2026-03-19, 14:23
Medlem
KungPungPats avatar
Jag snubblade över en video där det påstås att garvsyra är det ultimata rostbehandlings ämnet, som har tystats ner för att bil och båt industrierna tjänar miljarder på alla problem som rost skapar.
(Tannic acid på engelska)

Se videon här: https://youtu.be/q6Hmj6HJqwo?si=BV69BQiW7qCvVhar

Ett sånt här ämne blir ett problem för dom som vill tjäna pengar på rostens alla problem.

Nu till min fråga, har du testat detta på din stålbåt?

Hur fick du isf tag på garvsyran?
Citera
2026-03-19, 14:32
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag snubblade över en video där det påstås att garvsyra är det ultimata rostbehandlings ämnet, som har tystats ner för att bil och båt industrierna tjänar miljarder på alla problem som rost skapar.
(Tannic acid på engelska)

Se videon här: https://youtu.be/q6Hmj6HJqwo?si=BV69BQiW7qCvVhar

Ett sånt här ämne blir ett problem för dom som vill tjäna pengar på rostens alla problem.

Nu till min fråga, har du testat detta på din stålbåt?

Hur fick du isf tag på garvsyran?

Finns på darknet med betalning i krypto. För du kan inte vara seriös med detta eller? Annars går det köpa ungefär precis överallt. På biltema brukar det kallas för "rostätare".
Citera
2026-03-19, 14:35
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Finns på darknet med betalning i krypto. För du kan inte vara seriös med detta eller? Annars går det köpa ungefär precis överallt. På biltema brukar det kallas för "rostätare".

Rostomvandlare har jag hört om.
Är rostomvandlaren samma som rostätaren?
Citera
2026-03-19, 14:37
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Kan inte alla namnen som finns för detta. Kolla på innehållsförteckningen. Själv föredrar jag linolja, fast aldrig använt det på en plåtbåt.
Citera
2026-03-19, 15:19
Medlem
Citat:
Nej!
Men är du ekonomisk så köper du garvsyra och fosforsyra och blandar dom själv 1 del garvsyra och 5 delar fosforsyra, resten vatten.
Men vill du betala dyrt för den färdigblandade skiten så gör det..
Hjärtliga ekonomiska hälsningar..
När du smörjt på skiten så måste du måla senare annars så kommer rosten såklart tebaks om ett halvår.
Senast redigerad av makumba 2026-03-19 kl. 15:21.
Citera
2026-03-19, 15:47
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Nej!
Men är du ekonomisk så köper du garvsyra och fosforsyra och blandar dom själv 1 del garvsyra och 5 delar fosforsyra, resten vatten.
När du smörjt på skiten så måste du måla senare annars så kommer rosten såklart tebaks om ett halvår.

Så rosten kommer inte tillbaka om man gör det rätt och tex målar med fem lager epoxi efter rostbehandlingen?
Citera
2026-03-19, 15:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Nej!

Blyfärg är bra för detta. Olagligt för alla andra än varvsindustrin.
Citera
2026-03-19, 17:11
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Blyfärg är bra för detta. Olagligt för alla andra än varvsindustrin.

Epoxifärg, hela fem lager... Gör att en stål båt kan stå i saltvatten i över 20 års tid utan en enda gnutta rost.
Var nyligen och såg på en båt som var behandlad på detta viset. Man kan ju knappt tro att det är möjligt att en stål båt efter 20 år i saltvatten inte visar tecken på rost nånstans.
Citera
2026-03-19, 17:48
Medlem
Nej, hade varvsindustrin kunna komma undan att blästra båtarna hade de kört med garvsyra för länge i världen sedan. Blästringen kräver kompressorer på hundratals hästar och många ton med sand. Så glöm det.
Citera
2026-03-19, 18:46
Medlem
sommarlovs avatar
Att ta bort rost som uppstått löser bara ett par problem.
Med det hjälper ju inte, båten rostar bort ändå!
Citera
2026-03-19, 22:03
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Ättika är ju en bra rostförintare också
Citera
2026-03-19, 23:26
Medlem
KungPungPats avatar
Det här är ju helt galet. En till video om garvsyran : https://youtu.be/pKRWnnDpmb4?si=lIPpIucsqxXb7oDt

Garvsyran är intressant, men när man ser hur företag har tagit denna enkla info och blandat i massa trams ämnen för att sen ta 10-15 ggr högre pris än vad garvsyran kostar ren i butik... Detta är intressant också, och visar vilka jävla skithögar företag är.

Undrar hur många liv som har offrats pga rostiga bilar och båtar, för att företagen ville hålla den här kunskapen utanför allmän kunskap om rostbehandling.

Det är nog tyvär så att ni vet mer än 99% av alla mekaniker vet om rostbehandling, om ni förstår detta om garvsyran. Helgalet minst sagt.

Stål båtar samt bilar ska väl vara en ändlös kamp mot rost, men det var en riktigt lortig lögn, att hävda att rost är nån obotlig grej.
Senast redigerad av KungPungPat 2026-03-19 kl. 23:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in