2026-03-22, 22:03
Medlem
Har en Xiaomi Redmi 14C som påtalar hela tiden att det finns uppdateringar tillgängliga.

Är det viktigt att alltid köra dessa uppdateringar och bör man alltid välja att uppdatera?
Citera
2026-03-22, 22:44
Medlem
Menar du själva telefonens system som vill uppdateras eller dina appar?
Citera
2026-03-22, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Menar du själva telefonens system som vill uppdateras eller dina appar?

Tror det kan vara systemet?

Står att namnet på updaten heter typ 1.2.123.1.ABCDEFG (andra siffror och bokstäver obviously men).
Citera
2026-03-22, 22:47
Medlem
kalkryggars avatar
Är det operativet/sytemet eller appar du laddat ner?
Citera
2026-03-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Är det operativet/sytemet eller appar du laddat ner?

Tror det kan vara systemuppdatering med tanke på namnet på själva updaten?
Citera
2026-03-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Tror det kan vara systemet?

Står att namnet på updaten heter typ 1.2.123.1.ABCDEFG (andra siffror och bokstäver obviously men).

De brukar ju rekommendera att man kör en uppdatering när det finns någon, eventuella buggar/barnsjukdomar kan försvinna, eller så kan det vara något med säkerheten att göra,
kanske en förbättring av programvaran bara.

Nu kör jag med en Sony men uppdaterar när det kommer en avisering.
Citera
2026-03-23, 00:02
Medlem
Ähhh, jag brukar aldrig göra de systemuppdateringarna,mobilen brukar bsra bli segare och segare då.
Dessutom har jag för mig att man loggas ut överallt, ett jäkla krångel med att komma ihåg alla lösenord.

Denna mobil jag sitter med nu har haft en systemuppdatering liggande i ca 2-3 ,år utan att jag laddat ner den.
Den funkar fint ändå, bankid och bankapp har inte klagat.
Citera
2026-03-23, 00:53
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Ähhh, jag brukar aldrig göra de systemuppdateringarna,mobilen brukar bsra bli segare och segare då.
Dessutom har jag för mig att man loggas ut överallt, ett jäkla krångel med att komma ihåg alla lösenord.

Denna mobil jag sitter med nu har haft en systemuppdatering liggande i ca 2-3 ,år utan att jag laddat ner den.
Den funkar fint ändå, bankid och bankapp har inte klagat.
detta. precis som med datorer, uppdateringar som verkar designade att få folk att vilja köpa nytt kommer förr eller senare enligt min erfarenhet också. Helt plötsligt blir luren betydligt sämre efter en sån där uppdatering, & buggar som inte fanns där innan när telefonen fungerade utmärkt före uppdateringen.

Support och tillverkarna kommer givetvis förneka att det sker eller är någon medveten strategi, men det har hänt för många gånger.

Försöker alltid undvika att uppdatera pga det nu mer.
Citera
2026-03-23, 07:17
Medlem
Citat:
Har en Xiaomi Redmi 14C som påtalar hela tiden att det finns uppdateringar tillgängliga.

Är det viktigt att alltid köra dessa uppdateringar och bör man alltid välja att uppdatera?

Uppdateringar gör telefonen långsammare och långsammare. Jag tror tillverkarna avsiktligen vill göra telefonen obrukbar, över tid, via uppdateringar. Apple är ökända för detta, men alla företag gör det nog.

Jag har inte uppdaterat min telefon sedan jag köpte den, dvs för snart 3 år sedan. Den fungerar utmärkt och har alltid gjort!

Jag uppdaterar endast om det finns anledning, dvs att min telefon fungerar dåligt varpå en uppdatering förhoppningsvis åtgärdar problemen.

Nackdelen med att inte uppdatera är att säkerheten minskar, finns en minimal risk att ens telefon hackas, men risken är extremt liten. Och risken finns att bli hackad även om man har uppdaterat.
Citera
2026-03-23, 08:05
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Uppdateringar gör telefonen långsammare och långsammare. Jag tror tillverkarna avsiktligen vill göra telefonen obrukbar, över tid, via uppdateringar. Apple är ökända för detta, men alla företag gör det nog.

Jag har inte uppdaterat min telefon sedan jag köpte den, dvs för snart 3 år sedan. Den fungerar utmärkt och har alltid gjort!

Jag uppdaterar endast om det finns anledning, dvs att min telefon fungerar dåligt varpå en uppdatering förhoppningsvis åtgärdar problemen.

Nackdelen med att inte uppdatera är att säkerheten minskar, finns en minimal risk att ens telefon hackas, men risken är extremt liten. Och risken finns att bli hackad även om man har uppdaterat.

Tror inte särskilt många byter telefon för telefonen bli långsam. Största anledning till byte är att batteriet blir dåligt eller man vill ha en bättre telefon helt enkelt även om den gamla fungerar.

Rika personer byter telefon minst en gång per år.
Citera
2026-03-23, 10:35
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tror det kan vara systemuppdatering med tanke på namnet på själva updaten?
Låter som systemuppdatering, är det denna mobilen https://www.gsmarena.com/xiaomi_redmi_14c_5g-reviews-13595.php
I så fall är andra nöjda med uppdateringen om du kollar kommentarer, är fortfarande snabb och utan lagg efteråt.
Citera
2026-03-23, 10:51
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Ja det är viktigt att ha senaste uppdaterade programvaran. Dels så fixas buggar, säkerhetshål lagas och kanske nya funktioner tillförs. Sedan brukar appar som banken, Swish Bank-id mfl vilja ha dom senaste sökerhetsuppdateringarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in