Citat:
Ursprungligen postat av
flyzz
https://www.youtube.com/watch?v=8rmus8M21Ao
Hur ser ni på Elsa? Jag anser att man bör gå ut skolan och skaffa sig en utbildning innan man skaffar barn.
Elsa är lite väl ung, ja. Däremot håller jag inte med att man ska ha utbildning och ett färdigt liv innan man skaffar barn, den synen på barnfrågan har ju gjort att vi har många gamla föräldrar i Sverige.
Vi skaffade barn tidigt, köpte ett hus längre från stan för att ha råd, sen turades vi om med att plugga. Visst, det måste inte heller vara en standard, men fördelarna var ju att när vi var utbildade och klara hade vi lite äldre barn, och kunde således satsa på karriären direkt efter utbildning.
Om du först skaffar utbildning, köper fint hus etc är du i ett mer pressat läge om du frågar mig. Du ska parera att ge dina småbarn tid och närvaro samtidigt som du vill gå in för din karriär, och det blir lätt utbrändhet och separation.
Som sagt, jag säger inte att det nödvändigtvis behöver vara fel att skaffa barn senare, men jag tycker att det är minst lika naturligt, om inte mer, att skaffa barn mellan 20-25.
Nu är vi strax över 35, ungarna tidiga tonår, och vi kan (och har) köpt hus mer centralt och lägger mer tid på att bygga våran framtid. Som ung är man ofta mer flexibel, behöver inte ha det så bekvämt, man kan kriga på fram till 30 med mindre barn, plugg och sämre tjänster. Sen vill man väl ha det bra, inte sitta med blöjungar och dålig sömn? 😎