Igår, 20:02
Medlem
housemannens avatar
Hej alla,

Jag köpte en MacBook Air M4 15 tum (16/256 GB) på Tradera den 14 mars för ca 9 300 kr + Traderas köpskydd (säljaren stod för frakten). Det var ”köp direkt”. Annonsen beskrev varan som ”absolut 100 % nyskick”, med originalkartong, garanti till november 2026 och att ett fodral ingick.

Notera att köp/sälj på Tradera är att ingå i ett köpesavtal.

Säljaren bekräftade betalningen och lovade leverans med PostNord nästa dag. Därefter började problemen: han ändrade leveransmetod flera gånger (PostNord → DHL), hänvisade till storleksproblem på emballaget, föreslog att han skulle köra förbi och lämna av varan personligen (vilket jag tackade nej till eftersom jag ville behålla Traderas köpskydd). När jag frågade hur och när han tänkte skicka paketet vägrade han plötsligt att leverera med hänvisning till ”risk”. Därefter uppgav han att dottern blivit sjuk och att han inte kunde åka. Till sist meddelade han att han lyckats paja datorn, fått boot loop p.g.a. att han kört MacOS beta och att han inte längre tänker sälja den till mig. Han har också meddelat att han inte längre kommer svara mig.

På uppmaning av säljaren så har Tradera utrett ärendet och valde att återbetala mig via Trygga affärer eftersom säljaren aldrig bekräftade leverans, men supporten skrev tydligt: ”Köpeavtalet mellan dig och säljaren gäller fortfarande – vi har bara hanterat betalningen.” Jag har aldrig godkänt någon hävning.

Jag tänker nu häva köpet och göra ett täckningsköp av en likvärdig vara (samma spec) på NetOnNet för ca 12 600 kr + nytt fodral. Det finns för närvarande ingen likvärdig annons på Tradera eller andra plattformar.

Frågor till er som har erfarenhet:
  • Har jag fog för täckningsköp enligt Köplag (1990:931) 68 §?
  • Hur går man rent praktiskt till väga (kravbrev, tidsfrist, Kronofogden, stämning i förenklat tvistemål)?
  • Hur ser jag till att säljaren får betala både mellanskillnaden, fodralet och eventuella avgifter till tingsrätten/Kronofogden?

Hela chatten + Traderas mail finns tillgängligt om ni hör av er privat (utan personuppgifter).

Tacksam för alla konstruktiva svar!
Citera
Igår, 20:21
Medlem
Fast 68 paragrafen gäller väl "mellan näringsidkare eller privatpersoner"?
vilket jag tolkar din text som att det inte är.
Så jag tror du ska vara glad att du fick dina pengar tillbaka och gå vidare i livet.
Citera
Igår, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housemannen
Du har fått dina pengar tillbaka. Varför inte bara ta och släppa det hela?
Citera
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Fattar inte varför du ska dra detta vidare, va glad att du inte blev bränd på pengarna.
Släpp och gå vidare.
Citera
Medlem
housemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Fast 68 paragrafen gäller väl "mellan näringsidkare eller privatpersoner"?
vilket jag tolkar din text som att det inte är.
Så jag tror du ska vara glad att du fick dina pengar tillbaka och gå vidare i livet.

Köplag (1990:931) gäller just framför allt avtal som ingås av privatpersoner. Annars är det Konsumentköplag (2022:260) som gäller. Eller varför gör du den tolkningen att det enbart skulle vara relevant när näringsidkare är inblandade?

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du har fått dina pengar tillbaka. Varför inte bara ta och släppa det hela?

Bra, konstruktivt svar. Varför försvarar du en avtalsbrytare? Varför försvara människor som gör fel? Se nedan

Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Fattar inte varför du ska dra detta vidare, va glad att du inte blev bränd på pengarna.
Släpp och gå vidare.

Om jag i och med detta avtal har nekat andra köperbjudanden sedan vi ingick i avtalet (som de facto hade ett billigare pris), varför ska jag straffas ekonomiskt eftersom jag följer lagen och respekterar köpesavtalet?
Senast redigerad av housemannen Igår kl. 20:35.
Citera
Igår, 20:53
Medlem
Citat:
Bra, konstruktivt svar. Varför försvarar du en avtalsbrytare? Varför försvara människor som gör fel?
Jag försvarar absolut inte avtalsbrytare, och risken är stor att jag liksom du inte hade gett mig.

