2026-03-23, 23:42
Avslutad
Bara jag som stör mig enormt på detta? Det förstör samtalen och stämningen. Så fort man pratar om nåt ämne där någon detalj är oklar så säger dom "vi frågar AI" och drar upp telefonen, ställer frågan via mikrofonen för att sedan läsa ett långt och tråkigt svar. Håller på att somna så fort den där AI:n åker fram. Okej om det är något man verkligen vill veta men vi pratar detaljer.

Verkar vara ett fenomen bland lite äldre personer men kanske unga också? Är jag ensam om att störa mig på detta
Citera
2026-03-23, 23:54
Medlem
Arbetarbroders avatar
Jag vet vad du menar och det är oerhört störande.

Något som jag har tänkt på efter att nyligen kommit tillbaka från ett långt uppehåll från Flashback nu när AI slagit igenom stort är hur pass mycket jag befarar att de förstört även diskussioner online och kanske i synnerhet då forum som just Flashback.

När de är som TS beskriver, bara lek med tanken hur många som klipper och klistrar från ChatGPT, Gemini, DeepSeek och allt vad de heter. Googla gav iaf lite krav på att skriva själv och en uns av tankeverksamhet. Som ”Is this true, @Grok” på Twitter/X och det kommer någon lökig förklaring utan själ, men det är mer dolt här.

Otyg!
Citera
2026-03-24, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag vet vad du menar och det är oerhört störande.

Något som jag har tänkt på efter att nyligen kommit tillbaka från ett långt uppehåll från Flashback nu när AI slagit igenom stort är hur pass mycket jag befarar att de förstört även diskussioner online och kanske i synnerhet då forum som just Flashback.

När de är som TS beskriver, bara lek med tanken hur många som klipper och klistrar från ChatGPT, Gemini, DeepSeek och allt vad de heter. Googla gav iaf lite krav på att skriva själv och en uns av tankeverksamhet. Som ”Is this true, @Grok” på Twitter/X och det kommer någon lökig förklaring utan själ, men det är mer dolt här.

Otyg!

Borde vara förbjudet på Flashback att starta AI trådar!
Citera
2026-03-24, 00:24
Medlem
RudolfHutlers avatar
Så du vill inte veta av några detaljer, och blir irriterad på de som vill förkovra sig?
Citera
2026-03-24, 01:02
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Borde vara förbjudet på Flashback att starta AI trådar!
Det är det redan. Så bara att rapportera.
Citat:
0.13. Textrobotar
Det är endast tillåtet att citera texter skrivna av AI-verktyg eller motsvarande, om användaren är tydlig med att detta är ett citat, och det finns ett legitimt skäl till att posta ett citat istället för en egen beskrivning. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Inlägg som har karaktären av att vara skrivna av AI-verktyg kan raderas utan närmare motivering.
Citera
2026-03-24, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är det redan. Så bara att rapportera.

Tack, men jag har sett flera som klarat sig från att stängas av en moderator tyvärr!
Citera
2026-03-24, 01:30
Medlem
Håller med. Det ger ju bara generaliserade svar.
Citera
2026-03-24, 02:18
Medlem
Avayas avatar
Att fråga AI är väl det moderna att Googla någonting när man behöver detaljer och/eller är oense om något i en konversation?
Föredrar AI framför Google då AI:n ofta utvecklar sina svar.

Håller dock med om att det blir tjatigt när någon rabblar upp hela svaret ifrån AI:n
Citera
2026-03-24, 03:24
Medlem
McCarthy01s avatar
Visst, man kan fråga AI om mycket och får ofta bra och utförliga svar, men generellt har det blivit för mycket med AI. Ju mer digitalisering och AI tar över, ju mindre behöver folk använda sina hjärnor och slipper skriva och formulera sig själva, vilket gör att folk till sist blir socialt och mentalt handikappade.

Därför har jag förutspått att vi kommer att få se en återgång till mer autentiska liv utanför skärmarna, och det finns redan nu en del som pekar i den riktningen.

Lade märke till att även när bara Google och sökmotorer fanns kom många medelålders och äldre inte ens kom ihåg sådant som hade hänt eller förekommit under deras egna livstid, utan var tvungna att googla. Med AI kommer folk nog tyvärr att bli ännu mera hjärndöda, så sett att de inte känner att de behöver lägga saker på minnet, för "allt" finns ju digitalt.
Citera
2026-03-24, 03:58
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har retat gallfeber på mina vänner senaste året. Jag har sagt en massa om olika saker, kan vara hälsa, ätande, djurs hälsa, recept och många andra ämnen. Mycket i vardagen har jag frågat AI om. Och sedan lägger jag till att jag vill göra så, eller jag tror det är sant, för AI har sagt det. Naturligtvis har det varit på skoj så att jag egentligen ifrågasätter AI:n, men samtidigt ljuger jag inte om att den sagt så. På skoj säger jag att jag alltid lyder AI. På riktigt så tar jag bara med mig de fakta jag tror är bra, allt annat glöms bort. Och det riktigt viktiga dubbelkollar jag.

Men det har varit riktigt roligt att AI-mobba dem. Samtidigt som på skoj blir jag inte riktigt ansvarig för vad AI säger att jag ska göra. En dag när de undrade vad de skulle äta, så sa jag att AI har bestämt att vi ska äta just detta. Det var en ganska enkel rätt, med kanske någon lite udda ingrediens, annars inte direkt konstigt.

En vän började efter ett tag på riktigt tro att det är på riktigt. Att AI på något sätt styr mitt liv. Hen började bli irriterad. Ville kanske inte höra om AI iallafall flera gånger i veckan. Jag tror de fick det som hämnd för alla gånger de varit skitjobbiga.

Nu har jag legat väldigt lågt ett tag. De tror jag slutat...
Citera
2026-03-24, 05:33
Medlem
Custom_mades avatar
Det dessa personer inte förstår är att samtal inte handlar om att ha rätt.

Men om människor var en diagnos så vore svenskar autism, så det är inte konstigt att vi fipplar med telefonerna hellre än att konversera.

Som någon nämnde så brukade dessa miffon googla saker mitt i konversationen...

"Hej visste du om att BLA BLA BLA..."

"Åh nej men va? Det måste jag googla... Och hör här, visste du även att?"

"Nä och du visste inte heller det, du sitter och läser innantill från internet mitt i konversationen".

Man signalerar massor av grejer genom att hålla på sådär:

1. Du finner den du pratar med ointressant

2. Du tror inte på vad den du pratar med säger

3. Du läser hellre innantill från internet för att du inte litar på vad folk säger

Jag brukar gå iväg om folk börjar fippla med mobilen. Då undrar dom varför jag går, "Jaha, trodde vi hade pratat klart eftersom du håller på med mobilen".

Nej, tacka vet jag generationerna innan smartphones. Dagens människor har tappat hur man konverserar.
Citera
2026-03-24, 07:40
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Det är inget nytt fenomen att ha en faktakollare.

https://www.youtube.com/watch?v=HtDzSzbH5Wc
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in