2026-03-19, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Du hade alltså räddat en välbetald ingenjör, istället för din lågbetalda mamma? För din mamma har inte samma potential som ingenjören.

Kissies påstående gäller väl enbart henne själv, och har inget med samhället att göra. Hon representerar sig själv, inte samhället. Tänker du illa? Det visar på mycket låg potential hos dig...

Vad säger det om dig att du hellre räddar någon med mer potential, än din egen mamma?
Jag tänker att båda ingenjören och en lågbetald mamma kan ha potential inom olika saker. Exempelvis mamman kanske lagar väldigt god mat, eller ställer upp mycket i föreningslivet och gör god nytta i sitt samhälle. Människor är duktiga på olika saker.

Jag tänker att Kissie är del i ett större sammanhang och att samhället format hennes tankar och idéer. Jag tänker att samhället idag kanske inte värdesätter människoliv? Att svenskar idag inte värdesätter sina medmänniskor som bor i samma samhälle?

Jag har inte sagt att jag räddar någon med mer potential framför min mamma. Jag har sagt att jag hellre räddar ett 3-årigt barn framför en hund.
Senast redigerad av Devalvera 2026-03-19 kl. 22:41.
2026-03-19, 22:45
Avstängd
Wow det var det sjukaste jag har hört. En hund lever i 10-13 år. En tre åring är en människa, den där influenser har också varit 3 år. Det föds för lite barn.

https://www.trygghansa.se/tips-rad/hund/hundhalsa/nar-hunden-blir-gammal

https://aktivsveapet.com/tahandomhunden/hur-lange-lever-hundar/

Citat:
Hundar har tyvärr ett relativt kort liv. Förr eller senare är vi där när hundens liv går mot sitt slut. Hur ser man ålderstecken hos sin hund?
Hur gammal en hund blir beror på vilken hundras det är, men generellt blir de 10-13 år gamla. Små hundar lever ofta längre än stora hundar.
2026-03-19, 22:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tänk de 10 senaste gångerna du käkade på donken eller drack öl på krogen. De pengarna hade kunnat rädda någon i tredje världen. Men du prioriterade öl och snabbmat. Vi påverkar alla liv och död dagligen genom våra konsumtionsval.

Precis. Och människor köper även gladeligen kaffe och choklad som är plockat av barnslavar. Annat är för dyrt och avstå vill man inte.
2026-03-19, 23:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Wow det var det sjukaste jag har hört. En hund lever i 10-13 år. En tre åring är en människa, den där influenser har också varit 3 år. Det föds för lite barn.

Om det varit en väldigt gravt handikappad unge, t ex som fötts nästan utan hjärna?

Eller om det var en 95-årig tant valet stod mellan, och en nyfödd hundvalp?
2026-03-19, 23:01
Medlem
Helt rätt.

Jag väljer mina hundar och katter framför alla främlingar i världen, barn som vuxna.
2026-03-19, 23:02
Medlem
Ganonitos avatar
Hade självklart valt mina katter framför alla ungar i världen. Utan tvekan. Hade inte haft det minsta dåligt samvete efteråt.
2026-03-19, 23:17
Medlem
Ja det gör jag också
2026-03-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man väljer inte ett djur före en människa! Fundera på det en stund.
Jo det gör man om man finner det lämpligt, fritt val
2026-03-19, 23:19
Moderator
Allaballawallas avatar
Tråd med samma frågeställning utan Kissies inblandning finns redan. Ta diskussionen där.

(FB) Vem räddar ni? Eran hund eller ett barn

Denna tråden får låset på.

/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här