Citat:
Ursprungligen postat av
lalli2134
Hej,
Jag pluggar nu sista terminet på gymnasiet och har lite beslutsångest. Jag pluggar natur-natur på gymnasiet och nu har jag haft svårt att välja om jag ska plugga till läkare eller civilingenjör. Jag är främst orolig över hur arbetsmarknaden kommer att se ut i framtiden (typ om 20 år). Jag vet att många säger att man som läkare inte håller med jättemycket matematik och teknik, men jag är intresserad av dessa grejer. Men jag gillar även hur kroppen fungerar och biologi. Jag vet inte vad som är bäst att plugga till. Vad för för- och nackdelar finns det med varje yrke? Vad tycker ni som pluggar till läkare och civilingenjörer?
Ett par personer jag känner har varit i liknande situationer att de känner starkt för båda inriktningarna. Jag har då sett de välja båda. En valde att läsa både ekonomi och civilingenjör. Men det är ingen lätt väg att gå.
Jag skulle välja att läsa till civilingenjör och sedan även lägga på kurser för att bli läkare. Menar att jag ser en framtid hos civilingenjörer som dessutom förstår sjukvården. Vi kommer att se en väldig hög grad av automatisering inom sjukvården för att klara av att erbjuda dygnet runt service, snabbare diagnoser och inte minst då förebyggande sjukvård som är ganska eftersatt.
Tekniken kommer bli avgörande och avancerad. Det är väldigt många läkare som inte klarar av att hantera tekniken.
Så där har du din framtid. Du med ditt intresse kommer att kunna studera för att klara av framtiden som utvecklare av sjukvårdsutrustning och med möjlighet att bli läkare som kan använda avancerad sjukvårdsutrustning.