2026-03-22, 00:09
Medlem
micro113s avatar
Som rubriken säger. Vet någon var man kan köpa rejäla halsband.
Min hund har kedjehalsband/stryphalsband .. med stora länkar för att det inte ska strypa.
Hon har nu ett som köptes in på nittiotalet -- dvs med rejält gods och inget lättmetall skit där länkarna släpper eller raknar om hon drar i kopplet (sker extremt sällan att hon ens drar) .. men hennes gamla halsband behöver bytas ut.
Så vet någon var man kan köpa ett riktigt halsband och inte de skämt som säljs överallt nu.

Allt bjäbb om vilket halsband man ska ha betackar jag mig för... Vi kommunicerar via länkarna, och hon drar i princip aldrig -- men halsbandet ska ändå hålla för 45 kilo och en hund som är stark som en oxe när hon drar.

Jag har köpt nytt åt henne tidigare och fått lätt skitkedja som gick sönder direkt - utan att hon ens drog..

Så var kan man köpa riktigt halsband är min fråga.
2026-03-22, 00:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Som rubriken säger. Vet någon var man kan köpa rejäla halsband.
Min hund har kedjehalsband/stryphalsband .. med stora länkar för att det inte ska strypa.
Hon har nu ett som köptes in på nittiotalet -- dvs med rejält gods och inget lättmetall skit där länkarna släpper eller raknar om hon drar i kopplet (sker extremt sällan att hon ens drar) .. men hennes gamla halsband behöver bytas ut.
Så vet någon var man kan köpa ett riktigt halsband och inte de skämt som säljs överallt nu.

Allt bjäbb om vilket halsband man ska ha betackar jag mig för... Vi kommunicerar via länkarna, och hon drar i princip aldrig -- men halsbandet ska ändå hålla för 45 kilo och en hund som är stark som en oxe när hon drar.

Jag har köpt nytt åt henne tidigare och fått lätt skitkedja som gick sönder direkt - utan att hon ens drog..

Så var kan man köpa riktigt halsband är min fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Håller med

Finns inte elhalsband som kan avge stötar om hunden drar?
2026-03-22, 00:40
Medlem
Mr Hectors avatar
https://www.hylte-lantman.com/safe-kattingstryp-rak-oval-lank-32?p=3000005685&utm_source=google&utm_medium=cpc&u tm_campaign=PLA%20-%20Main%20-%20Med%20Prio%20-%20Shopping&utm_id=19762336926&gad_source=1&gad_ca mpaignid=19762336926&gbraid=0AAAAADi5Dub3szuYwYaS0 4EaZpMFj2um4&gclid=CjwKCAjwg_nNBhAGEiwAiYPYA_bznBG m-a8-5myiyzdxzt_naOtZ4377ZgF4EsB86n8CYRYojGhzpxoCZSkQAv D_BwE
2026-03-22, 00:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Gå till en bygghandel/järnhandel likt jula, bauhaus, biltema och köp den kedjan du behöver. Kapas i rätt längd och sätt fast op kopplet du har.
Är hela kopplet slut så leta på sidor i tyskland där de har helt annan djurhållning och träningsfilosofi än här.
2026-03-22, 01:39
Avstängd
Det finns en här av tysk kvalité! https://www.vetzoo.se/produkt/hs-sprenger-hundkedja-breda-lankar-P209141?pid=209137&utm_source=google&utm_medium=cp c&utm_campaign=AR-SE%3A+Standard+Shopping+-+High&utm_id=23339907579&gad_source=5&gad_campaign id=23339907579&gclid=EAIaIQobChMIlYeR16GykwMVARCiA x2QiRbVEAQYASABEgKA5fD_BwE
2026-03-22, 01:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Köp en anti-drag sele istället. Starka hunder drar bara ännu mer om de känner att de blir strypta av kedjan.
Nej, hon går bäst i halsband och drar inte normalt -- däremot håller inte skitkvalitet för om hon gör ett ryck. Jag behöver ett halsband som håller bl a för hennes lekryck.

Anti-dragsele hade jag en kort period när hon drog - den var bra i den funktionen - men hon drar inte normalt i kopplet, så den selen är inte bra.
2026-03-22, 01:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
https://www.hylte-lantman.com/safe-kattingstryp-rak-oval-lank-32?p=3000005685&utm_source=google&utm_medium=cpc&u tm_campaign=PLA%20-%20Main%20-%20Med%20Prio%20-%20Shopping&utm_id=19762336926&gad_source=1&gad_ca mpaignid=19762336926&gbraid=0AAAAADi5Dub3szuYwYaS0 4EaZpMFj2um4&gclid=CjwKCAjwg_nNBhAGEiwAiYPYA_bznBG m-a8-5myiyzdxzt_naOtZ4377ZgF4EsB86n8CYRYojGhzpxoCZSkQAv D_BwE
Tack .. det ser ut att vara exakt vad jag frågar efter.
2026-03-22, 02:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Nej, de är förbjudna, och det är inte heller något sådant jag söker.. Min hund drar inte normalt

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det finns en här av tysk kvalité! https://www.vetzoo.se/produkt/hs-sprenger-hundkedja-breda-lankar-P209141?pid=209137&utm_source=google&utm_medium=cp c&utm_campaign=AR-SE%3A+Standard+Shopping+-+High&utm_id=23339907579&gad_source=5&gad_campaign id=23339907579&gclid=EAIaIQobChMIlYeR16GykwMVARCiA x2QiRbVEAQYASABEgKA5fD_BwE
Tack för tips .. mitt ena halsband köptes dock därifrån och min hund drog sönder en länk ganska omgående .. hon såg husse och ville dit.
2026-03-22, 02:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Köp en 2mm stålvajer på Byggmax och linda den till en strypsnara till äckelhunden.

