Citat:
Ursprungligen postat av
RektumHamid
Jag har förlorat en nära vän och familjemedlem efter en kort tids sjukdom.
Sen jag fick beskedet har jag gråtit opassande och gått hem från möte. Kört bil och gråtit och skrikit. Druckit vin och dansat som en fågel, en stor fågel, i min ensamhet. Gråtit och lyssnat på musik och lyssnat på musik och gråtit. Klappat och pussat på katten. Rökt lite hasch och ska nu dricka läsk och äta godis.
Det är första gången i mitt liv som jag står utan ledstjärna och ljus. Jag har ingen att vända mig till.
Hur hanterar ni sorg och har ni nå tips eller knep? Vad fan gör man?
Ta hand om varandra och om du älskar någon så berätta det innan du går och lägger dig nästa gång!
Jag beklagar verkligen sorgen. Nu är jag ingen expert på hur man hanterar sorg på bästa sätt, men om man inte har någon nära att prata med kan det vara värdefullt att vända sig till någon som har erfarenhet av att hjälpa människor i sorg, t.ex. en psykolog eller en utbildad präst.
Det som hjälpte mig när jag förlorade människor som stod mig nära var att inte isolera mig. Att i stället bygga relationer, engagera mig i saker tillsammans med andra och ha något gemensamt att samlas kring gjorde stor skillnad. Det fick mig också att reflektera mer över vad som faktiskt är viktigt i livet. Och precis som du själv skriver: “Ta hand om varandra och om du älskar någon så berätta det innan du går och lägger dig nästa gång.”
Det viktigaste tror jag är att låta sorgen ha sin gång, men att inte låta den ta över ens liv.