2026-03-20, 16:06
Medlem
Kör i vind Elsa, säger jag!

Det är väl rätt individuellt hur lämpad man är vid 16 eller högre ålder. Lite väl ungt med dagens standard, men en ultimat ålder rent biologiskt. Hennes o partnerns DNA är fräscht också och inte helt fuckat av miljögifter och föroreningar.

Bra att hon har äldre förhoppningsvis kloka runt omkring som kan stötta. Så har det sett ut i tusentals år, så det funkar nog fortfarande.

Man måste ju inte doktorera för att kunna uppfostra ett barn. Barn är rätt simpla de första 10 åren och det är nog bara till deras fördel att de är unga med energi så de orkar med de kommande utmaningarna.

Det är inte så att man stannar i sin personliga utveckling för att man får barn. Jag skulle snarare argumentera för att det är få saker som är så utvecklande och får en att växa och mogna som att få barn.
Citera
2026-03-20, 16:28
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Ja, alltså världen vi lever i ser ut som den gör och om du hoppar av högstadiet för att bli mamma på högstadiet så kommer ditt liv bli tuffare och svårare!

Att förlita sig på sina föräldrar för att kunna fostra ett barn man själv satt till världen är ett givet tecken på mental omognad då du faktiskt inte tar ansvar för dina beslut, du tar ett beslut och sedan förväntar du dig att mamma & pappa bara ska lösa det, det är inte de bästa förutsättningarna för ett bra föräldraskap!
Ord som "omognad" är bara trams. Morföräldrar har hjälp till med barnen i alla tider. Det är bara ett modernt nordiskt påfund att släkten bara är folk man äter julmiddag med. Forskning visar att barnadödligheten har var varit lägre i familjer där mormor bor i närheten och är frisk (och i livet) flera hundra år tillbaka.

De äldre sitter på större delen av samhällets resurser och det är svårare än nånsin att ha råd med barn på de flesta platser i Sverige. Då är det rätt självklart att de äldre får ta och investera lite i att återväxten i släkten. Det borde vara självklart egenligen.
Citera
2026-03-20, 16:30
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.youtube.com/watch?v=8rmus8M21Ao

Hur ser ni på Elsa? Jag anser att man bör gå ut skolan och skaffa sig en utbildning innan man skaffar barn.
Elsa är lite väl ung, ja. Däremot håller jag inte med att man ska ha utbildning och ett färdigt liv innan man skaffar barn, den synen på barnfrågan har ju gjort att vi har många gamla föräldrar i Sverige.

Vi skaffade barn tidigt, köpte ett hus längre från stan för att ha råd, sen turades vi om med att plugga. Visst, det måste inte heller vara en standard, men fördelarna var ju att när vi var utbildade och klara hade vi lite äldre barn, och kunde således satsa på karriären direkt efter utbildning.

Om du först skaffar utbildning, köper fint hus etc är du i ett mer pressat läge om du frågar mig. Du ska parera att ge dina småbarn tid och närvaro samtidigt som du vill gå in för din karriär, och det blir lätt utbrändhet och separation.

Som sagt, jag säger inte att det nödvändigtvis behöver vara fel att skaffa barn senare, men jag tycker att det är minst lika naturligt, om inte mer, att skaffa barn mellan 20-25.

Nu är vi strax över 35, ungarna tidiga tonår, och vi kan (och har) köpt hus mer centralt och lägger mer tid på att bygga våran framtid. Som ung är man ofta mer flexibel, behöver inte ha det så bekvämt, man kan kriga på fram till 30 med mindre barn, plugg och sämre tjänster. Sen vill man väl ha det bra, inte sitta med blöjungar och dålig sömn? 😎
Citera
2026-03-20, 16:36
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att vara bra på matte betyder inte att du behöver ha ett utvecklat konsekvenstänk vilket man behöver när man ansvarar för andras liv.

Men visst - många vuxna är också dumma i huvudet och borde inte ha ansvar för andras liv heller.

