2026-03-20, 12:11
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
1 250 körkort drogs in av Transportstyrelsen i Örebro län i fjol – en ökning med dryga fem procent jämfört med året innan.

Mikael Andersson, presschef på myndigheten, ser att en typ av överträdelse sticker ut i antal, i statistiken.

Samtidigt tror han ökningen hör ihop med ett gediget arbete från både Transportstyrelsen och polisen.

Har ni märkt att fortkörningarna ökar?
Vad beror det på att folk kör som tokar?
Borde straffen skärpas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/fler-fick-korkortet-indraget-en-overtradelse-sticker-ut
Citera
2026-03-20, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Borde straffen skärpas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/fler-fick-korkortet-indraget-en-overtradelse-sticker-ut

Ja folk kör som galningar, det är inte bara skyltad hastighet som folk har problem med, man parkerarar i mot körriktningen, och kör på gång och cykelbanor, man sätter på varningsblinkers och tror då att inga regler gäller då, ja straffen borde skärpas, dagsböter tror jag biter hårdare än schablon böter.
Citera
2026-03-20, 12:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Borde straffen skärpas?

Jag tycker snarare att folk kör lugnare nu än förr. Är sällan det kommer idioter som gör tokomkörningar bara för att komma förbi.

Nu sägs inget i inslaget om det är fortkörningar i stan på 30/50-vägar eller om det är landsvägar eller i högre hastigheter.

Jag tror att många har svårt att hålla hastigheten i just 30-områden och där är det även lätt att bli av med kortet då det krävs mindre.
Jag är rätt duktig på att hålla farten då jag sällan känner stress eller liknande men just 30-områden är jävligt frustrerande.
Citera
2026-03-20, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tycker snarare att folk kör lugnare nu än förr. Är sällan det kommer idioter som gör tokomkörningar bara för att komma förbi.

Nu sägs inget i inslaget om det är fortkörningar i stan på 30/50-vägar eller om det är landsvägar eller i högre hastigheter.

Jag tror att många har svårt att hålla hastigheten i just 30-områden och där är det även lätt att bli av med kortet då det krävs mindre.
Jag är rätt duktig på att hålla farten då jag sällan känner stress eller liknande men just 30-områden är jävligt frustrerande.

Jag ser ofta en och samma bil när jag kör till jobbet på morgonen. Ute på motorvägen där det är 110 och där jag kör 115 (på mätaren) så brukar jag se honom i backspegeln komma i ruskig fart närmre och närmre, men han ska av på samma avfart som mig och det börjar bli tjockt med trafik där, så han lägger sig ibland bakom mig i högerfilen för att ta samma avfart.

Sedan kör man en liten sväng på broarna där för att komma vidare på en 70-väg som är enkelfilig och har heldragen linje så man får ju inte köra om, men till höger ansluter sig en annan fil för folk som kört av från andra riktigningen från motorvägen och den filen tar till slut slut och går över till en fil (samma väg som den med heldragen linje), men den här busen i BMW har inte tid att ligga bakom andra i 70 km/h så han kör om till höger om alla andra i 130 eller nåt sånt och hamnar inland i ett jobbigt läge då den filen tar slut och han knappt "klarar sig" förbi utan skador på bilarna.
Citera
2026-03-20, 12:42
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det här kommer ju att minska dramatiskt iom polisens nya fordon med radarhastighetsmätare.

Inte för att polisen kommer ta fler utan mest för att det har en starkt avskräckande effekt.

Det här är en gamechanger.
Citera
2026-03-20, 12:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag ser ofta en och samma bil när jag kör till jobbet på morgonen. Ute på motorvägen där det är 110 och där jag kör 115 (på mätaren) så brukar jag se honom i backspegeln komma i ruskig fart närmre och närmre, men han ska av på samma avfart som mig och det börjar bli tjockt med trafik där, så han lägger sig ibland bakom mig i högerfilen för att ta samma avfart.

Sedan kör man en liten sväng på broarna där för att komma vidare på en 70-väg som är enkelfilig och har heldragen linje så man får ju inte köra om, men till höger ansluter sig en annan fil för folk som kört av från andra riktigningen från motorvägen och den filen tar till slut slut och går över till en fil (samma väg som den med heldragen linje), men den här busen i BMW har inte tid att ligga bakom andra i 70 km/h så han kör om till höger om alla andra i 130 eller nåt sånt och hamnar inland i ett jobbigt läge då den filen tar slut och han knappt "klarar sig" förbi utan skador på bilarna.

Låter som en typisk idiot.
Sker det varje morgon vid samma tid så kanske du ska tipsa polisen så kan de stå där och plocka skiten👍👍
Citera
2026-03-20, 13:03
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Tror inte det ökat men fler åker fast.
Citera
2026-03-20, 13:15
Avstängd
TheGretaResets avatar
43 år utan fortkörningsböter.

Men det är allt fler 90-vägar som klippan-kristianstad, eller genom dalsland, där hastigheten hela tiden växlar från 90 till 70 så fort det kommer en korsning och eller två hus (samhälle). Och så är det kameror.
Är ni med på vad jag menar? Ser fler sådana vägar tex norr om lund (detta är bara exempel på var jag lagt märke till dessa djävla vägar). Och att de ökar.
Jag brukade gilla att köra småvägar men tappat lusten på grund av dessa vägar plus alla nya gupp.

Det är svårt att hålla hastigheten på en sådan väg.

Kan det vara en delförklaring?
Citera
2026-03-20, 15:59
Medlem
Citat:

Ja. Blev själv omkörd av en som sicksackade mellan filerna på en tvåfilig 70-väg. Jag själv höll 80 och det bara blåste förbi. Han stod senare vid rödljuset när jag kom fram dit. Jag vet inte om han bara körde som en idiot eller om han stod i vänsterfilen för att snabbt ta sig till sjukhuset 500m bort.
Men, jo jag har märkt att folk kör fortare i dag rent generellt och många uppvisar stressigt beteende.
Som jag beskrev så höll jag själv 80 på en 70-väg och jag kör konstant lite för fort. Har bla just betalat 2000kr då de klockade mig när jag accelererade från ett rödljus och här ligger en förklaring.
Förr var jag ung och dum och körde som en idiot. I dag har jag mognat och kan gasa på ibland bara för att det är kul. Men oftast beror det på min bil. Den går tyst och svarar bara jag viker tårna mot gaspedalen. Jag hade inte en tanke på att bryta hastighetsbegränsningen på 40-vägen när jag torskade.
En modern bil gör att man inte upplever hastigheterna på samma sätt som min Volvo 142-72 som var min första bil.
Citera
2026-03-20, 17:14
Medlem
Citat:
Borde straffen skärpas?

Ren slump att fler körkort återkallats.

Man ska inte försöka väva ihop någon sorts narrativ till sån här statistik, man lurar bara sig själv.
Citera
2026-03-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Praktexempel på vad polisen borde koncentrera sig på snarare än just hastighet, trafikfarligt beteende.
Att bara titta på hastighet är förstås mycket enklare för polisen.
Citera
2026-03-20, 18:20
Medlem
kl4sseKocks avatar
inte direkt förvånad folk kör som om det fått det i julklapp ingen respekt för andra trafikanter heller utan här ska JAG fram störst bäst och viktigast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in