2026-03-22, 12:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Borde den skjutas på framtiden? Vad har världen för framtid? Ni som tror på Jesus, hur vakar ni?

Det ser mörkt ut när det gäller krig, klimat, försörjning, marknadsberoendet, pandemier, miljöförstöring, mikroplaster, materialism och det växande hatet.

Det "ljusa" består väl i förhoppningar om att "de onda" ska besegras och att vetenskap och teknik ska lösa de problem som tornar upp sig.

Hur ser ni på framtiden?

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. — Matteus 24:21

vaken, så att han icke finner eder sovande, när han oförtänkt kommer. Men vad jag säger till eder, det säger jag till alla: Vaken!» — Markus 13:36-37
Citera
2026-03-22, 13:14
Medlem
RudolfHutlers avatar
Jag är kluven till det där. I rymden (även på jorden, som ju är i rymden) finns en massa intressant kvar att utforska - miljarder med planeter med intressanta konfigurationer etc.. Vore lite synd om allt går under nu när vi börjat upptäcka allt det där...
Citera
2026-03-22, 13:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudolfHutler
Jag är kluven till det där. I rymden (även på jorden, som ju är i rymden) finns en massa intressant kvar att utforska - miljarder med planeter med intressanta konfigurationer etc.. Vore lite synd om allt går under nu när vi börjat upptäcka allt det där...
Det framgår vad som går under utöver civilisationen och att en stor del av mänskligheten dör innan lidandet förkortas av Jesus återkomst.
Citera
2026-03-22, 13:34
Medlem
RudolfHutlers avatar
Men varför vill Gud skapa detta lidande och därtill tortera en väldigt stor del av mänskligheten i evighet?

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det framgår vad som går under utöver civilisationen och att en stor del av mänskligheten dör innan lidandet förkortas av Jesus återkomst.
Citera
2026-03-22, 13:39
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Stora vedermödor går många människor igenom.
Tänk på folk i långa perioder av krig och svält.
Tänk på digerdöden.

Men jag tror inte att man ska tolka det för bokstavligt.
Skrifterna är inte världsliga beskrivningar av den materiella världen.
Det är spirituellt och handlar mer om ditt inre liv.
Dina lidanden som pågår i din själ.
Citera
2026-03-22, 13:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudolfHutler
Men varför vill Gud skapa detta lidande och därtill tortera en väldigt stor del av mänskligheten i evighet?
Drt eviga lidandet är nog dels ett mänskligt påtryckningsmedel och dels ett försök från Jesus att få människor att avstå från onda gärningar.

Det var en rik man som klädde sig i purpur och fint linne och levde var dag i glädje och prakt. Men en fattig man, vid namn Lasarus, låg vid hans port, full av sår, och åstundade att få stilla sin hunger med vad som kunde falla ifrån den rike mannens bord. Ja, det gick så långt att hundarna kommo och slickade hans sår. Så hände sig att den fattige dog och blev förd av änglarna till Abrahams sköte. Också den rike dog och blev begraven. När han nu låg i dödsriket och plågades, lyfte han upp sina ögon och fick se Abraham långt borta och Lasarus i hans sköte. Då ropade han och sade: 'Fader Abraham, förbarma dig över mig, och sänd Lasarus att doppa det yttersta av sitt finger i vatten och svalka min tunga, ty jag pinas svårt i dessa lågor.' Men Abraham svarade: 'Min son kom ihåg att du, medan du levde, fick ut ditt goda och Lasarus däremot vad ont var; nu åter får han här hugnad, under det att du pinas. Och till allt detta kommer, att ett stort svalg är satt mellan oss och eder, för att de som vilja begiva sig över härifrån till eder icke skola kunna det, och för att ej heller någon därifrån skall kunna komma över till oss » Då sade han: 'Så beder jag dig då, fader, att du sänder honom till min faders hus, där jag har fem bröder, och låter honom varna dem, så att icke också de komma till detta pinorum.' Men Abraham sade: 'De hava Moses och profeterna; dem må de lyssna till.' — Lukas 16:19-29