Äldre föräldrar har dock ofta överdrivet konsekvenstänk och curlar därför sönder ungen.
Citera
2026-03-20, 16:45
Medlem
needAlifes avatar
Är det här som är så dumt, samtidigt klagar alla på att nativitetstalen är under isen. Man bör ju uppmuntra detta, hon kan få 6-7 ungar till. Så säkrar man den eviga tillväxten på riktigt.

Nej, klart att det kan bli problem om man får barn när man är 16 (å andra sidan hade MTV en hel serie där man promotade det i många år). Men hon har ju rätt i sak, klart det finns 40-åriga slitna tanter som är betydligt sämre mammor, givetvis. Frågan är ju hur statistiken ser ut i stort men det har jag faktiskt ingen koll på. Men jag ser absolut inget fel i det om de vill ha barn och för våra födslotals skull är det bara bra.
Citera
2026-03-20, 17:08
Medlem
Citat:

Hur ser ni på Elsa? Jag anser att man bör gå ut skolan och skaffa sig en utbildning innan man skaffar barn.

En ickefråga .händer så sällan.
Problemet är snarare åt andra hållet .för få och för gamla föräldrar
Citera
2026-03-20, 17:45
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Mest förvånad att inte pappan blivit pedofilanklagad än, då man enligt många här är ett barn när man är 16.

Varför skulle han bli det? Han är bara 3 år äldre, vilket är en helt normal åldersskillnad.
Citera
2026-03-20, 17:56
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
"Elsa var 16 år när hon blev gravid: "En 18-åring kan vara en bättre mamma än en 40-åring" ". Ja, hon sa så, men det är lite taget ur sammanhanget då hon även sa att det kan vara tvärtom också och att det har inte så mycket med åldern att göra.

Visst kan det ha med åldern att göra. Men oftast är det ju individuellt. Finns väldigt mogna personer runt 18 år som tar ansvar och som är jättebra föräldrar. Sen finns det ju personer som är 30+ som aldrig verkar bli vuxna och som är dåliga med ansvar och som egentligen kanske inte borde ha barn överhuvudtaget. Finns alla typer i alla åldrar.
Citera
2026-03-20, 18:04
Medlem
Citat:

Kan Elsa försörja sig själv? Antagligen kommer elsa att fortsätta avla barn eftersom hon blir försörjd av de svenska skattebetalarna!
Citera
2026-03-20, 18:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Rent fysiskt kanske hon är bättre eftersom ungen antagligen får behålla sin mor längre. Dock förstör hon sin unga tid genom att bli morsa så tidigt.

Fast är det så himla roligt att vara ung? Känns lite som en myt.
Citera
2026-03-20, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Ord som "omognad" är bara trams. Morföräldrar har hjälp till med barnen i alla tider. Det är bara ett modernt nordiskt påfund att släkten bara är folk man äter julmiddag med. Forskning visar att barnadödligheten har var varit lägre i familjer där mormor bor i närheten och är frisk (och i livet) flera hundra år tillbaka.

De äldre sitter på större delen av samhällets resurser och det är svårare än nånsin att ha råd med barn på de flesta platser i Sverige. Då är det rätt självklart att de äldre får ta och investera lite i att återväxten i släkten. Det borde vara självklart egenligen.

Ja, det är rimligt, men inte när det gäller en 16 åring, 16 åringar är inte kapabla att försörja eller fostra barn och det finns ingen anledning för en tonåring på högstadiet att sätta sig i en sådan här knepig situation!
Citera
2026-03-20, 18:12
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Kan Elsa försörja sig själv? Antagligen kommer elsa att fortsätta avla barn eftersom hon blir försörjd av de svenska skattebetalarna!

Antar att hon får föräldrapenning på lägstanivå. Sen säger hon i klippet att hon får hjälp från föräldrarna. Planen är att hon ska fortsätta med skolan sen. Då blir det ju ingen inkomst att tala om. Blir väl försörjningsstöd då. Men det jag sett från många unga föräldrar är ju att de åtminstone får ett barn till inom några år, med samma kille... Innan 30 har hon 4 barn...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in