2026-03-19, 21:05
Avstängd
https://www.helagotland.se/story-nyheter/visby/artikel/man-gor-bara-inte-sa-mot-ett-litet-barn-/j8mmn8pl

Läste en grej som jag inte riktigt kan släppa. Det handlar om en femårig tjej, Hanna, som tydligen är den enda i sin förskolegrupp som inte fick börja i samma förskoleklass som sina kompisar efter skolvalet.

Alla hennes vänner gick vidare tillsammans – men hon blev ensam kvar och placerad någon annanstans. Mamman (Karina) reagerar starkt och säger att det är svårt att förstå hur man kan skilja ut ett enda barn från hela gruppen.

Det ska ha kommit in en insändare om det här redan i augusti förra året, där man lyfter frågan ur barnets perspektiv: "Varför får inte jag gå med mina kompisar?"

Så vad tycker ni?

Är det bara så systemet funkar (skolval, platser, regler osv), eller borde man ta större hänsyn till barns sociala sammanhang i såna här fall? Känns spontant rätt brutalt att bryta upp ett enda barn från hela gruppen.

Någon som varit med om liknande? Hur tänker kommuner/skolor egentligen här?
Citera
2026-03-19, 21:13
Medlem
vemsfels avatar
Är skolan full tillämpar man närhetsprincipen. Risker man tar om man tar när man väljer en förskola långt bort. Ska en annan familj behöva slå knorr om sig för att skolan närmast dem fyller sina platser med elever som bor annanstans och behöva skicka sitt barn till en skola längre bort, bort från sina vänner? Jag säger inte att det har hänt här (artikeln är låst) men inte osannolikt.
Citera
2026-03-19, 21:15
Medlem
ICA-muppens avatar
Typiskt för svenska samhället.

Det finns ett fint ord för det - Mobbing
Citera
2026-03-19, 21:20
Avstängd
Artikeln är bakom betalvägg och vi har ingen information kring anledningen att just denna flicka inte fick gå med sin gamla grupp. Således kan vi inte diskutera någonting med än vad som är bäst för barnet, rent generellt. Eftersom placeringsbeslut i skolval ska utgå från det bästa för barnet, vilket är att barnet får gå kvar med kompisar, så ser det på ytan ut som att något har gått fel. Dock kan det ligga en miljon andra faktorer kring barnet som gör att det kanske inte är barnets bästa att få gå kvar. Det kanske också är så att det finns ett maxantal per grupp och syskonförtur går före. Det kanske även är så att kommunen måste ta med utomsockens barn som har valt skolan, för annars underminerar man det fria skolvalet.

Vi vet som sagt ingenting om fallet då artikeln är låst.
Citera
2026-03-19, 21:56
Avstängd
Okej, vilken snyftartikel...

Barnet tillhör en viss skolas upptagningsområde och får således en plats där då den sökta skolan behövde göra plats för de barn som faktiskt bodde närmast. Det kan ha funnits barn från polheimskolan som inte hade valt skola. Polheimsskolans förskoleklasser måste också få någonstans att vara.

