2026-03-22, 21:41
Medlem
Hej
Är i tankarna att byta bil och har kollat lite överallt efter bilar. Jag kan typ inget om bilar. Kör idag en bensinare. Bilarna som har det jag vill ha är ofta laddhybrider. Aldrig kört en laddhybrid. Så jag tänkte kolla med er som kan detta om för och nackdelar med laddhybrid.
Det jag tänker på är mestadels service, krångel med två olika system osv.

Tackar för all hjälp.
Citera
2026-03-22, 21:42
Moderator
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2026-03-22, 22:05
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinnerD
Hej
Är i tankarna att byta bil och har kollat lite överallt efter bilar. Jag kan typ inget om bilar. Kör idag en bensinare. Bilarna som har det jag vill ha är ofta laddhybrider. Aldrig kört en laddhybrid. Så jag tänkte kolla med er som kan detta om för och nackdelar med laddhybrid.

Tackar för all hjälp.

Jag har haft flera laddhybrider. De relevanta för kanske 10 år sedan. Idag har de spelat ut sin roll.

Ska du köpa en helt ny bil?

Om du kan ladda hemma och kör många mil per år så är en elbil det vettiga valet.

Kan du inte ladda hemma eller på jobbet så och kör 1000-1500 mil per år väljer du med fördel en bensinare.

Skippa laddhybrid och framförallt diesel om du ska köpa ny bil 2026.
Citera
2026-03-22, 23:31
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinnerD
Hej

Tackar för all hjälp.

Jag kör laddhybrid och är helnöjd. De har inte alls spelat ut sin roll men det skiljer om du ska ha en plugin laddhybrid eller inte. Den förra kan du ladda själv, den senare laddas när du kör men tekniken gör ändå att man kör snålt - även när den går på bensin. Bor man så till att egen laddning inte är möjlig och det är långt till en laddstation ska man definitivt inte köpa en elbil!
Honda som är världens största motortillverkare har just meddelat att man stoppar sin elbilssatsning och satsar på hybrider. Tycker det säger en del.
Två olika system spelar ingen roll, det är bromsar och liknande som man får serva - och det gäller oavsett biltyp. Eldelen kräver i princip ingen service alls. Men välj en japan eller korean, inget annat.
Citera
2026-03-23, 00:08
Medlem
Finns någon form av hybrid där en mindre förbränningsmotor går "när laddning behövs" och laddar batteriet medans du kör, du slipper ladda hybriden med kabel.
Läste om een för någon månad sedan men det kanske funnits länge.
EDIT: Verkar som det ksllas för Range extender= Re x.

LÄNK:https://msverige.se/elbil/testade-elbilar/test-av-basta-familjehybriden/

LÄNK:
https://feber.se/bil/det-har-ar-mazda-mx-30-med-wankelmotor/446865/#:~:text=Nu%20g%C3%B6r%20Wankelmotorn%20comeback%2 0och%20det%20i,str%C3%B6m%20till%20elmotorn%20som% 20sedan%20driver%20bilen.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-03-23 kl. 00:20.
Citera
2026-03-23, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag kör laddhybrid och är helnöjd. De har inte alls spelat ut sin roll men det skiljer om du ska ha en plugin laddhybrid eller inte. Den förra kan du ladda själv, den senare laddas när du kör men tekniken gör ändå att man kör snålt - även när den går på bensin. Bor man så till att egen laddning inte är möjlig och det är långt till en laddstation ska man definitivt inte köpa en elbil!
Honda som är världens största motortillverkare har just meddelat att man stoppar sin elbilssatsning och satsar på hybrider. Tycker det säger en del.
Två olika system spelar ingen roll, det är bromsar och liknande som man får serva - och det gäller oavsett biltyp. Eldelen kräver i princip ingen service alls. Men välj en japan eller korean, inget annat.

På en bensinbil så är det främst olja och filter som man servar. Är det inte så mycket det när det gäller hybridbilar menar du?
Citera
2026-03-23, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Finns någon form av hybrid där en mindre förbränningsmotor går "när laddning behövs" och laddar batteriet medans du kör, du slipper ladda hybriden med kabel.

