2026-03-22, 19:07
Medlem
Jag har en Audi A3 från 2018.
När jag köpte den förra året så var den servad av Autohero, där de enligt digital servicebok hade bytt tändstift, bromsvätska och olja, samt fyllt på alla övriga vätskor.

Senare på året i november så kom ett meddelande om oljeservice upp på displayen.
Så jag åkte till Audi och gjorde oljeservice bara för att jag tänkte att det vore bra att audi får kolla på bilen. De ville också byta bromsvätska och bromsar bak. Jag sa dock nej till detta eftersom bromsvätskan redan var bytt, och bromsarna bak skulle de ha över 6000 kr för att byta.

Så tydligen återställde bara oljeservice indikatorn där och då.
Jag var senare vid en annan verkstad och bytte bromsar och skivor bak för ca 3000 kr.

Nu står det dock att bilen ska servas igen, det är altså inte olje service utan den "vanliga inspektionen" som göras om 30 dagar.

Och ja undrar, iom att det inte längre är någon garanti på bilen, vad är vitsen med detta?
Jag behöver inte byta olja på 2 år. Så vad är det dom ska serva då?
Och vad kostar det om man bara ska åka dit för att återställa räknaren lixom?
Vad skulle ni ha gjort?
Citera
2026-03-22, 19:11
Medlem
Jag frågade fö 3000 kr verkstaden om de kunde återställa service räknaren.
De ville de inte göra om jag inte gjorde minst en olje service. Men oljeservice indikatorn visar att det är typ 700 dagar kvar till nästa service. Så nu är det ju lixomn "garanti servicen" detta gäller, fast jag har ingen garanti på bilskrället.
Citera
2026-03-22, 19:12
Medlem
Connykrims avatar
Du kör extemt långt?

Det är inställd på intervall/år på mätaren

Audi fr det årtalet drar EXTREMT mycket olja och behövs fyllas på
Citera
2026-03-22, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Du kör extemt långt?

Det är inställd på intervall/år på mätaren

Audi fr det årtalet drar EXTREMT mycket olja och behövs fyllas på

Nej, jag kör några mil i veckan. Använder inte bilen till annat än storhandla och skjutsa sambon till jobbet när jag har tid.
Citera
2026-03-22, 19:15
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakelikrankel
Nej, jag kör några mil i veckan. Använder inte bilen till annat än storhandla och skjutsa sambon till jobbet när jag har tid.

Då år det de andra. Audi från typ 2016-2020 slukar o förbränner olja som bara den.

Vet ej med senare modeller men efter det blev det aldrig mer en audi för mig.
Citera
2026-03-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Då år det de andra. Audi från typ 2016-2020 slukar o förbränner olja som bara den.

Vet ej med senare modeller men efter det blev det aldrig mer en audi för mig.

Just denhär motron har inte det problemet. Jag kollade upp det när jag köpte.
Däremot har den andra problem, som rycking gång pga att den stänger av en cylinder och går på
3 ibland för att spara bränsle. Och det är inte helt smooth det där.

Jag är mest paranoid om kamrem och liknande. Men när jag pratade med Audi så sa dom typ "Det är lungt. Vi har inget serviceintervall på kamrem på de här bilarna. Byt den om den börjar låta".
Citera
2026-03-22, 20:01
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Kolla youtube hur du släcker servicelampan själv på din modell, finns ingen anledning att lämna in den för denna servicen.
Citera
2026-03-22, 20:24
Medlem
Skattmasen08s avatar
Jag hade aldrig kört runt med samma olja 2 år. Särskilt inte om motorn har kamkedja. Byt åtminstone en gång per år.
Citera
2026-03-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Kolla youtube hur du släcker servicelampan själv på din modell, finns ingen anledning att lämna in den för denna servicen.

Oljeservice lampan kan man släcka själv. Däremot vanliga "service" indikatorn går endast att släcka med ODB verktyg. Frågan är då om det finns något billig från kina som man kan köpa.
Citera
2026-03-22, 20:28
Medlem
Citat:
Jag frågade fö 3000 kr verkstaden om de kunde återställa service räknaren.
De ville de inte göra om jag inte gjorde minst en olje service. Men oljeservice indikatorn visar att det är typ 700 dagar kvar till nästa service. Så nu är det ju lixomn "garanti servicen" detta gäller, fast jag har ingen garanti på bilskrället.
Fakta vad beträffar de flesta bilmärken är att bilförsäljarna säger att de inte tjänar så mycket på att sälja en bil. Vinsten tar de därför in via att utföra, åtminstone på pappret - svindyr service. Om sedan själva servicen verkligen blir utförd eller om siffrorna på fakturan enbart är ett smart sätt från den auktoriserade serviceverkstaden får vi leva i ovisshet om.
Citera
2026-03-22, 20:31
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Jag har en Audi A3 från 2018.
När jag köpte den förra året så var den servad av Autohero, där de enligt digital servicebok hade bytt tändstift, bromsvätska och olja, samt fyllt på alla övriga vätskor.

Senare på året i november så kom ett meddelande om oljeservice upp på displayen.
Så jag åkte till Audi och gjorde oljeservice bara för att jag tänkte att det vore bra att audi får kolla på bilen. De ville också byta bromsvätska och bromsar bak. Jag sa dock nej till detta eftersom bromsvätskan redan var bytt, och bromsarna bak skulle de ha över 6000 kr för att byta.

Så tydligen återställde bara oljeservice indikatorn där och då.
Jag var senare vid en annan verkstad och bytte bromsar och skivor bak för ca 3000 kr.

Nu står det dock att bilen ska servas igen, det är altså inte olje service utan den "vanliga inspektionen" som göras om 30 dagar.

Och ja undrar, iom att det inte längre är någon garanti på bilen, vad är vitsen med detta?
Jag behöver inte byta olja på 2 år. Så vad är det dom ska serva då?
Och vad kostar det om man bara ska åka dit för att återställa räknaren lixom?
Vad skulle ni ha gjort?
Var 1000:e mil bör man byta olja, oljefilter etc.
Man ska inte vara snål. Har du dåligt med pengar, bör du inte ha någon bil.
Citera
2026-03-22, 20:46
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Service fler än en gång per år kan ju inträffa på de flesta bilmärken då de har A/B-service (I/II-service, eller något annat namn) som rullar med olika intervall.

Lagom skoj när bilen precis har varit inne på service, och så kollar man i bilens dator när det är dags för nästa och så står det 90 dagar i displayen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in