Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
För mig "började" det med något många känner igen, Gold River. Detta var tuggtobak (fast finfördelat) som jag testade en kort period. Jag skriver började med citationstecken då jag bara använde det en kort period.
Senare kom jag att testa Picanell. Återigen tuggtobak fast i bitar av tobak. Körde också Oliver Twist då ibland...
Sen började jag med Skoal bandits eller vad det hette. Amerikansk tuggtobak som väl var i portion, men mycket som snus. Testade väl nära eller kring denna tid också Catch mini. Detta var i en variant som nog många idag knappt känner till att den funnits...
Det var faktiskt större påsar, som jag minns, en blå och en röd. De innehöll två varianter av Catch mini vakuum-förpackade i små påsar av plast... Mycket färskt var det fast en variant av denna produkt som försvann...
Sen var det väl i lumpen då jag ännu använde Skoal att jag testade och/eller började använda Grov portion. Detta blev sen det jag mest använde under många år...
Tyvärr är "premium-snus" sen länge för dyrt så jag har mestadels bytt till annat för längesen. Ett snus jag länge kört, slutade dock tillverkas vilket jag nämnt i detta forum.
Jag kan nämna att jag har testat det mesta... Jag gillar dock inte väldigt starkt snus. Vissa starka eller något starkare varianter kan vara ok... Det känns dock för mig ofta bara onödigt med mer nikotin...
Tyvärr har nikotin-påsar tagit över så mycket. Visst kan det vara ett alternativ, men denna tråden handlar om riktigt snus. Också lite därför jag tar upp det, då tyvärr nikotin-påsar har blivit populärt på en nästan hysterisk nivå och jag vet inte om förbud mot eller åtstramningar kring dessa kan hota vanligt snus...
Men hur började ni använda snus, vad började ni med och hur har ni varierat det?
gold river!!! som röktobak, fast snus... fy f-an vad gott
träffade på det 1983 eller så i gymnasiet, varvade med ettan såklart, gold river var dyrt, men fantastisk gott!
började många år tidigare, med farsans röda lacket och ettan, kräktes och mådde lite illa på min födelsedag då föräldrarna hämtade mor och farföräldrar till denna födelsedag.
kallsvettig och eländig, sedan dessa, nån nikotin fanns alltid.
snus och feströka, gick till sjöss innan 18 år, då blev det cigg, och snus då man fick tag i det, snusade och rökte fram tills för 4 år sedan, typ 40 år, nu är det bara snusen kvar.
pga lössnuset inverkan på tandköttet så övergick till påsar för ca 10 år sedan, fastän jag föredrog ettan och röda lacket så funkade det inte längre, det bara rann hela tiden.. det var som en half pipe rätt ner i underläppen.
så nu är det endast knox extra stark kvar, två stocka i månaden, knappt, nån lösdosa extra.
Jag skulle gärna återuppleva en gold river igen...