Citat:
Ursprungligen postat av
Sasha4life
Vilken korv rekommenderar du?
Tänkvärd fråga!
Jag hittade i denna blogg med originalreceptet från 1975, och där omnämns kabanosser som korvtyp att använda i grytan.
https://saltpeppar.se/kreolskans-sondagsgryta-till-slow-cooker/
Det är dock inte mitt val idag om man inte vill ägna sig åt historisk matlagning utan mitt val faller istället på en något kryddrikare och fetare korv (alltså inte nödvändigtvis kryddstarkare, som är något annat) som t.ex ungersk bondkorv. Skulle också kunna tänka mig en torrare spansk eller mexikansk korv (inte alltför kryddstark) då vi rör oss i "kreolska områden" och i korsningen mellan spanska, franska, amerikanska och afrikanska ideal.
Viktigt för rätten är att det är en torrare korv i texturen, tycker jag. Jag har sett moderna recept med chorizokorv och till och med bratwurst, men de tycker jag inte passar då de gör rätten till en kladdig korvgryta eller en slags korvstroganoff (och inte en fläsksmakande gryta som originalreceptet avsåg).
Dilemmat för oss i vår tid med att försöka få till originalets smakbalans är att dels veta hur stark kabanosser var på den tiden, dels vad 70-talets tidsanda tyckte var en bra smakbalans. Ett rimligt antagande är att man på den tiden var mer förankrad i äldre svensk matlagning och därmed var rätten "vekare" i kryddningen än vad vi i vår "chilitunga" tid anser vara bra.
Det jag tycker är intressant med originalrecept är att jämföra med recept på den här grytan från vår samtid. Låt mig ge några exempel:
* Mängden fläskfilé - 150 gram per person i originalet, idag ner mot 80-90 gram per person. Alltså nästan en halvering och det påverkar förstås smakbalansen. Den ska smaka fläsk tycker jag, det är poängen med den.
* Mängden paprika - I ett originalet en (1) röd paprika, idag kan man se varianter med två paprikor. Även det påverkar smakbalansen och det är säkert en eftergift åt vår tids intresse för paprika/chilifrukter. Det gör, i kombination med minskad mängd fläskfilé, rätten mer till en grönsaks/fläsk-gryta än fläskgryta.
* Mängden oliver, syltlök och cornichoner - I vår tid nästan en halvering av mängderna mot 70-talet, grytan är alltså mindre ättikssyrlig i vår tid än i originalet. Det stora mängden söt grädde (oftast 5 dl för 6 personer) behöver rejält med ättikssyra för att balansera gräddsötman. Vår tids "kreolska" är som ofta i vår tids mejeriproduktsintresserade tid - jolmig.
* Nya tillsatser - Googlar man runt så hittar man idag receptutveckling med helt onödiga saker som fördärvar originalet som att ha i strimlad bacon (tillför röksmak), champinjoner (tunnar ut fläsksmaken) och förstås creme fraiche istället för att hålla sig till att det här är en gräddsmakande rätt. Creme fraiche gör rätten kladdig men också mer "frukostsmakande" då syran i creme fraiche kommer från Lactococcus-bakterier i stället för att att rätten ska få sin syra från ättikan i cornichon- och syltlöksinläggningen.
Alla de här ambitionstilläggen är som göra en gin & tonic på Trocadero, och ändå hävda att det är en gin & tonic.
Vad är din uppfattning om en bra "kreolska"?