2026-03-20, 19:57
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Filmen visar hur bilisten kör i mittenfilen på E4.
Nu döms han för ett trafikbrott som få känner till.

Anledningen är att han körde i mittenfilen och ”inte använt körfältet längst till höger”, vilket är grundregeln på vägar med hastigheter över 70 km/h. De övriga körfälten ska användas för omkörningar.

– Det är solklart i trafikförordningens tredje kapitel. Där står att fordon ska föras i det körfält som är längst till höger. Det står ordagrant och det går liksom inte att argumentera ifrån.

– Folk vet inte riktigt vet hur man ska göra längre, säger körläraren Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Använder ni körfilerna på ett korrekt sätt?
Har ni noterat att många lägger sig i fel fil?

https://www.tv4.se/artikel/23eTXPTQh8esAt9qhFGTH7/polisen-filmar-medan-bilisten-begar-det-okaenda-trafikbrottet
Citera
2026-03-20, 20:06
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

https://www.tv4.se/artikel/23eTXPTQh8esAt9qhFGTH7/polisen-filmar-medan-bilisten-begar-det-okaenda-trafikbrottet
Fler borde få böter när dom ligger i fel fil. Jag ser dagligen idioter som ligger i fel fil och det är irriterande. värst är dom som ligger och sölar i vänsterfil på motorvägen
Citera
2026-03-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Jo, jag brukar väl försöka ligga i högerfilen, men det finns ju lägen där det inte är riktigt praktiskt alla gånger.

Men jag har noterat att det finns de som har en förkärlek i att ligga i vänsterfilen utan egentlig anledning vilket är lite frustrerande om man ligger bakom och vill köra om bromsklossen.

Samtidigt kan ju trefiligt bli lite av en paradox då ju deras existens bygger på att mittenfilen är så belamrad att de i högerfilen inte kan köra om.

Sen finns det på sina ställen att man har gjort trefiligt pga att hantera mer eller mindre kraftig lutning så att man skall undvika att folk drämmer in i långtradare som tuffar på i 15km/h eller vad det nu kan röra sig om. I de lägena borde man kanske se över reglerna och medge att vanliga trafikanter får hålla sig i mittenfilen istället då det ju mer är i linje med trefilighetens syfte.
Citera
2026-03-20, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Fler borde få böter när dom ligger i fel fil. Jag ser dagligen idioter som ligger i fel fil och det är irriterande. värst är dom som ligger och sölar i vänsterfil på motorvägen
Är detta ett fenomen som skådats norr om eller söder om Gävle? Jag har aldrig varit med om något dylikt. Folk som kör om segt så in i helvete absolut, men inte att man söndagskör i vänsterfilen, det är ohänt.
Citera
2026-03-20, 20:12
Medlem
Tycker den där regeln är rätt löjlig faktiskt. När det är tre filer funkar det väldigt bra att mittenfilen är huvudfilen. De som ska svänga av snart ligger i högerfilen och de som vill köra om ligger i vänsterfilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Är detta ett fenomen som skådats norr om eller söder om Gävle? Jag har aldrig varit med om något dylikt. Folk som kör om segt så in i helvete absolut, men inte att man söndagskör i vänsterfilen, det är ohänt.
Det var inte vänsterfilen. Det var mittenfilen.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-03-20 kl. 20:18.
Citera
2026-03-20, 20:14
Medlem
VoktorDodkas avatar
Han lär ha kört rejält under hastighetsbegränsningen eftersom de "snabba omkörningsfilerna" används vid den gällande hastighetsbegränsningen.

Men ja, det är sjukt irriterande när någon miljömupp ligger i 70 i mittenfilen på 70-väg isf den längst till höger.
Citera
2026-03-20, 20:14
Medlem
Ända gången jag sölar i vänsterfil är på E6 norrut i Göteborg. Ska till E20 mot Stockholm. Ligger i vänster strax efter Liseberg, för att jag vet att jag ska köra av "vänster" mot Stockholm. Söla i detta fallet är att hålla hastigheten. Massor kör om på höger, går över till vänster för att senare inse att de är i fel fil och skapar kaos til höger. Givetvis är höger fält för transport i rätt hastighet såvida det inte är stigfält a la Hallandsåsen där långsamtgående har höger, vanliga har vänster.
Citera
2026-03-20, 20:20
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Söder om Gävle. Stockholm/ uppsala har till och med varit med om att dom flyttatr sig till höger fil för att sen köra ut i vänster fil igen när jag åkt om detra händer minst en gång i månaden. Har aldrig upplevt det i Dalarna dock där jag oxså kör mycket.
Citera
2026-03-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Ända gången jag sölar i vänsterfil är på E6 norrut i Göteborg. Ska till E20 mot Stockholm. Ligger i vänster strax efter Liseberg, för att jag vet att jag ska köra av "vänster" mot Stockholm. Söla i detta fallet är att hålla hastigheten. Massor kör om på höger, går över till vänster för att senare inse att de är i fel fil och skapar kaos til höger. Givetvis är höger fält för transport i rätt hastighet såvida det inte är stigfält a la Hallandsåsen där långsamtgående har höger, vanliga har vänster.

Ja, den där är lite lurig. Normala är ju att man kör av på höger sida på en motorväg, isht som man där skall just åt höger.

Det extra luriga är ju att man ju inte får göra omkörning till höger (som grundregel) vilket ju är orsaken till att man inte skall ligga och trycka för långt till vänster eftersom man ju i praktiken blockerar alla laglydiga trafikanter.
Citera
2026-03-20, 20:25
Medlem
mikaelss avatar
Mittnissar. Må helvetets aska följa över dem.

Håll till höger, för helvete, hur svårt kan det vara?

Det är inte farligt att byta fil även om du ska svänga av om fem km.

Ser dagligen folk som kommer upp på vägen, direkt hoppar till mittfilen, och sen svänger av till höger efter två avfarter. Wtf?
Citera
2026-03-20, 20:55
Medlem
Jag misstänker att mittfilskörningen har uppkommit mycket på grund av hur vägarna är konstruerade. Om det hade varit så att högerfilen aldrig blir en avfart, utan att när man ska av till höger så dyker det alltid upp en extra fil som man aktivt måste byta till för att svänga av, då hade nog inte lika många lagt sig i mitten.

Ligger själv i mitten ibland för att inte råka köra av av misstag när jag ska fortsätta rakt fram. Kan störa mig lite på det. Den som bara ska fortsätta rakt fram ska inte behöva byta fil hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, den där är lite lurig. Normala är ju att man kör av på höger sida på en motorväg, isht som man där skall just åt höger.

Det extra luriga är ju att man ju inte får göra omkörning till höger (som grundregel) vilket ju är orsaken till att man inte skall ligga och trycka för långt till vänster eftersom man ju i praktiken blockerar alla laglydiga trafikanter.
Finns något liknande när man kör från Värmdö in mot Stockholm och ska till E4. Då får man också hålla vänster.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-03-20 kl. 21:00.
Citera
2026-03-20, 20:59
Medlem
tnems avatar
Om polisen ser någon ligga i vänsterfilen och en annan bilist kör om på högersidan.

Vem stoppar polisen?

(Anta 2-filig väg och hastighet över 70km/h)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in