2026-03-20, 15:16
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Havsdjuret sjöpung istället för köttfärs, det fick eleverna på Kyrkskolan i Söderbärke testa.

– Detta är en del av framtidens mat, vi måste börja odla i vatten, säger Anders Kiessling professor i akvakultur vid SLU i Uppsala.

Sjöpungen har lågt klimatavtryck då den varken kräver foder eller odlingsmark – samtidigt som den renar havet.

– Den innehåller nyttiga proteiner och fetter, säger Anders Kiessling.

Citat:
Som världens första företag att producera och sälja köttfärs gjord på sjöpung ser Stenungsundsbaserade Marine Taste stora affärsmöjligheter för den hållbara färsen.

I klippet är alla testpersoner positiva efter provsmakningen av färs på sjöpung.

Har ni testat sjöpung? Vill ni testa?
Är ni positiva till att börja byta ut och ändra proteinkällor i er kost?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/har-testar-eleverna-fars-gjord-pa-sjopung-smakar-nastan-som-kott

https://www.tidningenvastsverige.se/artikel/utanfor-stenungsund-odlas-sjopungar-som-blir-kottfars-med-positiv-miljopaverkan/
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-03-20 kl. 15:22.
Citera
2026-03-20, 15:19
Medlem
Kundalinis avatar
Jag skulle gärna smaka sjöpungsfärs!
Citera
2026-03-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har ni testat sjöpung? Vill ni testa?
Har läst om sjöpung tidigare, och skulle gärna testa.

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Är ni positiva till att börja byta ut och ändra proteinkällor i er kost?
Absolut, till en början mest för att ha provat det, senare om det visar sig vara gott och vettigt i andra aspekter. Men skulle inte köpa produkten om den var betydligt dyrare än det proteinet jag ska byta ut den mot.
Citera
2026-03-20, 15:34
Medlem
Har hört att det suger landpung. Så jag testar gärna!
Citera
2026-03-20, 15:39
Medlem
https://www.ivl.se/images/18.400221cb17447a2ee1c4075/1601468613617/sjopung-hav-vatten.jpg

Ser ju inte så inbjudande ut att laga mat på. Men å andra sidan, jag äter surströmming ibland så jag kanske inte ska gnälla.
Citera
2026-03-20, 15:40
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
hörs ju på namnet att det lär smaka skit "pung"
De som är skeptiska p g a namnet kan istället försöka komma över några svartmunnad smörbult som är en invasiv fiskart.
https://www.slu.se/om-slu/organisation/institutioner/akvatiska-resurser/miljoanalys/expertomraden/svartmunnad-smorbult/

Jag skulle ge färsen ett försök och om det smakar lite vagt av hav/mussla främst kunde jag tänka mig att testa den i lite större stycken.
E v som en variant av fylld paprika?
Citera
2026-03-20, 15:40
Medlem
Gjuteriets avatar
Hade inte hört talas om det innan jag läste nyheten, men kan absolut tänka mig att prova. Tycker det är intressant och kul att man provar nya saker. Köttälskare som annars vägrar andra proteinkällor kanske skulle våga prova också, eftersom det trots allt är ett djur och inte någon grönsak. Vem vet!
Citera
2026-03-20, 15:45
Medlem
Gubbens avatar
Ett tips vore ju att byta namn på den.
Citera
2026-03-20, 15:47
Medlem
fimbuls avatar
Jag ställer mig frågande till om det är så lämpligt att äta något som "renar havet".

Vad renar den havet från för gifter, och var hamnar de?
Citera
2026-03-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Jag ställer mig frågande till om det är så lämpligt att äta något som "renar havet".

Vad renar den havet från för gifter, och var hamnar de?
Renar från kväve och fosfor, liksom musslor.
Citera
2026-03-20, 15:51
Medlem
fimbuls avatar
Ok, den minskar övergödning.

Jag tolkade det som att den absorberar tungmetaller.
Citera
2026-03-20, 15:57
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gjuteriet
Hade inte hört talas om det innan jag läste nyheten, men kan absolut tänka mig att prova. Tycker det är intressant och kul att man provar nya saker. Köttälskare som annars vägrar andra proteinkällor kanske skulle våga prova också, eftersom det trots allt är ett djur och inte någon grönsak. Vem vet!

Instämmer! Och vad kul att alla ungdomar i klippet gillade det.

Hoppas pungfärsen kommer till matbutikerna snart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in