2026-03-21, 17:15
Avslutad
Har haft en öppnad matlagningsgrädde i kylen säkert två veckor om inte mer och jag tittade precis på den och den luktar inget konstigt alls och konsistensen verkar intakt. Vågar man verkligen lita på att den är okej? Över två veckor låter för mycket.

Google säger 5-7 dagar, verkar inte stämma.
2026-03-21, 17:18
Medlem
Det allmänna svaret är tills den blivit dålig, lukta och smaka, datummärkning är bara en rekommendation.
2026-03-21, 17:20
Medlem
FuckSwedens avatar
Hade själv en förpackning som höll i över en månad, hann dock använda upp den och har därför ingen koll på hur länge den fortsatt skulle hålla.
2026-03-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Har haft en öppnad matlagningsgrädde i kylen säkert två veckor om inte mer och jag tittade precis på den och den luktar inget konstigt alls och konsistensen verkar intakt. Vågar man verkligen lita på att den är okej? Över två veckor låter för mycket.
Konsistensen kan bli lite kleggig, men det är bara att röra runt. Smakar det okej, så är det inga problem.
2026-03-21, 17:22
Medlem
SoulOfSophias avatar
Jag hade slängt den och lyssnat på google! Men om du inte är äckelmagad och kan njuta av din måltid utan att störas av att du kanske äter nåt gammalt, så visst, prova.
2026-03-21, 17:37
Medlem
Om den inte luktar eller ser konstig ut så kan du använda det.
Men två veckor var annars lite lång tid med en öppnad gräddförpackning.
2026-03-21, 17:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är det kallt i kylskåpet så håller det allmänt längre, hygien påverkar också typ dricker direkt från förpackningen om förpackningen står öppet vs dricker bara ur glas och försluter förpackningen ordentligt.

Tömt ett paket med laktosfri mjölk som hade stått 3 veckor efter datum, smakade inte men luktade normalt.
2026-03-21, 17:40
Medlem
Skulle säga minst en månad. Men man luktar på den, luktar den inte dåligt så är den fullt användbar.
2026-03-21, 17:54
Medlem
Europes avatar
Skulle påstå att det hänger på hur kallt den står. På ett kallt ställe i kylskåpet: lång tid. På ett varmare ställe, till exempel i kylskåpsdörren: kort tid. Man vet om den fortfarande är okej genom att lukta och smaka på den. Smakar och luktar som vanlig grädde (luktar och smakar inte illa) = inget fel på den.
Senast redigerad av Europe 2026-03-21 kl. 17:57.
2026-03-21, 18:04
Medlem
Citat:

Det finns inga datum att följa, bara smak- och luktsinne. ”Bäst före” betyder [drum roll] bäst före.
2026-03-21, 18:09
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
"Matlagningsgrädde"? Vad fan är det? Antingen är det grädde eller så är det inte grädde!

Det brukar stå ”matlagningsgrädde” på förpackningen när fetthalten är 13-15%, och vispgrädde när den är 36-40%. Jag har för mig att den förstnämnda kan klumpa sig, den andra går vispa upp. Har endast ibland använt vispgrädde i mat, brukar föredra cremé fraiche, gräddfil, yoghurt och kokosmjölk/-grädde i matlagningen, så jag har ingen större personlig erfarenhet av grädde.
2026-03-21, 18:13
Medlem
Citat:

Det bästa du kan göra i detta läget är egentligen att kavla upp, injicera 1 cl grädde och på det sättet avgöra om den är tjänlig.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in