Men när jag ser det på distans, så är rekommendationen: Släpp och glöm.
Citera
Igår, 21:02
Medlem
housemannens avatar
Citat:
Jag försvarar absolut inte avtalsbrytare, och risken är stor att jag liksom du inte hade gett mig.

Men när jag ser det på distans, så är rekommendationen: Släpp och glöm.

Skulle absolut varit enklast för mig, men hans jargong, tillvägagångssätt och att hela tiden lyckas beskylla mig för hans misslyckanden har verkligen fått mig att inte vilja släppa det. Dessutom ska rätt vara rätt, och skulle lära mig mycket av en sån här process.
Citera
Igår, 21:06
Medlem
Citat:
Skulle absolut varit enklast för mig, men hans jargong, tillvägagångssätt och att hela tiden lyckas beskylla mig för hans misslyckanden har verkligen fått mig att inte vilja släppa det. Dessutom ska rätt vara rätt, och skulle lära mig mycket av en sån här process.
Du låter precis som jag, som kan strida för att få rätt för en krona eller två. Jag ska ha rätt! Och visst är det kul när man vinner, men oftast förstår idioterna inte att de förlorat. Och då tappar man en del.
Citera
Igår, 21:19
Medlem
housemannens avatar
Citat:
Du låter precis som jag, som kan strida för att få rätt för en krona eller två. Jag ska ha rätt! Och visst är det kul när man vinner, men oftast förstår idioterna inte att de förlorat. Och då tappar man en del.

Brukar faktiskt försöka släppa mycket om det inte är av ren princip, men om jag har ett så solkart case som jag tror att jag har så finns det risk för säljaren att få hosta upp mellanskillnaden av (12 590 kr + 350 kr) - 9 300 kr + eventuella kostnader jag initialt står för vid betalningsföreläggande hos Kronofogden eller vidare till förenklat tvistemål i Tingsrätten. Tänker att det blir en bra läxa och det handlar ju inte längre om några enstaka kronor längre.
Citera
Igår, 21:31
Medlem
Citat:
Hej alla,

Jag köpte en MacBook Air M4 15 tum (16/256 GB) på Tradera den 14 mars för ca 9 300 kr + Traderas köpskydd (säljaren stod för frakten). Det var ”köp direkt”. Annonsen beskrev varan som ”absolut 100 % nyskick”, med originalkartong, garanti till november 2026 och att ett fodral ingick.

Notera att köp/sälj på Tradera är att ingå i ett köpesavtal.

Säljaren bekräftade betalningen och lovade leverans med PostNord nästa dag. Därefter började problemen: han ändrade leveransmetod flera gånger (PostNord → DHL), hänvisade till storleksproblem på emballaget, föreslog att han skulle köra förbi och lämna av varan personligen (vilket jag tackade nej till eftersom jag ville behålla Traderas köpskydd). När jag frågade hur och när han tänkte skicka paketet vägrade han plötsligt att leverera med hänvisning till ”risk”. Därefter uppgav han att dottern blivit sjuk och att han inte kunde åka. Till sist meddelade han att han lyckats paja datorn, fått boot loop p.g.a. att han kört MacOS beta och att han inte längre tänker sälja den till mig. Han har också meddelat att han inte längre kommer svara mig.

På uppmaning av säljaren så har Tradera utrett ärendet och valde att återbetala mig via Trygga affärer eftersom säljaren aldrig bekräftade leverans, men supporten skrev tydligt: ”Köpeavtalet mellan dig och säljaren gäller fortfarande – vi har bara hanterat betalningen.” Jag har aldrig godkänt någon hävning.

Jag tänker nu häva köpet och göra ett täckningsköp av en likvärdig vara (samma spec) på NetOnNet för ca 12 600 kr + nytt fodral. Det finns för närvarande ingen likvärdig annons på Tradera eller andra plattformar.

Frågor till er som har erfarenhet:
  • Har jag fog för täckningsköp enligt Köplag (1990:931) 68 §?
  • Hur går man rent praktiskt till väga (kravbrev, tidsfrist, Kronofogden, stämning i förenklat tvistemål)?
  • Hur ser jag till att säljaren får betala både mellanskillnaden, fodralet och eventuella avgifter till tingsrätten/Kronofogden?

Hela chatten + Traderas mail finns tillgängligt om ni hör av er privat (utan personuppgifter).

