2026-03-22, 16:14
Medlem
Om man tittar på Jesu eller Muhammeds biografier kan man hitta berättelser om hur de bakade 100 bröd och vin på en sekund, uppväckte döda, återställde synen för blinda, gick på vatten, samtalade med änglar, dog och kom tillbaka till livet, och flög från Mecka till Jerusalem över en natt som Stålmannen.

I det moderna samhället, om någon skulle berätta sådana historier, skulle de utan tvekan betraktas som schizofrena.

Vad är den exakta skillnaden mellan religion och schizofreni?
Citera
2026-03-22, 16:17
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Du har aldrig hört talas om sagor?
Hans och Greta.
Pojken med guldbyxorna.
Aladdin och lampan.
Osv osv.
Citera
2026-03-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Du har aldrig hört talas om sagor?
Hans och Greta.
Pojken med guldbyxorna.
Aladdin och lampan.
Osv osv.

De där människorna är romanförfattare, du vet. Å andra sidan hävdar Jesus och Muhammed att de faktiskt gick igenom sådana saker.
Citera
2026-03-22, 16:20
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Om man tittar på Jesu eller Muhammeds biografier kan man hitta berättelser om hur de bakade 100 bröd och vin på en sekund, uppväckte döda, återställde synen för blinda, gick på vatten, samtalade med änglar, dog och kom tillbaka till livet, och flög från Mecka till Jerusalem över en natt som Stålmannen.

I det moderna samhället, om någon skulle berätta sådana historier, skulle de utan tvekan betraktas som schizofrena.

Vad är den exakta skillnaden mellan religion och schizofreni?
Kanske för att det fanns vittnen till det men inga vittnen till din schizofreni och därav är det en individuell psykos.
Citera
2026-03-22, 16:23
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
De där människorna är romanförfattare, du vet. Å andra sidan hävdar Jesus och Muhammed att de faktiskt gick igenom sådana saker.
Nej det gör dom inte alls.
Tvärtom säger bibeln klart och tydligt att allt är beskrivet i Sagoform. Liknelser.
Läs Matteus 13.
Där står att allt är sagor och ingen har hjärna nog att begripa det. Utan apostlarna. Dom är dom enda som förstår.
Alla andra missförstår.
Jag är en apostel.
Du är ett får och du kan inte förstå och så får det vara.
Citera
2026-03-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Kanske för att det fanns vittnen till det men inga vittnen till din schizofreni och därav är det en individuell psykos.

Kunde vittnet också ha ljugit? Eftersom vetenskap inte existerade på den tiden, om någon berättade för allmänheten att de hade upplevt en sådan händelse, trodde folk naivt på dem utan att ens inse att de var en bedragare.
Citera
2026-03-22, 16:29
Medlem
Det ena är ett medicinskt tillstånd, och det andra är bara kulturellt. Vilken normal människa som helst skulle kunna vara religiös givet en viss uppväxt.
Citera
2026-03-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Nej det gör dom inte alls.
Tvärtom säger bibeln klart och tydligt att allt är beskrivet i Sagoform. Liknelser.
Läs Matteus 13.
Där står att allt är sagor och ingen har hjärna nog att begripa det. Utan apostlarna. Dom är dom enda som förstår.
Alla andra missförstår.
Jag är en apostel.
Du är ett får och du kan inte förstå och så får det vara.

Så, även författaren till den romanen, när allmänheten vid den tiden inte trodde på den, kom på en rimlig ursäkt för att lura dem genom att kalla den en "metafor". Bedragare är av naturen pratsamma. De talar länge, men deras ord saknar substans.

Naturligtvis visste följarna vid den tiden inte ens att den andra personen var en bedragare; de ​​trodde honom eftersom han talade väl.
Citera
2026-03-22, 16:32
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Kunde vittnet också ha ljugit? Eftersom vetenskap inte existerade på den tiden, om någon berättade för allmänheten att de hade upplevt en sådan händelse, trodde folk naivt på dem utan att ens inse att de var en bedragare.
Alltså en del av din sjukdomsbild är att förneka Gud eftersom att demoniska krafter har tagit över ditt sinne, du bor alltså inte själv i din kropp och dina beslut är inte dina utan någon ond entitet, du har bara blivit våldgästad eftersom att du är långt ifrån Gud.

