2026-05-15, 15:30
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterare
Jag är en han och ingen hon och jag har aldrig varit med om en mer hjärtlös och dömande kvinna för minsta lilla. Hur ska hon få någon relation att hålla i längden om hon alltid surt går iväg eller blockar när mannen säger "fel" saker? Bra relationer bygger förstås på en ömsesidig vilja till dialog så jag har ett helt annat tänkesätt än henne.

Svaret på din fråga är enkel. Det kommer hon aldrig att få. Sådana personer kommer bara att bli argare och bittrare desto längre liv de lever. De kommer rationalisera sitt tänk och sina känslor med att det är fel på alla andra medan de själva är oskyldiga offer för dåliga män. Om hon inte är en av de få som till slut blir "upplyst" kommer hon fortsätta göra livet surt för den ena killen efter den andra.

// CC
Citera
2026-05-15, 16:09
Medlem
Citat:
Hon blev arg över mina brev trots att de var vänligt formulerade och välvilliga. Anledningen är att hon är så styvnackat principfast om att det alltid är fel att skicka brev till någon som har blockerat en och därför vägrar hon svara eller ens ta till sig vad jag har skrivit. Hon vill helt enkelt inte uppmuntra ett för henne felaktigt beteende. Jag tycker å andra sidan inte att jag förtjänade att bli blockerad eftersom det var hon som gav upphov till de dåliga konsekvenserna genom sina inledande svek. Mitt fel var att bli orolig efter hennes svekfulla beteenden vilket fick mig att skriva något oftare än tidigare för att få en möjlighet att reda ut det som hänt. Då tyckte hon att jag skrev för ofta och blockade mig. Inte vad jag skulle kalla för ett förstående och sympatiskt sätt men hon bortser från sina egna fel och misstag och verkar bara minnas mina. Ändå kan jag inte sluta älska henne
Visst har du skrivit om det här förut? Det betyder att händelsen inte har hänt i närtid utan för flera år sedan.

Om ni bara varit ihop i en månad tycker jag inte att du har någon rätt att åberopa någonting alls oavsett hur svekfull du tycker att hon har varit, ni har ju knappt hunnit inleda något. Hade ni varit ihop ett par år skulle jag förstå ditt agerande men nu gissar jag att hon bara vill bli fri från dig och gör det på det mest effektiva sättet eftersom du inte slutar kontakta henne.
Citera
2026-05-16, 08:46
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Kan du själv se någon logik i att först svika någon vid tre tillfällen på kort tid men sedan inte förstå den oro det skapar hos den svikne utan blockar för att denne inte får en muntlig dialog för att reda ut det hela utan tvingas skriva meddelanden istället? Gör det den sistnämnde till en känslostörd kärring??
Efter svek nr ett så lämnar man, att du blivit sviken tre gånger faller tillbaks på dig inte den som sviker.
Du tillåter att svikaren trampar på dig flera ggr, vederbörande har ingen respekt för dig alternativt har ingen förmåga till empati och ser inte det som ett svek att välja det som för stunden ger tillfredsställelse.
Du skrev ovan att du älskar henne.
Detta är en konstruktion i din hjärna och en ond cirkel du måste ta dig ur.
Du beter dig inte som Jesus som älskar dig var sig du vill det eller inte.

Hon vill inte ha med dig att göra, hon vill inte förklara sig, hon vill att du försvinner, hon tycker du är jobbig, hon har uppenbarligen inga positiva känslor för dig.
Du förnedrar och nedvärderar dig själv inför henne, dig själv och alla andra genom visa att du behöver hennes icke befintliga kärlek för att du ska ge dig själv ett värde.
Sluta med detta, om du inte trollar så börjar detta kännas som att du behöver proffesionell hjälp att komma ur din destruktiva tankebanor.
Om jag skulle börja komma hem till dig och bajsa i din brevlåda med jämna mellanrum, hade du velat prata vett med mig eller slå ihjäl mig?
Res på dig och förstå att om du behöver någon annan för din inre styrka så kommer du alltid att löpa risken att tappa fotfästet.
Citera
2026-05-16, 08:57
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Jag är en han och ingen hon och jag har aldrig varit med om en mer hjärtlös och dömande kvinna för minsta lilla. Hur ska hon få någon relation att hålla i längden om hon alltid surt går iväg eller blockar när mannen säger "fel" saker? Bra relationer bygger förstås på en ömsesidig vilja till dialog så jag har ett helt annat tänkesätt än henne.
Hennes beteende, humör, uppförande och framtida relationer är helt orelevant för dig, du är inte en del av hennes liv, har aldrig varit och kommer aldrig bli.
Att du försöker konstruera en värld där dina åsikter har bäring på hennes liv är lika tokigt som att du skulle börja fundera i dessa banor om mig.
Det där om att jag kallade dig kärring, en av de stora fallgropar a som många kvinnor faller, gärna om o om igen, är att dom träffar någon som dom är helt övertygade om att dom träffat den perfekta partner OM dom bara gör om honom lite.
Har aldrig fungerat.
Så om du sätter likhetstecken mellan hur du agerar och resonerar ordet kvinna som många gånger är lika med kärring så har du dit svar.

