intressen?
Citera
2026-03-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Fast, du erkänner amerikansk imperialism och sen avfärdar den som att den inte skulle existera? Det blir ju ett konstigt resonemang, antigen existerar den och då är det problematiskt eller bestrider du att den existerar. Rysk imperialism borde ju vara lika problematisk som amerikansk om det är imperialism som är problematisk, främmande påverkan eller erövring är ju problematisk oavsett vilken nation som står för den?

Vilket är lite min poäng vad det gäller det polska partiet och även andra påstått nationalistiska partier i Europa. Antingen är man mot imperialism, oavsett vilka som står för den eller vilken form den kommer i, eller så är man det inte och då faller det nationalistiska anspråket. Jag hoppas att det nya polska partiet är det första, ett parti som står upp för Polen och det polska folket, på riktigt. Att det finns inga skäl att låta någon annan nation kränka den egna suveräniteten och att det existerar ingen ”öppen fråga” inom befolkningsfrågan.

Och amerikansk imperialism är problematisk både för polacker och svenskar, USA’s kulturimperialism och affärs-”krig” skapar osund påverkan och undergräver gynnsamma handelsrelationer, det oberoende av vilken president som styr för tillfället. Sen kan du ju fråga Grönland om vad de anser om amerikansk imperialism. Det jag hoppas är att det nya polska partiet är ett riktigt nationalistisk parti, som strävar efter långsiktiga förändringar, och inte blir ett polskt SD.
Aha där är ju du som ur nåt slags etnonationalistiskt perspektiv försöker argumentera för att Sverige ska gå ur Nato, densamma försvarsallians som våra politiska, kulturella och genetiska brodernationer Finland, Norge, Estland och Danmark alla är med i. Du försöker också argumentera för att svensktalande i Finland ska utrensas och finsktalande i Sverige ska utrensas till "dit de hör hemma". Samerna då? Är svensk imperialism ett hot mot samerna, i paritet med hotet från rysk imperialism?

Proportioner och rimlighet är inte din starka sida, men är min poäng. Hittills har du missat den poängen. Jag har inte påstått att amerikansk imperialism inte existerar eller är oproblematisk.

Du försöker påskina att all imperialism är lika skadlig, i samma utsträckning skadlig. Ur vilket perspektiv menar du då? Du, om nån, borde väl ha svenskarnas perspektiv på hur skadlig en viss stats imperialism är. Men även om du skulle ta nåt slags Noam Chomsky-principiellt perspektiv så har du inget stöd för din tes i något mätbart i verkligheten. Kolla vilka siffror som helst, ekonomiska eller andra. Sydkorea och Japan är 2026 starkt påverkat av amerikansk imperialism. Georgien och Belarus är 2026 starkt påverkade av rysk imperialism. Var god jämför dessa länder. Du får använda AI.

Rysk imperialism är brutalt skadlig eftersom ryska maktstrukturer är maffia, en parasitisk maffia med kärnvapen och olja, där korruption och maktmissbruk inte är beklagansvärda undantag, utan själva det sätt på vilket Russkij Mir (ryssarnas egna ord på rysk imperialism) administreras. Detta vet polacker, de har varit där och de vill inte tillbaka.

Dessutom havererade ett polskt flygplan med typ hela polska regeringen på ett väldigt mystiskt sätt över ryskt luftrum. Vem tillsatte ryssarna att utreda haveriet? Vladimir Putin, för tillfället formellt tjänstledig från presidentposten. Där har vi riktigt konkret rysk imperialism. Yanukovych i Ukraina är ett annat exempel, Putins försök att tillsätta en nickedocka till president i Ukraina. Konkret rysk imperialism, skadlig, dödlig, vidrig.

Åk till Polen och driv din tes att de ryska konkreta handlingarna och yttrandena som hot mot Polen minsann inte är nåt mot McDonalds skadliga USA-imperialism. Sen kan du åka till Ukraina och predika likadant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in