Om du en dag mot förmodan blir frisk trots att dom säger att schizofreni är kroniskt så kommer nog även du tro på Gud och mirakel.

Finns det onda så finns det goda och tvärtom. Det är inte försent att bli frisk men du måste våga tänka större än dig själv.
Citera
2026-03-22, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Alltså en del av din sjukdomsbild är att förneka Gud eftersom att demoniska krafter har tagit över ditt sinne, du bor alltså inte själv i din kropp och dina beslut är inte dina utan någon ond entitet, du har bara blivit våldgästad eftersom att du är långt ifrån Gud.

Om du en dag mot förmodan blir frisk trots att dom säger att schizofreni är kroniskt så kommer nog även du tro på Gud och mirakel.

Finns det onda så finns det goda och tvärtom. Det är inte försent att bli frisk men du måste våga tänka större än dig själv.

Det är därför jag säger att religion är en form av schizofreni... Onda andar... Var finns dessa onda andar ens? Den mänskliga hjärnan är inget annat än en klump ruttet kött, en existens som styrs av hormoner. För att tro på Gud måste man presentera rationella bevis. Till exempel, istället för mytiska berättelser om att återuppliva de döda för tusentals år sedan, måste man visa oss att Gud återupplivar de döda just nu för att vi ska tro det. Det finns ingen substans alls, bara ord i en bok; det är tydligt att personen är en bedragare, så hur kan vi tro på detta? Hur rädd jag än är för döden kan jag helt enkelt inte tro på sådana saker.
Citera
2026-03-22, 16:44
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Så, även författaren till den romanen, när allmänheten vid den tiden inte trodde på den, kom på en rimlig ursäkt för att lura dem genom att kalla den en "metafor". Bedragare är av naturen pratsamma. De talar länge, men deras ord saknar substans.

Naturligtvis visste följarna vid den tiden inte ens att den andra personen var en bedragare; de ​​trodde honom eftersom han talade väl.
Det finns ingen bedragare här.
Bara en fantastisk bok som man kan försöka förstå.
Men jag tvivlar på att man kan förstå betydelsen utan att först ha gått igenom en period av förvirring.
Citera
2026-03-22, 16:49
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Det är därför jag säger att religion är en form av schizofreni... Onda andar... Var finns dessa onda andar ens? Den mänskliga hjärnan är inget annat än en klump ruttet kött, en existens som styrs av hormoner. För att tro på Gud måste man presentera rationella bevis. Till exempel, istället för mytiska berättelser om att återuppliva de döda för tusentals år sedan, måste man visa oss att Gud återupplivar de döda just nu för att vi ska tro det. Det finns ingen substans alls, bara ord i en bok; det är tydligt att personen är en bedragare, så hur kan vi tro på detta? Hur rädd jag än är för döden kan jag helt enkelt inte tro på sådana saker.
Intressant att du är rädd för döden.

Jag ser att du har skrivit väldigt många trådar på Flashback. Jag förstår att du vill förstå livet och världen men det kommer alltid finnas saker vi inte kommer få konkreta svar på och ibland får man acceptera att livet är så. Min rekommendation är att du försöker leva mer i verkligheten och försöker dra ner på Flashback. Din psykiska hälsa förvärras här och negativa tankar.

Hjärnan en klump ruttet kött? Hmm.. du vet att hjärnan kan både äta upp sig själv och läka sig själv? Och detta kallar du ruttet kött. Det låter som att du låter din hjärna äta upp sig själv snarare än att läka sig. Du väljer vilken väg du ska ta..

Jag tror på Gud och därför är jag inte rädd för döden. Försök göra så mycket rätt du kan i detta livet så kommer rädslan för att dö minska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in