Det är för din skull som jag och andra skriver som vi gör för du måste ta dig ur detta annars kommer ditt mående fortsätta försämras.
Det är inte kritik det är vägvisare och speglar.
Citera
2026-05-17, 10:23
Medlem
Citat:
Ursäkta att svaret kommer så här sent men vi hade bara en kortvarig romans (någon månad). Ändå hann den få mig att älska henne mer än någon annan jag har träffat i mitt liv. Tyvärr så visade det sig snart att jag bara hade varit ett attraktivt ligg för henne och ingenting annat.
Kan ju vara så att du byggde upp personen större, bättre och vackrare i ditt huvud än vad den egentligen är. Personen fick dig att emotionellt investera hårt och mycket, på väldigt kort tid. Därav känns det kanske som ett svek, när det inte blev bemött som du hade önskat. Eller så märkte hon bara tidigare än du att känslorna inte räckte till mer än vad det blev.

Man kan skriva oändligt mycket om människor och relationer. Det bästa i detta läge är att du faktiskt låter personen vara. Den enda chansen du har att ’rädda’, är att du låter detta lägga sig. Personen i fråga måste själv komma till insyn i att vad som nu skett, är lösbart eller inte. Inte massa brev, post eller mail. Det funkar högst troligt tvärtom.

Och viktigast är att heller inte bli för hård mot dig själv. Är du medveten att du ’gjort’ fel, stå för det och äg det. För dig själv och framtiden.

Om det är så att anledningen till uppbrottet inte är super allvarligt, typ som otrohet, eller något form av våld - så kan det nog lösas. Men det kräver mognad, insyn och vilja av båda.
Senast redigerad av Talkthewalk 2026-05-17 kl. 10:32.
Citera
2026-05-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursäkta att mitt svar kommer så sent men det "oförlåtliga" misstag jag gjorde var att skicka ett brev till henne med relevant information och om hur vi kan få en lugnare och bättre vänskap utan tjafs och drama. Hon är väldigt principfast av sig och anser att man under inga omständigheter skriver till någon som har blockerat en men innan jag skickade brevet hade jag hänsynsfullt väntat i över ett halvår utan att se henne någonstans så detta var min enda möjlighet att söka kontakt igen. Det var för övrigt hon själv som hade betett sig illa under vårt senaste möte vilket hon senare också bad om ursäkt för.
Efter ett halvår! Lite stalkervarning på den.
Citera
2026-05-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursäkta att svaret kommer så här sent men vi hade bara en kortvarig romans (någon månad). Ändå hann den få mig att älska henne mer än någon annan jag har träffat i mitt liv. Tyvärr så visade det sig snart att jag bara hade varit ett attraktivt ligg för henne och ingenting annat.
Någon månad. Då är man fortfarande kvar i dejtingfasen. Ingen väljer något sämre så länge de tror sig kunna få något bättre. Hon gick vidare, uppenbarligen ett riktigt beslut då du nu uppvisar noll självrespekt då du inte kunnat släppa henne och gå vidare med ditt liv. Detta kände hon troligen av och stack innan det blev värre, använde en skitsak som ursäkt. Kanske hade det varit bättre om hon inte sagt något alls, alternativt rakt ut "Jag älskar inte dig". Men eftersom hon troligen känt vibbarna, så vågade hon inte det och gjorde sig persona non grata på distans.
Citera
2026-05-18, 22:30
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Kan du själv se någon logik i att först svika någon vid tre tillfällen på kort tid men sedan inte förstå den oro det skapar hos den svikne utan blockar för att denne inte får en muntlig dialog för att reda ut det hela utan tvingas skriva meddelanden istället? Gör det den sistnämnde till en känslostörd kärring??
Du är i himmelen och vill kontakta henne i helvetet?

Jag ser ingen logik i detta och att man skulle få någon typ av svar förstår jag inte heller.

Du har redan svaret men gillar och vill inte acceptera det helt enkelt. Därefter kommer sorgeprocessen och allt vad det är av en bergodalbana av känslor tills man förstår allt och går vidare.

Jag hade en som ville få en förklaring och hon fick den till slut efter lite tjat men om hon gillade svaret det tror jag inte på.

Du försöker få svar på dina frågor och dina känslor av någon annan när det är du själv som ska känna efter hur du själv mår och vad du själv vill göra för att du ska kunna må bättre igen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in