2026-03-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Iran kontrollerar som bekant Hormuzsundet, och bestämmer därför vilka fartyg som tillåts passera.
USA saknar totalt varje tillstymmelse göra något åt detta, då Irans befästningar runt sundet är konstruerade för att motstå både flyganfall och granater från kanonbåtar.
Sen har Iran dessutom massvis med minor i sundet man kan aktivera, ifall man i framtiden skulle bli trängda!

Därför kommer ett fredsavtal ske på Irans villkor, och kommer se ut ungefär så här.
1. Länder som har något militärt samarbete med terroriststaten USA, alla transporter till eller från dessa länder förbjuds passera Hormuzsundet.
2. Alla varor som är betalda med terroriststaten USAs valuta US-dollar, dessa varor förbjuds passera både in och ut ur Hormuzsundet.
3. Kanske också något om USA-bolags verksamhet i länder, vilka beviljas "fri lejd" genom sundet?
Hur vet du vilka villkor Iran kommer att ställa för en fred?
Jag har uppfattat deras villkor lite annorlunda via olika iranska källor.
1. Inga amerikanska militära baser runt Persiska Viken
2. Erkännande av tvåstatslösning Palestina
3, Israel ut ur Libanon och Syrien
4. Väst lyfter sanktionerna mot Iran
4. Eventuellt krav på skadestånd
Villkoren är kopplade till den grundläggande konflikten Israel - Iran.

Kraven på valuta etc blir för komplicerat att administrera utan det är mer en form av utpressning under rådande krig. Samma gäller vilka länder som får passera sundet och tullavgifter.
Men jag kan ha fel givetvis vi får väl facit längre fram.
2026-03-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Hur vet du vilka villkor Iran kommer att ställa för en fred?
Jag har uppfattat deras villkor lite annorlunda via olika iranska källor.
1. Inga amerikanska militära baser runt Persiska Viken
2. Erkännande av tvåstatslösning Palestina
3, Israel ut ur Libanon och Syrien
4. Väst lyfter sanktionerna mot Iran
4. Eventuellt krav på skadestånd
Villkoren är kopplade till den grundläggande konflikten Israel - Iran.
Kraven på valuta etc blir för komplicerat att administrera utan det är mer en form av utpressning under rådande krig. Samma gäller vilka länder som får passera sundet och tullavgifter.
Men jag kan ha fel givetvis vi får väl facit längre fram.
Men fredsvillkoren jag skrev, detta är ju sånt som Iran själv kan besluta om:
1. Länder som har något militärt samarbete med terroriststaten USA, alla transporter till eller från dessa länder förbjuds passera Hormuzsundet.
2. Alla varor som är betalda med terroriststaten USAs valuta US-dollar, dessa varor förbjuds passera både in och ut ur Hormuzsundet.
3. Kanske också något om USA-bolags verksamhet i länder, vilka beviljas "fri lejd" genom sundet?

4. Jättehöga tullar för alla båtar som passerar Hormuzsundet, detta måste väl Trump gilla skarpt!

Däremot det du skriver om gäller ju hur andra länder kommer agera, där Iran saknar talan!
2026-03-21, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men fredsvillkoren jag skrev, detta är ju sånt som Iran själv kan besluta om:

4. Jättehöga tullar för alla båtar som passerar Hormuzsundet, detta måste väl Trump gilla skarpt!

Däremot det du skriver om gäller ju hur andra länder kommer agera, där Iran saknar talan!
Du beskriver inte fredsvillkoren utan hur Iran agerar för att utpressa fienden under rådande krig precis som missilattacker är en del av kriget.
Semantik kan tyckas men jag anser att det är viktigt att påpeka vilka strategiska mål som Iran säger sig ha för att vilja avsluta kriget.
Och det verkar handla främst om Israel/Palestina och om säkerhetsgarantier för Iran.
Under hela Gaza kriget låg bollen hos USA/Israel men nu är det plötsligt Iran som har bollen.
2026-03-23, 12:33
Moderator
Diagorass avatar
Vi håller oss till en tråd: (FB) Hur påverkas vår ekonomi av kriget mot Iran? (2026)

/ mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in