Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Jo GRATTIS du vann JACKPOT 20 miljoner på Lotto! Men först ska vi göra en koll. Osis tyvärr du har skulder så det blir ingen vinst för dig. Men du får tillbaka din insats!
Jag menar hur många kommer det nu vara kvar. Att spela är ju för de allra flesta ett sätt då att bli skuldfri och sedan inte bry sig om pengar mera. De som nu har det redan lär ju inte spela så mycket på turspel.
Haha! Svenska spel skulle lika gärna kunna säga Sorry, men du kan hänga dig själv istället. Repet hänger vid balkongen. För det hade spelaren i den sitsen förmodligen gjort om pengarna inte betalades ut, för den chansen kommer aldrig igen.
Men jag tror detta handlar om extremfall, inte att någon har skulder eller anmärkningar. Det har jag iaf fått konstaterat efter att ha rådgjort med ChatGPT. Varenda hushåll är skuldsatt i olika grad. Det handlar förmodligen om enskilda fall där spelaren uppvisat riskbeteende och tex köpt lotter på kreditkort eller snabblån och med större summor = dvs regelbrott. Men hur de ska utreda regelbrottet är en annan fråga.
Det skulle dock krävas stark bevisning för att svenska spel ens skulle vinna en tvist, så de skulle enbart agera i extremfall. De skulle knappast neka utbetalning av vinst för en spelare som satsat 200 kr på Eurojackpot oavsett hur taskig ekonomi spelaren har, för det som avgör är hur spelet betalats, inte hur ekonomiskt pressad spelaren är. Men om spelaren satsat 15 000 kr varje månad i ett år på ett kreditkort hade de nog blockerat spelaren redan innan dragningen.
De krävs regelbrott kopplat till köpet i sig. Det är spelmissbrukare de vill stoppa, som sagt.