2026-03-23, 01:24
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Söker högtalare som är varma och förlåtande för skarpa röster på i övrigt bra podcast.

Inte för dyra, men vill att det skall låta behagligt. Lyssnar på en pod där personerna har så skarpa röster.

Inte för dyra.
Citera
2026-03-23, 04:06
Avslutad
Altec Lansing brukar göra bra grejor, kan hittas på både tradera och blocket begagnat.
Citera
2026-03-23, 05:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Lyssnar på en pod där personerna har så skarpa röster.
Oh, det är så störande när någon har en riktigt skärande röst, då brukar jag bläddra vidare. Men i ditt fall verkar just den podden vara viktig.

Har du testat någon app med equalizer där du kan höja och sänka delar av bandbredden på det du lyssnar på? Inte endast bas och diskant, vilket inte ens det går att justera som standard på dagens smartmobiler.

Kanske det kan få bort det skärande?

Jag har inte testat, än mindre testat appen i länken, den är mest ett förslag för att leta vidare till någon som kan passa. https://play.google.com/store/apps/details?id=music.bassbooster.equalizer
Citera
2026-03-23, 05:57
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Söker högtalare som är varma och förlåtande för skarpa röster på i övrigt bra podcast.

Inte för dyra, men vill att det skall låta behagligt. Lyssnar på en pod där personerna har så skarpa röster.

Inte för dyra.

Är det aktiva eller passiva högtalare du menar?

Dessutom håller jag med ”Stiffinger” här ovanför. Problemet bör åtgärdas så nära källan som möjligt. I ditt fall en EQ-app i telefonen.
Citera
2026-03-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Oh, det är så störande när någon har en riktigt skärande röst, då brukar jag bläddra vidare. Men i ditt fall verkar just den podden vara viktig.

Har du testat någon app med equalizer där du kan höja och sänka delar av bandbredden på det du lyssnar på? Inte endast bas och diskant, vilket inte ens det går att justera som standard på dagens smartmobiler.

Kanske det kan få bort det skärande?

Jag har inte testat, än mindre testat appen i länken, den är mest ett förslag för att leta vidare till någon som kan passa. https://play.google.com/store/apps/details?id=music.bassbooster.equalizer

Har faktiskt börjat experimentera lite med peace EQ igåt natt innan jag såg era svar.

Men är nog ändå intresserad av ett par "mjuka" högtalare också.
Citera
2026-03-23, 14:02
Medlem
Melange5738s avatar
Se om du kan ladda ner en multiband-kompressor till din ljudspelare. De-essers finns också men de kan vara lite svårare att hitta. En De-esser är en multiband-kompressor som är specifik för ta bort ett skärande S-ljud.
Citera
2026-03-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Är det aktiva eller passiva högtalare du menar?

Dessutom håller jag med ”Stiffinger” här ovanför. Problemet bör åtgärdas så nära källan som möjligt. I ditt fall en EQ-app i telefonen.

aktiva
Citera
2026-03-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Se om du kan ladda ner en multiband-kompressor till din ljudspelare. De-essers finns också men de kan vara lite svårare att hitta. En De-esser är en multiband-kompressor som är specifik för ta bort ett skärande S-ljud.

Tack, men det där kunde lika gärna vara kinesiska.
Citera
2026-03-23, 18:12
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Tack, men det där kunde lika gärna vara kinesiska.

Den dämpar fräsande s-ljud.
T ex en dålig mikrofon kan distordera s-ljud, speciellt i ord som börjar med s-ljud.
Det låter skarp och sprucket.
Citera
2026-03-23, 18:13
Medlem
RFTs avatar
Citat:
aktiva

Vad heter de?
Citera
2026-03-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Vad heter de?

Jag har ju inga. Vill köpa. Frågar om tips.
Citera
2026-03-23, 21:14
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Jag har ju inga. Vill köpa. Frågar om tips.

Aha, då förstår jag. Fattade som att du ville byta ut ett par du redan har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in