Fanns det ens en dator från början? Fick han ut "sina" pengar och förhalade så att du har agerat låneförmedlare? Låter ju minst sagt konstigt agerat från start!
Citera
Igår, 22:02
Medlem
housemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snittscheeer
Fanns det ens en dator från början? Fick han ut "sina" pengar och förhalade så att du har agerat låneförmedlare? Låter ju minst sagt konstigt agerat från start!

Vet faktiskt inte. Han hade bild på den och en dålig bild på ett mail om ett kvitto. Misstänker att han ångrade sig faktiskt, men tyvärr (för honom) ingick vi ett avtal innan han hann göra det. Enligt Tradera så ska han inte ha fått ut några pengar förrän jag har mottagit och godkänt varan. Misstänker också att det handlar om en väldigt ointelligent människa, med redigt lågt IQ.

OT – är det bara jag som får 20 CAPTCHAS innan jag kan skicka ett inlägg? Sitter inte ens bakom en VPN.
Citera
Igår, 22:38
Medlem
I och med att du inte har betalat något än spelar det här ingen roll, men är du säker på att Traderas köparskydd inte gäller vid avhämtning? Jag kan inte se något sådant i deras Betalningsvillkor.

Du kan givetvis använda dig av 68 § eller 69 § Köplagen och kräva prisskillnad för täckningsköp. Du kan se ett exempel på när Högsta Domstolen konstaterat att täckningsköp är helt ok mellan privatpersoner: https://lagen.nu/dom/nja/2016s1195.

Här är hela kedjan som ger resultatet i övrigt enligt köplagen:

"22 § Avlämnas inte varan eller avlämnas den för sent och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 23--29 §§ kräva fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §."

"25 § Köparen får häva köpet på grund av säljarens dröjsmål, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insåg eller borde ha insett detta."
Avtalsbrottet är givetvis av väsentlig betydelse om säljaren har meddelat att han inte tänker fullfölja köpet.

"27 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. ... Köparen har alltid rätt till ersättning, om dröjsmålet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida."
Om han råkat paja datorn låter det som det beror på försummelse på säljarens sida.

"67 § Skadestånd på grund av avtalsbrott omfattar ersättning för utgifter, prisskillnad, utebliven vinst och annan direkt eller indirekt förlust med anledning av avtalsbrottet..."

"Prisskillnad
68 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp eller säljaren sålt varan på nytt, och har åtgärden vidtagits med omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes, läggs priset enligt köpet och priset vid täckningsköpet eller försäljningen till grund för beräkningen av prisskillnaden.

69 § Har köpet hävts utan att täckningsköp eller försäljning enligt 68 § har skett och finns det ett gängse pris för sådana varor som köpet avser, läggs priset enligt köpet och varans gängse pris vid tiden för hävningen till grund för beräkning av prisskillnaden."

För kommentarer till vad som är rimligt som prisskillnad, se förarbetena till köplagen (Prop. 1988/89:76) sida 202-205 under "Prisskillnad". Länk: https://data.riksdagen.se/fil/E264D248-ED32-4C4B-8632-86248BC79643.

Du ska så klart först försöka kontakta säljaren och meddela att du häver köpet och kräver detta skadestånd i form av prisskillnad (även om man sedan inte svarar). Om du vill ha rätt till dröjsmålsränta från 30 dagar efter datumet du framställde kravet, måste du i meddelandet ange det belopp som du kräver och kommentaren "vid utebliven betalning tillkommer dröjsmålsränta enligt 6 § räntelagen". Jag rekommenderar att du redan här hotar med att gå till kronofogden/tingsrätt om han inte följer ditt krav.

Om du inte får något svar går du helt enkelt till Kronofogdens hemsida och ansöker om betalningsföreläggande, vilket kostar 300 kr. Skriv in uppgifter om personen och vad kravet avser, samt belopp och den ränta du vill ha. Har du inte tidigare krävt personen på dröjsmålsränta kan du göra det här. Då kommer du få dröjsmålsränta från och med dagen för delgivning av betalningsföreläggandet. Var noga med att ange att du också vill att avgiften på 300 kr ska kompenseras för av säljaren. Skulle personen av någon anledning bestrida ditt krav kan du göra om betalningsföreläggandet till ett fall i tingsrätten som ett "förenklat tvistemål", vilket kostar 900 kr. I och med att du redan betalat 300 kr för betalningsföreläggandet så behöver du bara betala 600 kr i mellanskillnad. I ditt yrkande bör du utöver skadeståndet också skriva att du vill att säljaren ska betala dina 900 kr i rättegångskostnader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in