Det Jesus beskriver är Sheol, dödsriket där människor vöntar på domens dag.
Citera
2026-03-22, 14:33
Medlem
Nej Guds ordning prokrastinerar inte. Helt tidsenligt som Bibeln med vetenskaplig precision visar oss är vi just nu i övergången inte bara mellan tidsåldrar men också tidcyklar, självfallet innebär ett sådant kraftfullt skifte stora omdaningar på många plan.
Citera
2026-03-22, 15:16
Medlem
pn222jws avatar
Det är människans ansvar, det är alltså inte högre (passivt goda) makter som startat krig och lågkonjunkturer. Vi är 99% fria att utforma vår egen framtid och har begåvats med intelligens och förmåga att kunna bygga drägliga liv. Självklart måste vi då bemöta varandra (och naturen) bättre. Bibeln går att tolka på olika sätt och det är väl poängen - att kunna argumentera självständigt. Livet på jorden kan bli jättebra eller samma eller jättedåligt, det är upp till oss att förbättra. Socialpsykologin och ekonomin är inte determinerade strukturer.
Senast redigerad av pn222jw 2026-03-22 kl. 15:19.
Citera
2026-03-23, 00:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det är människans ansvar, det är alltså inte högre (passivt goda) makter som startat krig och lågkonjunkturer. Vi är 99% fria att utforma vår egen framtid och har begåvats med intelligens och förmåga att kunna bygga drägliga liv. Självklart måste vi då bemöta varandra (och naturen) bättre. Bibeln går att tolka på olika sätt och det är väl poängen - att kunna argumentera självständigt. Livet på jorden kan bli jättebra eller samma eller jättedåligt, det är upp till oss att förbättra. Socialpsykologin och ekonomin är inte determinerade strukturer.
Vi lever på ett fartyg som är på väg i en viss riktning. Ingen av oss kan själva navigera fartyget rätt utan alla har sin vilja och vissa har makt att ha större inflytande över färdriktningen.

Och sirenernas sånger om materiell välfärd och prylar frestar de flesta.
Citera
2026-03-23, 04:12
Medlem
Spelemannen kung David kommer med sin lyra överljudar sirener och annat lockande brus, bomber och granater allt till grus, växa en ny värld i sus och dus, för David och hans frö av bus.
Citera
2026-04-02, 12:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Trump fick en ingivelse att vrida på huvudet just som en gevärskula hade avlossasts mot hans huvud. Väljarna i USA valde honom sedan till president för en andra och sista period och han själv valde att ställa till det politiska och ekonomiska kaos som nu börjar sprida sig.

USA-pastorn Paula White jämför Trump med Jesus inför entusiastiska partikamrater och USA är rubbat i sina grundvalar, för det är inte längre USAs intressen som kommer först utan det är Trumps egna ofta mentala behov som kommer först. Ingen kring honom säger emot honom och de blir alla rikare och rikare när de får tips om hans kommande utspel och hur de kommer att påverka marknaden.

Världen har börjat brinna.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-04-02 kl. 12:07.
Citera
2026-04-02, 12:38
Medlem
Människor har i alla tider trott att de levt i den sista tiden.

1882 väntade adventisterna i Massachusetts en syndaflod innan årets slut och lät därför starta ett aktiebolag för byggande av en ark; en aktie om tjugo dollar gav rätt till en mellandäcksplats och en för femtio dollar garanterade tillträde till första kajutan; arken byggdes aldrig så det kan som så många andra protestantiska påfund ha varit ett bedrägeri.

Sanningen är den att vi inte vet när sluttiden inleds. Att många idag tror att det är just nu ändrar inte på detta faktum. Vill man hitta tecken så gör man det, det är lätt att bekräfta uppfattningar som man redan har.

För att svara på trådens fråga så är svaret nej, det går inte. Den går varken att påskynda eller skjuta på framtiden.

Trump är inte unik. Sådana ledare har det funnits i alla tider.

Apropå Paula White så har det funnits galningar i alla tider. Så går det när avfallet från den sanna, apostoliska kyrkan legitimeras.

Gå till mässan och ta emot sakramentet, bikta dig regelbundet och lev som en god kristen så blir det bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in