Det är enbart på senare år som man har valt att fästa barngruppen från förskola till år 3. Tidigare har man alltid splittrat förskolgruppen inför förskoleklass.
Citera
2026-03-19, 22:20
Medlem
ps870s avatar
Jag har varit med om liknade. Visserligen samma skola men olika klasser.
Min sin placerades i en klass. Alla hans grannkompisar där vi bor och alla hans kompisar från förskolan hamnade i den andra klassen. Min son kände ingen i sin klass.
Skolan tyckte det var en bra en bra lösning och förskolan hade helt glömt att min son då var introvert och att vi under åren flera gånger pratat om det.
Klasserna var inte fulla så vi trodde det skulle vara lätt att lösa. Dessutom fanns det en annan elev som precis som min son hade hamnat i en klass där hon hade få vänner. Min son borde enkelt kunna byta plats med denna elev.
Om könsfördelning var viktigt för skolan skulle bytet faktiskt förbättra förhållandet i klasserna. Det var uppenbart att skolan gjort en miss och två elever råkat hamna fel.
Men skolan vägrade ändra sitt beslut trots flera möten med rektorn. Tillslut fick jag kontakt med skolans trygghetsteam som direkt såg det olämpliga i att min son inte fick gå i samma klass som sina vänner. De kunde driva igenom en flytt trots att rektorn sa att hon fortfarande egentligen var emot det men respekterade trygghetsteams bedömning.
Citera
2026-03-20, 05:29
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Min sin placerades i en klass. Alla hans grannkompisar där vi bor och alla hans kompisar från förskolan hamnade i den andra klassen. Min son kände ingen i sin klass.
Skolan tyckte det var en bra en bra lösning och förskolan hade helt glömt att min son då var introvert och att vi under åren flera gånger pratat om det.
Klasserna var inte fulla så vi trodde det skulle vara lätt att lösa. Dessutom fanns det en annan elev som precis som min son hade hamnat i en klass där hon hade få vänner. Min son borde enkelt kunna byta plats med denna elev.
Om könsfördelning var viktigt för skolan skulle bytet faktiskt förbättra förhållandet i klasserna. Det var uppenbart att skolan gjort en miss och två elever råkat hamna fel.
Men skolan vägrade ändra sitt beslut trots flera möten med rektorn. Tillslut fick jag kontakt med skolans trygghetsteam som direkt såg det olämpliga i att min son inte fick gå i samma klass som sina vänner. De kunde driva igenom en flytt trots att rektorn sa att hon fortfarande egentligen var emot det men respekterade trygghetsteams bedömning.
Vilken fyrkantig människa till rektor, gött att det löste sig till slut.
Citera
2026-03-20, 06:25
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870

Har flera bekanta som råkat ut för det, under olika år, men samma skola. Att deras barn gått tillsammans med sina kompisar på förskolan, men sedan separerats från kompisarna till förskoleklass. Och det var bara just det barnet också. Inga andra barn hade separerats från sina kompisar. Så det handlade inte om att man ville blanda barnen från olika förskolor. För då hade man ju frångått befintliga barngrupper totalt och blandat och alla hade hamnat med både kompisar och okända barn. Tyvärr fick dessa barn som totalt separerats från sina kompisar ingen lösning, de fick inte byta klass så de kunde gå med sina kompisar. Föräldrarna kämpade in i det sista. Det gick bra för barnen ändå. Men det är ändå synd om barnen att de inte fick fortsätta med sina kompisar och att de på så sätt fick en mer otrygg start i förskoleklass. Det brukar heta att man tar hänsyn till barnen och att man vill behålla barngrupperna. Men det är inte alltid sant.
Citera
2026-03-20, 07:11
Medlem
Så brukar de inte göra

När min dotter gick från dagis till skola så delade de upp så ingen blev direkt ensam i en helt ny klass.
Citera
2026-03-20, 07:54
Medlem
TheGretaResets avatar
Var ett exempel från Göteborg. Där ett enda barn från hisingen inte fick gå med sin klass upp utan skulle bussas till invandrargettot Angered för barnen där skall ha någon vit svensk att spotta och slå på.

Vi vet inte varför i just detta fall. Det kan finnas olika anledningar.
Citera
2026-03-20, 09:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Var ett exempel från Göteborg. Där ett enda barn från hisingen inte fick gå med sin klass upp utan skulle bussas till invandrargettot Angered för barnen där skall ha någon vit svensk att spotta och slå på.

Vi vet inte varför i just detta fall. Det kan finnas olika anledningar.

Jag vet att det finns fall där man löst dessa placeringsproblem helt enkelt genom att flytta till en annan kommun för att slippa sosseskolor.
Citera
2026-03-20, 10:13
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag vet att det finns fall där man löst dessa placeringsproblem helt enkelt genom att flytta till en annan kommun för att slippa sosseskolor.
Ja, jag skulle aldrig acceptera att det hände mitt barn. Det är ju mitt djävla ansvar.

Men det är också därför man alltid tar barn från lägre inkomstområden och utsätter för sociala expriment. För föräldrarna har sällan möjligheter att protestera eller ekonomiska möjligheter. MAn tar aldrig barn från Djursholm till sådant här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in