2026-03-22, 14:43
Medlem
Jag var ute och åt en måltid med 2 öl till. Jag var ute för att koppla av och ta några öl. Hade med mig en bok jag läste till. Åt lite och läste lite. Åt lite till och läste ännu en bit. Helt plötsligt kommer personal och frågar om jag är färdig. Hade mat kvar men läste lite. Jag sa att jag inte ätit klart.

Restaurangen var fullsmockad med folk som väntade på bord.
Citera
2026-03-22, 14:46
Medlem
HBTKuks avatar
Till slut kastar de ut en. Man brukar få 90 minuter på vissa ställen.
Citera
2026-03-22, 14:46
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Jag var ute och åt en måltid med 2 öl till. Jag var ute för att koppla av och ta några öl. Hade med mig en bok jag läste till. Åt lite och läste lite. Åt lite till och läste ännu en bit. Helt plötsligt kommer personal och frågar om jag är färdig. Hade mat kvar men läste lite. Jag sa att jag inte ätit klart.

Man stannar kvar så länge man behagar, hade inte rört en fena om jag hade varit där.
Citera
2026-03-22, 14:48
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Det är kutym att nyttja bordet för att äta. Om du vill sitta och läppja på en öl fyra timmar medan du läser en bok förflyttar du dig till baren..
Har folk inget jävla hyfs längre..
Citera
2026-03-22, 14:50
Medlem
supremanics avatar
De kan säkert med rätta kasta ut dig om du sitter för länge. Skulle du försöka stämma dem i tinget så skulle det nog anses att det du betalat för inte inkluderar att du kan sitta och läsa och uppta ett bord hur länge som helst.
Citera
2026-03-22, 14:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är kutym att nyttja bordet för att äta. Om du vill sitta och läppja på en öl fyra timmar medan du läser en bok förflyttar du dig till baren..
*?

Nej, det verkar inte så.
Citera
2026-03-22, 14:51
Avstängd
Många har så kallade sitt tider, man bokar o få ca 2,5 timme på sig, man kan även förstå varför, det går inte o driva en restaurang o folk ockupera den hela kvällen genom enbart 1 måltid, varav många har delat in i 3 olika sittider för populära kvällar.
Citera
2026-03-22, 14:52
Medlem
Citat:

Hur länge satt du där innan personalen frågade dig? Är man ett stort gäng som både äter och dricker kan man sitta i 4 timmar utan problem!
Citera
2026-03-22, 15:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur lyckas man hänga sig kvar, och egentligen varför? Ibland ser man folk på tex kaféer som verkar bo där, nästan som de har egna tepåsar också. På restaurang, kafé brunch eller vad somhelst kommer de ju regelbundet och dukar av. Ser ju helfånigt ut att sitta kvar där med rensat bord och läsa en bok. Avdukningen är en hint de flesta fattar. "Laptops ej tillåtna" har för mig jag sett på nåt kafé, ej om böcker. Har för mig nån restaurang testat med att man istället betalar per minut men det funkade ju inte heller.
Senast redigerad av Jordgubbe 2026-03-22 kl. 15:44.
Citera
2026-03-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Om vi är ett gång på tex 4 personer som har ätit klart och beställer in mer öl, vin eller drinkar och pratar lite i 1-2 timmar till så skulle jag bli arg om någon kom ovh ville kasta ut mig.
Så länge man beställer något sitter man kvar.
Men det har aldrig hänt mig att någon vill kasta ut oss, så jag antar att dom flesta restauranger har rätt inställning med.
Men att ensam sitta kvar och läsa böcker utan att beställa något är inte ok.
Citera
2026-03-22, 15:15
Medlem
godboys avatar
Tyvärr så måste man nog som restaurangägare sätta tydliga regler om detta. Precis som nämnts i tråden så har många restauranger sittningar i två - tre timmar. Tyvärr har folk inte hyfs och fattar inte att man kan ockupera ett bord utan att handla ordentligt, det funkar inte att sitta på ett ställe och ta två öl och en måltid på fyra timmar.
Citera
2026-03-22, 15:18
Medlem
Beror nog mycket på hur beläggningen är också, är det lite folk så är det nog mer ok, ju fler som sitter där ju populälare verkar den vara, typ reklam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in