Det låter som att hybridbil är det du far efter...
Citera
2026-03-23, 00:23
Medlem
Själv funderat på Volvo v60 verka som deras AWD endast finns som hybrid, tänker 2022-2024 års model. Har hell elbil nu och är jobbigt på vintern samt vid långfärd.
Citera
2026-03-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det låter som att hybridbil är det du far efter...
Jo men normala hybrider brukar ha större starkare förbränningsmotorer så starka att de kan driva bilen själva när bsttrriet är tomt.
Den jag tänker på är mycket mindre och svagare och laddar bara batteriet medans du kör.
Bilen drivs alltså 100% av elmotorn, alltid. Förbränningsmotorn laddar bara batteriet.
Citera
2026-03-23, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven12
Själv funderat på Volvo v60 verka som deras AWD endast finns som hybrid, tänker 2022-2024 års model. Har hell elbil nu och är jobbigt på vintern samt vid långfärd.
Vet en som hade en sådan.
Den gick ca 5-6 mil på batteriet innan förbränningsmotorn behövs.
Citera
2026-03-23, 00:30
Medlem
Citat:
Jo men normala hybrider brukar ha större starkare förbränningsmotorer så starka att de kan driva bilen själva när bsttrriet är tomt.
Den jag tänker på är mycket mindre och svagare och laddar bara batteriet medans du kör.
Bilen drivs alltså 100% av elmotorn, alltid. Förbränningsmotorn laddar bara batteriet.

Normala hybrider har svagare förbränningsmotor (än vanliga bilar), men om de skall kunna gå runt så måste ju förbränningsmotorn vara stark nog för att leverera den energi till batteriet som batteriet behöver leverera ut för att driva bilen.

Helt enkelt om det inte rör sig om en laddhybrid (med betoning på ladd) så måste förbränningsmotorn vara kraftfull nog att kunna driva bilen på egen hand. Annars så blir det ett stationärt åbäke av den.
Citera
2026-03-23, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Jag har haft flera laddhybrider. De relevanta för kanske 10 år sedan. Idag har de spelat ut sin roll.

Ska du köpa en helt ny bil?

Om du kan ladda hemma och kör många mil per år så är en elbil det vettiga valet.

Kan du inte ladda hemma eller på jobbet så och kör 1000-1500 mil per år väljer du med fördel en bensinare.

Skippa laddhybrid och framförallt diesel om du ska köpa ny bil 2026.
Kollar på 2024 och uppåt, vill just nu inte ha en helt ny. Just nu kan jag inte ladda hemma men kan lätt fixa det via min förening. Men saken är att jag egentligen vill ha en bensinare bara, kör nog lite mer än 1500 mil per år. Frågar här om laddhybrid för att när jag tex söker på blocket och filterar det jag vill ha i bilen, så får jag mestadels laddhybrider. Tänkte att jag kan köpa en med laddhybrid om det inte är så farligt bara för att få den utrustning osv som jag vill ha. Diesel har jag inte ens tänkt på

Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det jag får på mina sökningar är oftast plugin, vet vad det innebär. Men får man välja om man enbart vill köra på el eller bensin när man har plugin, eller är det bilen som bestämmer det? Vet att en kollega har något sånt där bilen växlar till bensin efter en viss hastighet, men hans är inte plugin.
Elbil har jag inte tänkt på ännu.
Jaha, om Honda stoppar elbilssatsningen lär väl andra märken också göra det skulle jag gissa på?

Citat:
EDIT: Verkar som det ksllas för Range extender= Re x.

LÄNK:https://msverige.se/elbil/testade-elbilar/test-av-basta-familjehybriden/

LÄNK:
https://feber.se/bil/det-har-ar-mazda-mx-30-med-wankelmotor/446865/#:~:text=Nu%20g%C3%B6r%20Wankelmotorn%20comeback%2 0och%20det%20i,str%C3%B6m%20till%20elmotorn%20som% 20sedan%20driver%20bilen.
Räckviddsförlängare, måste vara något nytt. Har inte heller hört om detta innan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in