Frågan är dock varför du ens har en sådan hund om du inte har kontroll över den? Det här med ledarskap verkar ju inte existera, med tanke på din tråd,?

Vore det inte lämpligare med en pomeranian eller något liknande, som du kanske skulle låta någon seriös uppfödare dressera åt dig?
Vad babblar du om lilla du?
Jag har inga problem med att kontrollera min hund - hon behöver bara ett större halsband, och jag vill köpa ett som är potent och frågade därför efter just det .. inget annat.
2026-03-22, 02:24
Medlem
micro113s avatar
Jag har fått svar på min fråga och mods får gärna stänga eller papperskorga tråden.
2026-03-22, 02:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Givetvis är det en tjej med för stor hund för hennes bästa. Som inte kan hålla tillbaka var än hunden vill.
Fan att tjejer ska ha stora hundar, som äter upp både barn och andra småhundar bara för att de ska tillfredssälla sina egna egon.
Jag utgår ifrån att du inte läst alls.
Min hund drar inte normalt -- hon behöver bara byta till en större storlek på sitt halsband, och jag vill köpa något som håller för henne.

I övrigt har jag nog haft långt fler hundar än dig och har en långt högre kunskap om hund och hur man hanterar stora hundar med starka drifter än du.
2026-03-22, 02:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Köp en anti-drag sele istället. Starka hunder drar bara ännu mer om de känner att de blir strypta av kedjan.
Ja exakt. Håller på att bli galen pp alla med kamphundsraser numera där nästan ingen kan hantera deras hundar.

En kille sa jag faktiskt till om att han behöver ett VGWw till sin hund men han fattar inte att hans hund blir värre och värre pga att han inte klarar av den och stryper den hela tiden. Hundar med olika blandningar av kamphundsraser har just kamp i sig, de triggas ännu mer av obehag och stänger av det för att vilja slåss istället för att sluta kämpa emot obehaget de utsätts för om halsen.

Bästa hag gjorde när jag ägde en pitbull var dagen jag gav upp alla skithalsband och åkte och köpte ett VGW. Betalade över 800 för det eftersom det var slut överallt och det var bra över tio år sedan. Skulle lätt kunna ge 1500 för ett sådant igen om jag fick en dragig hund som köara av all slags obehag utan att ge sig. Alltså min hund kunde dra ner huvudet i marken och gå med sned nacke och bara släpa mig framåt pga sin faktiska muskelstyrka trots att hunden inte ens var särskilt muskulöst lagd. Hade en new foundland ett tag som vägde det dubbla den hunden och mer än vad jag gjorde som ämdå gick att styra och korrigera när den gjorde utfall. Det är inte vikten det hänger på utan hur fixerad en hund är. Ändå blev jag tvungen att brotta ner den hunden och någon annan gång kastade den mig tvärs genom luften varpå den böev så chockad av att jag flög fram på knä framför däen dåvarande granne att hundfan satte sig bredvid mig
Så VGW är bra att manövrera hundar med iallafall om man inte fixar en brottningsmatch.
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu

Vi kan pröva ut ett sådant på dig. Varje gång jag surnar på ett inlägg du eller andra skriver så skjuts en elstöt iväg om halsen på dig.
Du kanske blir en riktig charmör till slut istället då. En glädjespridare istället.
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, hon går bäst i halsband och drar inte normalt -- däremot håller inte skitkvalitet för om hon gör ett ryck. Jag behöver ett halsband som håller bl a för hennes lekryck.

Anti-dragsele hade jag en kort period när hon drog - den var bra i den funktionen - men hon drar inte normalt i kopplet, så den selen är inte bra.
VGW selet är så himla bra! Jag vet inte hur det funkar på stora hundar men iallafall på normalstora med mycket muskelstyrka. Min gamla jycke slet sönder sitt på några dagar men tog det till skomakaren som sydde det för att det skulle hålla för en bil, sa han när han sedan var färdig. Och höll gjorde det. Efter över 5 år med det hade hunden nöt så hälften av selet kring ringen nötts ner på bägge sidorna utan att någonsin lyckats ha av det igen.

När man knäpper kopplet fram under halsen på hundselet så tappar den balansen och skjuter sig själv åt sidan och mot dig istället för framåt eller åt andra hållet.

Halsband är så hinla onödigt och förlegat. Visst har man en hund som aldrig drar men ändå, varför riskera skador på hunden om man kan slippa det?

[https://www.dogartist.se/promenad/selar/antidragselar/vgw-vgw-balte-extension--dog-harness--black-s
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in