2026-03-22, 07:45
Medlem
Run3s avatar
Hur har ni valt vilket F1-lag ni ska heja på?

Det känns som att man måste hitta vilket bilmärke man identifierar sig mest med. Men även om man gör det, så känns det för mig lite konstigt att heja på ett företag. T.ex. att bära tshirt och keps med Mercedes-loggor. Älskar man Mercedes så mycket så man vill visa världen att det är ens identitet?

Tycker det är ännu konstigare med Ferrari och deras fans (Tifosi). Det är ju få av deras fans som ens under sin livstid kommer sitta i en Ferrari-bil. En Mercedes har ju i alla fall de flesta råd att köpa, och därmed är det enklare att identifiera sig med Mercedes om man är en Mercedes-ägare. Men det övergår mitt förstånd hur man kan avguda Ferrari.

Det skulle väl vara om det är den historiska vinkeln som man är lojal till och respekterar. T.ex. Adolf Hitler brukade ju sitta i en Mercedes-Benz när han visade upp sig i parader. Och Benito Mussolini satsade på motorsport för att visa italiensk ingenjörskonst, och då fanns ju laget Scuderia Ferrari. Så det kan jag på sätt och vis förstå, att man p.g.a. av framgångsrika historiska figurer kan identifiera sig själv med vissa företag.

Men nya lag som Haas och Alpine, de förstår jag inte hur de kan ha några fans. Haas är ju något CNC-företag, vars ägare Gene Haas har för mycket pengar och lägger dem på ett F1-lag. Hur kan någon identifiera sig med det där?

Ni som är intresserade av F1. Berätta hur man väljer ett lag, och hur ni har valt laget ni håller på.
Citera
2026-03-22, 08:57
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Jag håller på stallet som är rookie i F1 och underdog och som är märket som POTUS och hans höga gäster fraktas runt i:

Cadillac.

Att F1 berövats mallig bensindoft och nu är loppor på el som laddar ur när plattan i mattan på rakorna hör inte till tråden.

Jag får ta att Woke killed the F1 Stardom i annan tråd.
Citera
2026-03-22, 09:00
Avslutad
Jag håller på det lag vars förare jag håller på ingår i. Laget kan alltså variera för mig. Och förare väljer jag genom att se vem som kör bäst och mest spektakulärt, inte vem som är typ charmigast. Därför håller jag på Max. Ergo: Red Bull.
Citera
2026-03-22, 09:10
Medlem
Riksreptilens avatar
Det är allmänt synd om resterna av brittisk bilindustri så lätt ironisk kommer jag att heja på:

Aston Martin med Hondamotor som ryktas vara ett misstänkt haveri dessutom.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/bloggar/f1bloggen/a/d4wKzw/katastroflage-for-aston-martin-och-honda-infor-f1-2026

" Stallet har problem med motorn från Honda, med batteriet och vibrationer. Det finns inte heller några reservbatterier.

– Vi har bara två – de två som sitter i bilarna. Tappar vi ett blir det uppenbarligen ett stort problem. Vi måste alltså vara extremt försiktiga, säger Adrian Newey. "

Förare: Alonso och Stroll

Senaste chefsändring: https://www.espn.co.uk/f1/story/_/id/48250374/aston-martin-adrian-newey-step-team-leader-sources

Denna säsong är ren utlottning p g a för många ändringar på samma gång.
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-03-22 kl. 09:14.
Citera
2026-03-22, 11:50
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Hur har ni valt vilket F1-lag ni ska heja på?

Det känns som att man måste hitta vilket bilmärke man identifierar sig mest med. Men även om man gör det, så känns det för mig lite konstigt att heja på ett företag. T.ex. att bära tshirt och keps med Mercedes-loggor. Älskar man Mercedes så mycket så man vill visa världen att det är ens identitet?

Tycker det är ännu konstigare med Ferrari och deras fans (Tifosi). Det är ju få av deras fans som ens under sin livstid kommer sitta i en Ferrari-bil. En Mercedes har ju i alla fall de flesta råd att köpa, och därmed är det enklare att identifiera sig med Mercedes om man är en Mercedes-ägare. Men det övergår mitt förstånd hur man kan avguda Ferrari.

Det skulle väl vara om det är den historiska vinkeln som man är lojal till och respekterar. T.ex. Adolf Hitler brukade ju sitta i en Mercedes-Benz när han visade upp sig i parader. Och Benito Mussolini satsade på motorsport för att visa italiensk ingenjörskonst, och då fanns ju laget Scuderia Ferrari. Så det kan jag på sätt och vis förstå, att man p.g.a. av framgångsrika historiska figurer kan identifiera sig själv med vissa företag.

Men nya lag som Haas och Alpine, de förstår jag inte hur de kan ha några fans. Haas är ju något CNC-företag, vars ägare Gene Haas har för mycket pengar och lägger dem på ett F1-lag. Hur kan någon identifiera sig med det där?

