Citat:
Ursprungligen postat av
jakirosmother
du kan ju på allvar inte jämföra en sjuk läggning med att ha bränt ner en minkfarm??
Jo, det kan jag. En jämförelse kan bestå i olika grad av allvarhet men ändå vara aktuellt för att frambringa en poäng.
Till exempel om någon säger ”jag tycker man ska få slå andras hundar om de inte lyder” så skulle man kunna svara ”jaha, tycker du andra ska få slå ditt barn då om barnet inte lyder”?. Det är värre att slå ett barn än en hund, enligt mig, men liknelsen har effekt då den är just liknande. Acceptansen av att en person får slå en försvarslös familjemedlem. Personen som talade om hunden kanske inte har en egen hund, men ett eget barn, och får då en ny förståelse för varför dens ståndpunkt är felaktig när ett exempel som hade påverkat personen personligt togs upp.
Inte snyggt att du nämner en bränd minkfarm och undanhåller planeringen att cyanidförgifta Eurovision. Det tyder på att du är oseriös och partisk.
Om du inte förstod hur pedofiljämförelsen var relevant så kan jag försöka förklara det enklare:
Den andra personen sa:
Person döms för förberedelse till terror med hjälp av kemikunskaper —> Avtjänar sitt straff —> Får fortsätta studera kemi för att han har avtjänat sitt straff
Jag svarade då med att fråga om han tycker detta hade varit okej:
Person döms för pedofilibrott —> Avtjänar sitt straff —> Får fortsätta studera som lärare eftersom han har avtjänat sitt straff