2026-03-21, 22:27
Avslutad
*För att förtydlig är "oetisk" i detta sammanhanget tips som kan vara på andra vis skadliga eller inte rekommenderade, men som ger en positiv effekt på just plugg. För plugg menar jag primärt att göra uppgifter av olika slag, mer än plugg som i repetition för inlärning av ett ämne.

Hej! Jag är en grabb i sista året av gymnasiet, och läser en linje som jag tycker är ganska lätt. Trots detta ligger jag ganska mycket efter i mina kurser, eftersom jag helt enkelt inte gör mina uppgifter. Jag blev ganska nyligen (i höstas) diagnostiserad med ADHD, vilket förklarar en del, och tar därför 70 mg Elvanse dagligen.

Mitt problem är som sagt att jag för det mesta... inte gör mina uppgifter. Jag spenderar dag in och dag ut tänkandes på alla uppgifter jag måste göra, primärt de från skolstarten som jag ÄNNU inte gjort färdigt, men fortsätter att inte göra dem. Denna tankegång gör det svårt för mig att göra nya uppgifter, då jag verkligen vill 'göra det rätt' genom att göra de Första uppgifterna Först. Uppgifterna blir alltid till små svarta hål där jag bara häller in tid och energi och tankar, men totalt utan resultat.

Ämnena är intressanta och jag har många tankar om dem, jag har inte generellt svårt att uttrycka mig i text och jag är allmänt högpresterande i mina resultat (primärt A med några B, 3 C:n totalt, men estetutbildning så tro inte för mycket). Jag har dock funnit att jag presterar som bäst i onyktert tillstånd, dvs. att jag sitter hemma och super för att skriva majoriteten av mina textuppgifter. Ibland kombinerar jag detta med annat, men alkohol är ändå den röda tråden genom min produktivitet. Resultaten jag får är detsamma som vanligtvis, och jag har gjort det sedan innan gymnasiet utan problem.

För att komma till det jag faktiskt undrar: Har ni själva några "oetiska" pluggtips? Kanske att ta stimulanter och plugga tills gryning, eller som jag, att dricka alkohol? Inget "gå en promenad, ät mellis och prova att sitta på en annan plats", jag har självklart provat alla dessa strategier och ingen är i närheten av lila effektiv som 0.10 i promille.

Alla svar uppskattas, och ifall tråden hör hemma någon annan stans får den gärna flyttas men själv kunde jag inte hitta något bättre ställe för den så förlåt i sådanna fall. Tack för mig!
Citera
2026-03-21, 22:41
Medlem
Bakaxels avatar
Ja det låter väl som en ypperlig entré till vuxenlivet att medicinera sig så fort det blir lite motigt. Då har du ju verkligen bäddat för ett långt och lyckligt liv med en god karriär.

Lås in din telefonjävel och hämta den inte förrän du pluggat i 2 timmar. Var offline på datorn när du pluggar. Sluta låtsas som om du är någon Hemingway.

Hur fan ska du sköta livet längre fram? "Det blir roligare att köra truck när jag dricker lite, asså inte är full utan bara salongs!".

Gymnasiet är ett helvete för man går från barn till semi-vuxen. Hela kroppen kokar av hormoner och man skaffar helt nya bekantskaper till skillnad från när man var yngre och allt var kravlöst. Man formas till en vuxen människa och hela jävla hjärnan omvandlas. I det läget är det väl som klokast att försöka vara nykter.

Gör som dina polare och sup för att palla dansa och snacka med brudarna. Ge fan i att sup för att klara vardagen, din skolgång och betyg kommer inte vara ditt största problem framöver om du fortsätter så.
Citera
2026-03-21, 23:03
Avstängd
-Nigger-s avatar
Undvik elektroniska enheter så mycket du kan.
Ta lite tjack innan du börjar studera varje dag.
Försök fuska så mycket du kan när du väl gör testet.

Att ljuga och fuska är den hemliga ingrediensen till ett framgångsrik karriär. Ljug och fuska dig igenom ditt arbetsliv. Ljug om allt - att du är bra på dittan och datten. Ljug om vad du har för lön hos din nuvarande arbetsgivare. Ljug ljug ljug! Fuska fuska fuska!
Citera
2026-03-22, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Ja det låter väl som en ypperlig entré till vuxenlivet att medicinera sig så fort det blir lite motigt. Då har du ju verkligen bäddat för ett långt och lyckligt liv med en god karriär.

Lås in din telefonjävel och hämta den inte förrän du pluggat i 2 timmar. Var offline på datorn när du pluggar. Sluta låtsas som om du är någon Hemingway.

Hur fan ska du sköta livet längre fram? "Det blir roligare att köra truck när jag dricker lite, asså inte är full utan bara salongs!".

Gymnasiet är ett helvete för man går från barn till semi-vuxen. Hela kroppen kokar av hormoner och man skaffar helt nya bekantskaper till skillnad från när man var yngre och allt var kravlöst. Man formas till en vuxen människa och hela jävla hjärnan omvandlas. I det läget är det väl som klokast att försöka vara nykter.

Gör som dina polare och sup för att palla dansa och snacka med brudarna. Ge fan i att sup för att klara vardagen, din skolgång och betyg kommer inte vara ditt största problem framöver om du fortsätter så.

Ja nä uppenbarligen är det inte det bästa möjliga, och det är inte som om jag inte förstår praktiskt vad man "kan" göra för att plugga. Problemet är ju att det inte funkar. Jag kan skita i min mobil i dagar, packa upp allting jag behöver jobba på och sätta mig framför min satans dator utan att jag kommer framåt alls.