Ni som är intresserade av F1. Berätta hur man väljer ett lag, och hur ni har valt laget ni håller på.

Hmm på den tiden jag var intresserad av f1 höll man på föraren i sig å inte teamet .
Citera
2026-03-22, 12:36
Medlem
Ferrari, av den enkla anledningen att Hamilton har varit min favoritförare sedan den första säsongen jag såg. Jag har alltså hållit på andra stall tidigare. Någon specifik dröm om att köra en Ferrari kan jag inte påstå att jag har. Men absolut, om jag någon dag kan köpa en dyr bil så hade det troligen blivit Ferrari eller Aston Martin.
Citera
2026-03-22, 18:23
Medlem
Wajis avatar
Har ingen riktig favorit även om jag åker på 3-4 GP per år. Men måste jag välja så blir det McLaren..

Tycker fansen är supertrevliga och se suns och hörs vart dom än kommer. De sticker ut och de har ju bra bilar och förare.
Citera
2026-03-22, 18:55
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Ferrari, av den enkla anledningen att Hamilton har varit min favoritförare sedan den första säsongen jag såg. Jag har alltså hållit på andra stall tidigare. Någon specifik dröm om att köra en Ferrari kan jag inte påstå att jag har. Men absolut, om jag någon dag kan köpa en dyr bil så hade det troligen blivit Ferrari eller Aston Martin.
Så då gick du från att heja på Mercedes till att heja på Ferrari? Gör folk så i andra sporter också, som fotboll, att de plötsligt börjar heja på ett annat lag för att en spelare bytt lag? Känns lite konstigt att inte ha någon lojalitet till laget.
Citera
2026-03-22, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Så då gick du från att heja på Mercedes till att heja på Ferrari? Gör folk så i andra sporter också, som fotboll, att de plötsligt börjar heja på ett annat lag för att en spelare bytt lag? Känns lite konstigt att inte ha någon lojalitet till laget.
I Individuella sporter är det givetvis det normala att hålla på en individ. Vem håller på Rafael Nadal ena veckan och Novak Djokovic nästa vecka om de möts båda gångerna? F1 är inte en utpräglat individuell sport men till övervägande del som jag ser det. Att kalla det en lagsport där idrottsmännen ska samverka som i t.ex. fotboll blir en väldigt märklig jämförelse.
Citera
2026-03-22, 23:35
Medlem
Är ett ganska stor fan av F1 cirkusen utan att överdriva.
Har gillat Ferrari sedan jag var liten, hyrde en Ferrari i Italien 1 månad på en semester (Ferrari 328 GTS).
Såg loppet på tv när våran Ronny Pettersson kraschade.
Gillar Paul Newman som skådespelare och när han var aktiv med Newman/Haas så håller jag lite på Haas då jag även jobbar med Haas CNC svarv fräs på jobbet.
Gillade Lotus förut i F1 när de fanns då jag har en Esprit turbo.
Fick en bilbana i julklapp för lääääänge sedan (1977) och höll lite då James Hunt.

Höll hårt på Kimi Räikkönen förut när han körde (spelade ingen roll i vilket stall han körde).
Före honom var det Keke Rosberg, sedan hans son Niko när han körde.
Ändå gillar jag inte finnar i allmänhet men Niko kunde inte mycket till finska.
Har träffat Nigel Mansell på ön Isle of Man
Har suttit i en Benetton F1 bil som var på försäljning för ett gäng år sedan.
Har varit på Monza 2 gånger och Spa 2 gånger.

Håller väl på Arvid Lindblad nu för för han är halvsvensk och Haas för maskinerna på jobbet.
Citera
2026-03-29, 12:31
Medlem
guderis avatar
När jag började följa F1 så körde "Lill-Lövis" McLaren, den där vit/röda Marlboro bilen som senare Senna körde. Senna var min stora favorit så när han flyttade till Williams började jag hålla på Williams istället, detta gjorde jag under hela resten av 90- och början av 00-talet. Världsmästare som Mansell, Hill och Villeneuve höll jag på och fortsatte hålla på Williams fram till Montoya och R. Schumachers tid i stallet.

Efter det så slutade jag mer och mer att hålla på ett visst stall utan handlade mer om förare, och framförallt underdogs. Under Vettels storhetstid i RB höll jag på ex Hamilton i McLaren, under Mercedes storhetstid efter 2014 slutade jag hålla på Hamilton och började mer hålla på Vettel och senare Verstappen, när Verstappen dominerade började jag hålla på Leclerc, Norris och Piastri.

Nu 2026 håller jag mest på Ferrari och McLaren, men även lite på Antonelli, skulle gärna se att han blev världsmästare och spöade Russell.
Citera
2026-03-29, 22:21
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Vad gillar du med Lewis Hamilton? Varför gillade du honom från första ögonkastet? Jag tycker han är cringe med sitt Black Lives Matter-engagemang och tron på ett Wakanda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in