2026-05-20, 13:48
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Nu skämtar du väl ?
Det packas ju i mer och mer elektronik , pekskärmar och datastyrda "finesser" för varje ny elbilsmodell som kommer , hur kan du se detta som minskad risk för haverier ?

Är det något som krånglar så är det ju fordonselektronik , inte dieselmotorer .
Du menar "finesser" som kommer i nära alla nya bilar, inte enbart eldito. Fulla med elektronik allihop.
Citera
2026-05-20, 14:21
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Du menar "finesser" som kommer i nära alla nya bilar, inte enbart eldito. Fulla med elektronik allihop.
Elbilarna går i bräschen , de är skyltfönstret för alla som vill godhetssignalera .
Allt ska talstyras eller skötas via 14 menytryckningar på en av myriaden touchskärmar som garanterat avlider och kostar en förmögenhet att byta ut och omprogrammera
Helt i linje med tänket att en ny bil ska kasseras efter några år .
Citera
2026-05-20, 20:02
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Nu skämtar du väl ?
Det packas ju i mer och mer elektronik , pekskärmar och datastyrda "finesser" för varje ny elbilsmodell som kommer , hur kan du se detta som minskad risk för haverier ?

Är det något som krånglar så är det ju fordonselektronik , inte dieselmotorer .

Du har rätt i att det läggs till mycket elektronikskräp i bilarna nuförtiden men som nämnts så gäller det de flesta bilar oavsett drivmedel. Mycket av denna elektronik skulle gå att skala bort och det är inte avgörande komponenter för att bilen ska fungera som det är med elmotor och batteri. Det går alltså plocka bort dessa och ändå ha en utmärkt drivlina.

Det här gör att det blir ännu mer obegripligt med Hondas satsning på hybrider där man ska pressa in två drivlinor med mängder av komponenter och på det ska man pressa in elektronik och finesser som kan och kommer gå sönder.

Jag hoppas att någon av biltillverkarna väljer att satsa på en avskalad och clean elbil. Tror det skulle kunna locka många köpare. Behåll backkameran så är jag nöjd
Citera
2026-06-07, 10:01
Medlem
Snubchurps avatar
https://www.dagensps.se/motor/utslappsbomb-laddhybrider-varre-an-dieselgate/

Vet inte hur stor vikt man ska lägga i den här granskningen från International Council on Clean Transportation men jag tycker det man nämner är väldigt spot on på problematiken med dessa bilar.

De hävdar att många laddhybrider i verklig körning släpper ut betydligt mer koldioxid än de officiella testvärdena visar. Det står att i vissa fall handlar det om upp till flera hundra procent mer.

Kritiken är att bilarna ofta körs mer på bensin än vad testmetoderna förutsätter, vilket gör att de verkliga utsläppen blir mycket högre än de marknadsförda.

Det här förklaras dels med att förarna skiter i att stoppa i kabeln och ladda elbilen vilket gör att hybriderna inte laddas så ofta som testmodellerna förutsätter.
De officiella utsläppsvärdena bygger på antagandet att bilen laddas regelbundet och därför kör en stor del av sträckan på el. I verkligheten är det många ägare som inte laddar bilen tillräckligt ofta vilket gör att bensinmotorn används betydligt mer än beräknat.

Sedan har det visat sig att förbränningsmotorn används mer än beräknat särskilt vid längre körningar

Vid längre resor töms batteriet relativt snabbt, och därefter fungerar bilen mer som en vanlig bensinbil. Eftersom många förare kör längre sträckor än vad testerna speglar blir de verkliga utsläppen högre.

Många av laddhybriderna kan också ladda batteriet med bensinmotorn eller spara batteriet till senare körning. Det ökar bränsleförbrukningen och utsläppen jämfört med när bilen laddas från elnätet.

Med två drivlinor blir de extremt tunga och drar därmed ännu mer bränsle.

Jag förstår med andra ord inte hur Honda kan satsa på hybrider.
Citera
2026-06-07, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
https://www.dagensps.se/motor/utslappsbomb-laddhybrider-varre-an-dieselgate/

Vet inte hur stor vikt man ska lägga i den här granskningen från International Council on Clean Transportation men jag tycker det man nämner är väldigt spot on på problematiken med dessa bilar.

De hävdar att många laddhybrider i verklig körning släpper ut betydligt mer koldioxid än de officiella testvärdena visar. Det står att i vissa fall handlar det om upp till flera hundra procent mer.

Kritiken är att bilarna ofta körs mer på bensin än vad testmetoderna förutsätter, vilket gör att de verkliga utsläppen blir mycket högre än de marknadsförda.

Det här förklaras dels med att förarna skiter i att stoppa i kabeln och ladda elbilen vilket gör att hybriderna inte laddas så ofta som testmodellerna förutsätter.
De officiella utsläppsvärdena bygger på antagandet att bilen laddas regelbundet och därför kör en stor del av sträckan på el. I verkligheten är det många ägare som inte laddar bilen tillräckligt ofta vilket gör att bensinmotorn används betydligt mer än beräknat.

Sedan har det visat sig att förbränningsmotorn används mer än beräknat särskilt vid längre körningar

Vid längre resor töms batteriet relativt snabbt, och därefter fungerar bilen mer som en vanlig bensinbil. Eftersom många förare kör längre sträckor än vad testerna speglar blir de verkliga utsläppen högre.

Många av laddhybriderna kan också ladda batteriet med bensinmotorn eller spara batteriet till senare körning. Det ökar bränsleförbrukningen och utsläppen jämfört med när bilen laddas från elnätet.

Med två drivlinor blir de extremt tunga och drar därmed ännu mer bränsle.

Jag förstår med andra ord inte hur Honda kan satsa på hybrider.
Skilj på hybrider och laddhybrider. Honda Civic hybrid går snålt.
Citera
2026-06-07, 10:53
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Skilj på hybrider och laddhybrider. Honda Civic hybrid går snålt.

Du har rätt. Jag blandar ihop men viktökningen och ett väsentligt ökat antal komponenter kvarstår vilket jag tycker drar ner fördelen med att ha ett batteri och elmotor som kompletterar bensinmotorn i hybriden.
Citera
2026-06-07, 11:27
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Du har rätt. Jag blandar ihop men viktökningen och ett väsentligt ökat antal komponenter kvarstår vilket jag tycker drar ner fördelen med att ha ett batteri och elmotor som kompletterar bensinmotorn i hybriden.

Tycker Toyota har bra hybrid-drivlinor. Det blir ju faktiskt en viss förenkling när det kommer till mekaniska komponenter kontra vanliga mossiga manuella bilar. På ett sätt som verkar hålla bra. Så för folk som inte kan ladda hemma och där det blir en del stopp och accelerationer så ser den ganska inbjudande ut.

Hur Honda löser det vet jag faktiskt inte.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in