2026-03-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nej, det är nog du som inte riktigt förstår. Du skrev:

Är den inte stark nog att driva bilen frammåt så hade den helt enkelt inte varit stark nog att ladda batteriet i den takt som behövs för att hänga med i svängarna. Det hade blivit till att med jämna rum stanna bilen för att förbränningsmotorn skulle komma i kapp med uppladdningen av batteriet.

Det hade nog blivit en total flopp eftersom det vore att kombinera det sämsta med elbilen och det sämsta med förbränningsbilen. Målet med en hybridbil torde ju vara att försöka få med det bästa av två världar, inte det sämsta.

Bortsett från att de stoppat i en starkare motor än vad du tycks påstå...
E du dum eller?
Du väljer att missförstå mig för att du ska få rätt?
Svara på sådant du förstår dig på.
Ja,ja, svag motor, jag menar att den är mycket svagare än vad en traditionell bilmotor är, inte en mopedmotor, naturligtvis.
Som jag skrev, det tillverkas redan sådana hybrider. Då skulle dessa hybrider inte ens orka köras upp på lastbilen på fabriken för leverans menar du?
Du får väl räkna med att batteriet laddas vid inbromsning och motorbromsning också?
Det finns länkar till dessa bilar i början av tråden, läs där.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-03-25 kl. 23:44.
Citera
2026-03-26, 23:38
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Ren elbil är ju inte så kul när man vill köra 50-70 mil på en dag, särskilt med många andra ute i samma ärende (tänk fjällsemesterresorna där det blir farsartade scener vid någon laddstation längs vägen). Med laddhybrid kan du köra på el under alla kortare resor under vardagen samtidigt som du är väl utrustad för långresor utan laddtrassel. Förstår verkligen inte alla som tycker att elbilar är helt oproblematiska även på långa resor, de har aldrig bilat i Norrlands inland låter det som.

Jag har kört mycket elbil både i norrlands inland, USA och ute i Europa. Förstår inte varför det skulle vara ett problem. Har aldrig någonsin varit med om något farsartat.
Möjligen Tesla och Ionitystationer med köer vid resehelger. Många elbilsförare har avtalspriser och verkar hellre köa än ladda på lite dyrare men icke upptagna stationer precis bredvid.
Citera
2026-03-27, 06:19
Medlem
Citat:
Men någon, kanske rent av du hävdade ju att motorerna inte var tillräckligt starka för att driva bilen vilket ju som sagt är ett rent absurt konstruktionsval att göra.
Nä, motorerna verkar ligga på ca 50-70hk.
Vill du ha en normalstor bil med så svag motor, går den att använda?
Detta om den nu skulle vara inkopplad direkt på drivlinan, men som jag skrev att den inte är, den laddar enbart batteriet.

Jag skrev inget konstigt alls, beskrev bara hur det fungerade på en sådan typ av redan existerande hybrid, men sen kom du som ett bokstavsdiagnosbarn och snurrade till det.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-03-27 kl. 06:23.
Citera
2026-03-28, 09:21
Medlem
Citat:
Om jag inte minns fel så hade min 240 bara 75hk och den var fullt funktionsduglig. Det var inte ens några större problem att komma upp i 110km/h på motorvägspåfarter, ofta snabbare än man ofta ser på dagens bilister. Så kunna köra som dagens slöbilister med 50-70hk torde inte vara några större problem.

Nej du skrev ju faktiskt att den inte var stark nog, men att du sitter och förnekar det får nog tillskrivas din verklighetsuppfattning. Vill du att jag för tredjeg gången skall citera när du påstod det? Kanske lika bra:
Då minns du fel, din 240 hade mer än 75hk, den hade antingen 85 (B20) ellrr 101hk(B21) eller ännu mer.
Du håller på och märker ord och tramsar för att få rätt.

Det finns som sagt länkar på de första sidorna i tråden om de hybrider jag menade.
Läs om dessa bilar och drras motorer där istället för att tjafsa om sådant du inte vill förstå.

Hybridilarna existerar, fungerar och tillverkas fortfarande.
Citera
2026-03-28, 10:14
Medlem
Snicksnackarens avatar
Laddhybrud är en dålig och komplicerad lösning som endast har som uppgift att vara en språngbräda till ren elbil för de med el-ångest.

Du har två drivlinor att hålla efter, ingen av dem är fantastisk.

Började själv med en XC90 T8 för några år sedan. Jag satt konstant och kollade på batterimätaren och det kändes lika trist varje gång bensinmotorn hoppade igång. Man accelererade mjukt och körde aldrig över 66 km/h för att inte bensinmotorn skulle kicka in. Vintertid hade den en stinkande bensinvärmare som gjorde att man inte kunde förvärma bilen i det kalla parkeringshuset på vintern utan att förgifta hela våningsplanet.

Har man ändå skaffat laddare hemma så är steget till elbil mycket enkelt.

Utvecklingen av hybridbilar har dessutom nästan stått still likt bensin- och dieselbilarna.
Dagens laddhybrider kommer inte ens över 10 mil i räckvidd trots att de har funnits i 10 år nu, det görs helt enkelt inga stora utvecklingsarbeten på dessa då man satsar helt på elbilar
Citera
2026-03-28, 16:06
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snicksnackaren
Laddhybrud är en dålig och komplicerad lösning som endast har som uppgift att vara en språngbräda till ren elbil för de med el-ångest.

Du har två drivlinor att hålla efter, ingen av dem är fantastisk.

Började själv med en XC90 T8 för några år sedan. Jag satt konstant och kollade på batterimätaren och det kändes lika trist varje gång bensinmotorn hoppade igång. Man accelererade mjukt och körde aldrig över 66 km/h för att inte bensinmotorn skulle kicka in. Vintertid hade den en stinkande bensinvärmare som gjorde att man inte kunde förvärma bilen i det kalla parkeringshuset på vintern utan att förgifta hela våningsplanet.

Har man ändå skaffat laddare hemma så är steget till elbil mycket enkelt.

Utvecklingen av hybridbilar har dessutom nästan stått still likt bensin- och dieselbilarna.
Dagens laddhybrider kommer inte ens över 10 mil i räckvidd trots att de har funnits i 10 år nu, det görs helt enkelt inga stora utvecklingsarbeten på dessa då man satsar helt på elbilar

Du har inte fattat detta. Det är inte tänkt att hybriderna ska komma längre än 6-7 mil utan batteriet hjälper bensinmotorn att sänka den totala förbrukningen då den är konstruerad på ett annat sätt är en konventionell bensinbil. Simple as that. Det skulle vara en baggis att sätta in mer batterier i en hybrid men av kostnadsskäl gör man inte det. Den som är van en potent bensinbil eller en ren elbil kommer att bli besviken om man köper en hybrid för den beter sig lite annorlunda.

Jag är inne på min andra laddhybrid och är inte intresserad av en ren elbil. Och vadå hålla efter? Bensinmotorn servar man som på vilken annan bil som helst och elmotorerna kräver ingen service alls och den elektronik som sköter fördelningen har jag aldrig hört att någon haft problem med.

Honda som är världens största motortillverkare deklarerade just att man lägger ner satsningen på elbilar och satsar på hybrider så ditt alias stämmer bra.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in