2026-03-22, 18:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vilket bygger på vittnesmål som tidigast nedtecknade 70 år efter de hände.
Det tidigaste evangeliet skrevs omkring 30 år efter jesus död, men det finns skrifter som visar att det cirkulerades att jesus hade återuppstått redan samma år som korsfästelsen.
Citat:
Vilket gör dem värdelösa ur all annan hänsyn än de troendes sfär.
Nej. Studierna och slutsatserna finns.
Citat:
Jadå, jag har läst religionsvetenskap i Uppsala bl a så jag är medveten om det. Vad du kanske missar är att teologi är urtolkandet utifrån skrifterna, inte utifrån vetenskaplig fakta.
Historia räknas inte som vetenskap, 'vetenskapliga fakta' är inte en aspekt av historia alls, så jag vet inte hur jag ska tolka detta.
Citera
2026-03-22, 19:06
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det tidigaste evangeliet skrevs omkring 30 år efter jesus död, men det finns skrifter som visar att det cirkulerades att jesus hade återuppstått redan samma år som korsfästelsen.
Sorry, jag var rostig. Det stämmer. Jag antar att du läst tillräckligt med vittnespsykologi för att förstå hur tillförlitllga sådana "vittnesmål" är.

Citat:
Nej. Studierna och slutsatserna finns.
Det finns även om spöken och allt möjligt, men det bevisar ingenting, vilket gör det till en icke vetenskap.

Citat:
Historia räknas inte som vetenskap, 'vetenskapliga fakta' är inte en aspekt av historia alls, så jag vet inte hur jag ska tolka detta.
Det här snömoset blir jag inte klok på öht..
Citera
2026-03-22, 19:08
Medlem
Mjälls avatar
Schizofrena är ledare, religiösa är följare
Citera
2026-03-22, 19:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Schizofrena är ledare, religiösa är följare
När var senaste gången en schizofren återuppstog.
Citera
2026-03-22, 19:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag antar att du läst tillräckligt med vittnespsykologi för att förstå hur tillförlitllga sådana "vittnesmål" är.
Roligt att du skriver just det. Lionel Luckhoo, en av de bästa advokaterna i historien som finns i guiness world records gick igenom de historiska bevisen för jesus återuppståndelse och kom till en slutsats efter flera år:

https://www.afa.net/the-stand/faith/2022/04/because-of-the-resurrection/
"Sir Lionel Alfred Luckhoo once stated, “I say unequivocally that the evidence for the Resurrection of Jesus Christ is so overwhelming that it compels acceptance by proof which leaves absolutely no room for doubt.”
Citera
2026-03-22, 19:29
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Roligt att du skriver just det. Lionel Luckhoo, en av de bästa advokaterna i historien som finns i guiness world records gick igenom de historiska bevisen för jesus återuppståndelse och kom till en slutsats efter flera år:

https://www.afa.net/the-stand/faith/2022/04/because-of-the-resurrection/
"Sir Lionel Alfred Luckhoo once stated, “I say unequivocally that the evidence for the Resurrection of Jesus Christ is so overwhelming that it compels acceptance by proof which leaves absolutely no room for doubt.”
Roligt att du skriver att någon har någon slags credential om Jesu uppståndelse för att han varit framgångsrik advokat i ett kristet U-land, och sedan blev fnoskig kristen.

Det blir inte mer sant för att folk som haft en härdsmälta säger det...

Citat:
Ursprungligen postat av BRILLIANT LOGIK AB
Luckhoo summed it up this way: “The bones of Muhammad are in Medina, the bones of Confucius are in Shantung, the cremated bones of Buddha are in Nepal. Thousands take pilgrimages to worship at their tombs, which contain their bones.

But in Jerusalem there is a cave cut into the rock. This is the tomb of Jesus. It is empty! Yes, empty! Because He is risen! He died, physically and historically. He arose from the dead, and now sits at the right hand of God.” 
Citera
2026-03-22, 19:30
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
När var senaste gången en schizofren återuppstog.

Varför frågar du mig det?
Citera
2026-03-22, 19:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Varför frågar du mig det?
För jag tror jesus återuppstog.
Citera
2026-03-22, 19:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Roligt att du skriver att någon har någon slags credential om Jesu uppståndelse för att han varit framgångsrik advokat i ett kristet U-land, och sedan blev fnoskig kristen.

Det blir inte mer sant för att folk som haft en härdsmälta säger det...
En av de bästa advokaterna i historien, men så fort han blir kristen så har hans åsikt inte längre något värde.
Citera
2026-03-22, 19:38
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Så att acceptera att döden kommer knacka på ens dörr en dag är ett tecken på svaghet och att sitta och vara orolig i ett meningslöst liv men rädd för döden är ett tecken på styrka?

Om du nu var så psykiskt stark, varför blev du psykiskt sjuk?
Det är väl snarare ett tecken på ett svagt psyke? Du projicerar din smärta. Jag vill läsa en bok istället för att prata om dina problem, du har ett stort problem att lösa men för att det ska bli gjort så måste du omprogrammera din hjärna för det är där buggen sitter. Jag är inte intresserad av att läsa en schizofren persons bekymmer, du är varken den första eller den sista med psykiska problem.

Intressant i sammanhanget är också varför det är så viktigt att få bekräftelse.

Man sitter på svaren, ”dom andra” är förvirrade, ändå är det tydligen viktigt att ändra deras uppfattning.
Citera
2026-03-22, 19:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Intressant i sammanhanget är också varför det är så viktigt att få bekräftelse.

Man sitter på svaren, ”dom andra” är förvirrade, ändå är det tydligen viktigt att ändra deras uppfattning.
Att få bekräftelse är inte viktigt, att rädda andra från helvetet är viktigt.
Citera
2026-03-22, 19:42
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
En av de bästa advokaterna i historien, men så fort han blir kristen så har hans åsikt inte längre något värde.
Det står inget om att han är den bäste, det står att han hade en streak på 245 vinster vilket inte är samma sak.

Du är en s k auktoritetstroende som böjer dina tanker efter hur andra formulerat dem så länge de stöder din egna övertygelse.

För mig är det tvärtom ett bevis att karln är prick helt dum i huvudet när hans briljanta logik att Jesus existens måste vara verklig, är för att en grotta som pekats ut är tom. Du hör ju själv vilket snömos du presenterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in