2026-03-19, 13:10
Medlem
Är dessa personer lågbegåvade?
Finns förare som tror att det är dags att man höjer hastigheten på vägarna mdeans det står klart och tydligt i körkortsboken om varför vi har viss hastighet.
Citera
2026-03-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Finns förare som tror att det är dags att man höjer hastigheten på vägarna mdeans det står klart och tydligt i körkortsboken om varför vi har viss hastighet.
Iofs blir det mycket värre skador/död vid högre hastigheter
MEN okoncentration med t ex mobiler och dålig uppmärksamhet gällande att kolla speglar vid laglig hastighet är mycket större risk ATT det blir olyckor...
Före fartkamerorna, som ÖKAR olyckrisken genom att man behöver titta på hastighetsmätaren ofta, tar bort uppmärksamhet från trafiken: Yrkestrafiken på vardagsdagtid kör mycket fortare, men mycket långsammare "söndagsbilisterna" är mycket farligare så klantigt som de kör...
Citera
2026-03-19, 13:34
Avstängd
Citat:

Har kört flera h om dagen t/r jobbet i många år.
Lågbegåvade lär det vara, men även svagt ego.
Har sett i huvudsak 3 grupper som kör för snabbt..

Pack - givetvis, surprise surprise
Medelålderskrisande män
Feta kvinnor - som om de använder bilen som en förlängning av sin odugliga kropp "åtminstone kan den här bilen något"

Personligen får folk gärna ha bråttom för mig (de kanske har bra anledning), men att trängas eller försätta mig i farliga situationer pga det, det accepterar jag inte.

Elbilar som ju är rappa har ändrat lite på vilka bilar det är som detta sker med, men BMW är ju överrepresenterade. Delvis såklart för att det inte är så lätt att vara snabb i en Dacia..
Citera
2026-03-19, 13:41
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Finns en massa system i nyare bilar som hjälper föraren samt att bilarnas krocksäkerhet har förbättrats genom åren och så gillar jag att köra fort i min fyrhjulsdrivna bil med 440 hk.
Citera
2026-03-19, 13:42
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Gör det? Vad är 'klart och tydligt', säkerheten? Var det därför vi temporärt sänkte hastigheten på motorvägar från 110 till 90? Nej, det var miljöskäl. Samma med E18 norr om Stockholm, det står tom på skyltarna att hastigheten är sänkt pga partikelutsläpp.
På Autobahn råder fortfarande fri fart på många sträckor, menar du att tyska bilister är lågbegåvade?

Det finns många olika skäl till de hastighetsbegränsningar vi idag har, inte alla är rationella, och inte alla är pga säkerhet. Och det finns åtskilliga vägavsnitt där högre hastigheter skulle fungera alldeles utmärkt. Det gick ju utmärkt att höja från 110 till 120 på Vätterleden (E4) och delar av E6. Var det lågbegåvat? Av samma instans som sänker hastigheten på andra vägar? Är det också lågbegåvat?
Citera
2026-03-19, 13:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Finns en massa system i nyare bilar som hjälper föraren samt att bilarnas krocksäkerhet har förbättrats genom åren och så gillar jag att köra fort i min fyrhjulsdrivna bil med 440 hk.
Volvo EX40/EC40?
Citera
2026-03-19, 13:49
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Volvo EX40/EC40?
EC, så ingen BMW men väl en elbil.
Citera
2026-03-19, 13:49
Medlem
Citat:

Polisen har redan tagit dubbelt så många fortkörare med nya radarn. Så man bör se upp lite mer..
Citera
2026-03-19, 13:54
Avstängd
Jag har provkört den på bana, den rörde på sig. Dock suv-ig så svajar ju en del i kurvorna..

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
EC, så ingen BMW men väl en elbil.
Citera
2026-03-19, 14:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Iofs blir det mycket värre skador/död vid högre hastigheter
MEN okoncentration med t ex mobiler och dålig uppmärksamhet gällande att kolla speglar vid laglig hastighet är mycket större risk ATT det blir olyckor...
Före fartkamerorna, som ÖKAR olyckrisken genom att man behöver titta på hastighetsmätaren ofta, tar bort uppmärksamhet från trafiken: Yrkestrafiken på vardagsdagtid kör mycket fortare, men mycket långsammare "söndagsbilisterna" är mycket farligare så klantigt som de kör...

De flesta bilar har farthållare så mitt tips är att du testar använda den. Har du en ny bil så är det också lag på att de ska ha vägmärkeskontroll och larma så fort du kör för fort så livet kommer bli enklare för dig i framtiden.

Min bil ställer dessutom in hastigheten själv enligt skyltarna, funkar till 99% och är väldigt skönt.
Citera
2026-03-19, 14:57
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Jag har provkört den på bana, den rörde på sig. Dock suv-ig så svajar ju en del i kurvorna..
Japp, den Polestar P2 jag hade förut var mycket roligare på landsväg, dock bara en motor i den jag hade.
Citera
2026-03-19, 15:15
Medlem
Citat:
Elbilar som ju är rappa har ändrat lite på vilka bilar det är som detta sker med, men BMW är ju överrepresenterade. Delvis såklart för att det inte är så lätt att vara snabb i en Dacia..
Det gick att köra fort även med 33/44/55-hästars DAF på kurviga vägar och vid rödlysen hade muskelbilar ingen chans upp till ca 70.
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De flesta bilar har farthållare så mitt tips är att du testar använda den. Har du en ny bil så är det också lag på att de ska ha vägmärkeskontroll och larma så fort du kör för fort så livet kommer bli enklare för dig i framtiden.

Min bil ställer dessutom in hastigheten själv enligt skyltarna, funkar till 99% och är väldigt skönt.
Du verkar prata bara om landsväg (och motorleder) ?

På den tiden jag bodde i Stockholm kunde jag flera "taxitrix" där man kunde ta sig förbi långa enfiliga köer, t ex för att man kom in längre fram ändå utan att störa någon för vägen var tvåfilig även efter flera 90graderssvängar. Om man såg upp ifall att någon i köfilen inte skulle svänga så EN gång kunde jag inte svänga höger p g a det och behövde åka en omväg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in