2026-03-19, 19:37
Medlem
Vad har ni hittat för ADHD mediciner, utöver lisdexamfetamin och methylfenidat?

Denna lista tycker jag är bra: adhdmedicin.webnode.se

Men det finns kanske fler alternativ? Jag vill inte använda droger som Cannabis, kokain, etc.

Jag önskar svar för bättre koncentration, inte insikt genom t.ex. LSD eller bedövning med t.ex. alkohol.

Jag har även provat NAC, Lions mane, Reishi, Cordyceps, L-tyrocin.

Jag har studerat huruvida tungmetaller eller trauma kan vara orsak till mina symtom, kanske har jag inte ADHD? Men jag tror det, är diagnoserad, men det sker ju misstag då vi är komplexa varelser.
Citera
2026-03-19, 19:42
Avstängd
StoreSvartes avatar
Extrem träning och disciplin. Tänk dig det här. Jag står brevid dig, och varje gång du tappar fokus så ger jag dig en elshock i pungen. Nog fan skulle du fokusera, eller hur?

Du skulle till och med kunna lyssna på en halvtimme lång dötråkig podcast om nån gammal gubbes frimärkessamling.
Citera
2026-03-19, 20:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Extrem träning och disciplin. Tänk dig det här. Jag står brevid dig, och varje gång du tappar fokus så ger jag dig en elshock i pungen. Nog fan skulle du fokusera, eller hur?

Du skulle till och med kunna lyssna på en halvtimme lång dötråkig podcast om nån gammal gubbes frimärkessamling.

Fast ADHD handlar nästan minst om uppmärksamhet. Man har tagit fasta på just det symptomet för att det märks i skolan. En skoldiagnos.

ADHD handlar mycket mer om dåligt arbetsminne, dåligt korttidsminne och dåliga exekutiva funktioner (planera, organisera, börja, fortsätta, bedöma, avsluta, impulskontroll, problemlösning, hantera känslor). Man kan även ha problem med att bedöma tid, vad som ska kastas eller sparas och andra mer specifika saker som alla inte har samma.
Senast redigerad av zombie-nation 2026-03-19 kl. 20:05.
Citera
2026-03-19, 20:42
Medlem
Metylfenidat alla dagar i veckan kan jag lova dig. Elvanse o skit är fett pundigt och går knappt äta eller sova bra.
Citera
2026-03-19, 20:51
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fast ADHD handlar nästan minst om uppmärksamhet. Man har tagit fasta på just det symptomet för att det märks i skolan. En skoldiagnos.

ADHD handlar mycket mer om dåligt arbetsminne, dåligt korttidsminne och dåliga exekutiva funktioner (planera, organisera, börja, fortsätta, bedöma, avsluta, impulskontroll, problemlösning, hantera känslor). Man kan även ha problem med att bedöma tid, vad som ska kastas eller sparas och andra mer specifika saker som alla inte har samma.

Jo jag har en jävla massa av det där själv. Men jag har lyckats få ihop ett någorlunda fungerande liv med hjälp av disciplin. Mycket kan man lösa själv. Men jag tror många får en diagnos och identifierar sig med den och blir självvalt hjälplös.
Citera
2026-03-19, 20:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jo jag har en jävla massa av det där själv. Men jag har lyckats få ihop ett någorlunda fungerande liv med hjälp av disciplin. Mycket kan man lösa själv. Men jag tror många får en diagnos och identifierar sig med den och blir självvalt hjälplös.

Fast nu frågar TS om specifikt mediciner.

Finns Attentin och atomoxetin, Intuniv, vissa har hjälp av Risperdal.

Har inte några egna erfarenheter, bara av Attentin, det var inget för mig, men jag tål inte amfetaminer.
Citera
2026-03-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fast nu frågar TS om specifikt mediciner.

Finns Attentin och atomoxetin, Intuniv, vissa har hjälp av Risperdal.

Har inte några egna erfarenheter, bara av Attentin, det var inget för mig, men jag tål inte amfetaminer.

Tack Zombie-nation! Värt att överväga.

Storesvarte, jag har disciplin! Det är så jag kommit hit till att vara noga med mat och medicin. Längesen jag använde lisdexamfetamin och methylfenidat. Jag mediterar 1-3 timmar om dagen. Cycklar till jobbet 8 km. Vandrar, promenerar, sjunger i kör, dansar. Noga med rutin, inte för mycket internet och medier.
Citera
2026-03-19, 21:25
Medlem
Lisdexamfetamin stör min sömn och jag har redan sömnproblem. Methylfenidat fungerar lite bättre, men nja, har inte viljat använda. Psilocybin är intressant, men påverkar också sömn och HPPD, men använder man det sällan bland andra alternativ kanske.

All medicin kanske har biverkningar, men försöker reducera så mycket som möjligt.
Citera
2026-03-19, 21:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jujuj
Lisdexamfetamin stör min sömn och jag har redan sömnproblem. Methylfenidat fungerar lite bättre, men nja, har inte viljat använda. Psilocybin är intressant, men påverkar också sömn och HPPD, men använder man det sällan bland andra alternativ kanske.

All medicin kanske har biverkningar, men försöker reducera så mycket som möjligt.

Metylfenidat verkar slå våldigt ojämnt. Hade själv hjälp av den, men i slutänden vaöde jag bort den iallafall. Fungerade bättre i vardagen, men kände mig inte som mig själv.
Citera
2026-03-20, 21:32
Medlem
Ok, atomoxetin eller intuniv verkar vara vad jag ska ha om jag ska ha medicin. Men meditation och motion verkar fungera bäst vad jag än provar, och nyttig mat, psilocybin och stamets stack är dock bra… Jag är väl bara så här
Citera
2026-03-21, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madeight
Metylfenidat alla dagar i veckan kan jag lova dig. Elvanse o skit är fett pundigt och går knappt äta eller sova bra.

Jag äter Elvanse dagligen. Sover som en stock.

Blev jättestirrig av Metylfenidat, så jag känner helt tvärtom.
Citera
2026-03-21, 16:51
Medlem
Och jag blur väldigt stirrig av Elvanse. Det verkar vara individuellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in