När jag skriver texter är det som om jag har typ en mental teleprompter som jag skriver av medan den snurrar vidare, så det gäller att vara snabb för att hinna med. När jag inte kan skriva texter är den som totalt borta. Jag kan ha sovit bra, tagit medicin, ätit, gått ut, tränat och allt mellan himmel och jord, men inte fan kan jag skaffa någon slags inre monolog.

Det är som sagt inte heller underhållningen som är problemet. Jag kan ta in massvis med information, läsa timme in och timme ut och förstå vad det är jag läser, men trots det blir jag stundvis helt jävla stum när jag ska skriva någonting ordentligt. Samma sak för prov som jag har pluggat för och förstår, verkar inte kunna skriva en endaste mening utan att ifrågasätta varendaste ord jag skriver och får därför inte någonting alls skrivet.
Citera
2026-03-22, 00:47
Medlem
pn222jws avatar
Börja så snabbt som möjligt, vänta inte utan sätt igång direkt. När du någon gång startar omedelbart kommer du att få bättre betyg. Då... efteråt kan du unna dig några lata dagar - men inte innan.
Citera
2026-03-22, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snarlikheter
*För att förtydlig är "oetisk" i detta sammanhanget tips som kan vara på andra vis skadliga eller inte rekommenderade, men som ger en positiv effekt på just plugg. För plugg menar jag primärt att göra uppgifter av olika slag, mer än plugg som i repetition för inlärning av ett ämne.

Hej! Jag är en grabb i sista året av gymnasiet, och läser en linje som jag tycker är ganska lätt. Trots detta ligger jag ganska mycket efter i mina kurser, eftersom jag helt enkelt inte gör mina uppgifter. Jag blev ganska nyligen (i höstas) diagnostiserad med ADHD, vilket förklarar en del, och tar därför 70 mg Elvanse dagligen.

Mitt problem är som sagt att jag för det mesta... inte gör mina uppgifter. Jag spenderar dag in och dag ut tänkandes på alla uppgifter jag måste göra, primärt de från skolstarten som jag ÄNNU inte gjort färdigt, men fortsätter att inte göra dem. Denna tankegång gör det svårt för mig att göra nya uppgifter, då jag verkligen vill 'göra det rätt' genom att göra de Första uppgifterna Först. Uppgifterna blir alltid till små svarta hål där jag bara häller in tid och energi och tankar, men totalt utan resultat.

Ämnena är intressanta och jag har många tankar om dem, jag har inte generellt svårt att uttrycka mig i text och jag är allmänt högpresterande i mina resultat (primärt A med några B, 3 C:n totalt, men estetutbildning så tro inte för mycket). Jag har dock funnit att jag presterar som bäst i onyktert tillstånd, dvs. att jag sitter hemma och super för att skriva majoriteten av mina textuppgifter. Ibland kombinerar jag detta med annat, men alkohol är ändå den röda tråden genom min produktivitet. Resultaten jag får är detsamma som vanligtvis, och jag har gjort det sedan innan gymnasiet utan problem.

För att komma till det jag faktiskt undrar: Har ni själva några "oetiska" pluggtips? Kanske att ta stimulanter och plugga tills gryning, eller som jag, att dricka alkohol? Inget "gå en promenad, ät mellis och prova att sitta på en annan plats", jag har självklart provat alla dessa strategier och ingen är i närheten av lila effektiv som 0.10 i promille.

Alla svar uppskattas, och ifall tråden hör hemma någon annan stans får den gärna flyttas men själv kunde jag inte hitta något bättre ställe för den så förlåt i sådanna fall. Tack för mig!
För attt sammanfatta det lite. Du går estetlinje, jämförbar med samhälls där allsköns skräp pluggar, och för att ens klara av den behöver du dopa dig? Vad tror du om dina framtidsutsikter?
Du lär ju återkomma här som total förlorare där du 1. inte kan flytta hemifrån 2. förevigt incel 3. inlagad på psyket då o då.
Alltså ibland funderar jag på hur dagens ungdomar tänker.
Citera
2026-03-22, 09:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
För attt sammanfatta det lite. Du går estetlinje, jämförbar med samhälls där allsköns skräp pluggar, och för att ens klara av den behöver du dopa dig? Vad tror du om dina framtidsutsikter?
Du lär ju återkomma här som total förlorare där du 1. inte kan flytta hemifrån 2. förevigt incel 3. inlagad på psyket då o då.
Alltså ibland funderar jag på hur dagens ungdomar tänker.

Ja asså jag behöver ju dopa mig till vardags om det är Elvansen du tänker på, att behöva dopa mig på estet är väll inte mer absurt än att behöva göra det för att bädda sängen? Men 'klara av' är ju också lite av en definitionsfråga. Jag hade säkert fysiskt kunnat lämna in uppgifterna halvdanna, men vad är poängen?

Jag gillar dina spådomar om min framtid, men det där är jag inte särskilt oroad över. Min merit nu är helt okej och jag kan komma in på flera universitet, så att flytta är då inget problem. Det är som sagt inte prestationen som jag har svårt med i övrigt, bara det mentala (?) drivet mer eller mindre. Det är helt oförutsägbart när jag kommer presterar bra och inte. Kan sätta mig framför datorn i timmar utan distraktioner men också utan resultat, eller skriva ihop en färdig essä på några tusen ord under färre än en. Det är inte direkt en särbegåvning, snarare tvärt om, men jag hade verkligen bara viljat ha lite tips för att kunna jämna ut det till en mer förutsägbar konstant produktivitet.

Också, okreativt att gå efter estetlinjen när jag redan gjort det själv lol. Jag valde ju den pga. den långsamma studietakten och låga pressen eftersom jag vet att min nuvarande 'strategi' inte hade fungerat på en annan linje. Men men, supertack för ditt hjälpsamma svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in