Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
Alltså jag anser att det finns fördelar med manlig omskärelse i form av mindre smittrisk av diverse sjukdomar. Men jag är själv kvinna och har inte omskurit mina söner. Jag anser kanske inte att min personliga åsikt väger lika tungt som åsikten hos en partiledare för Sveriges näst största parti, sammanfattningsvis.
Så varför vill Åkesson att just judar men inga andra ska få fortsätta med en praktik han i övrigt anser vara ett övergrepp på småpojkar?
Det finns folk som argumenterar för fördelar med kvinnlig omskärelse också, som färre utomäktenskapliga barn etc. Vill man så kan man hitta något positivt i det mesta.
Men eftersom både kvinnlig och manlig omskärelse handlar om att på kulturella/religiösa grunder, inte medicinska, skära bort frisk, funktionell vävnad från en hjälplös individ som inte gett sitt samtycke och alltså kränka individens rätt till sin kroppsliga autonomi, så känns hela grejen etiskt inkompatibel med västerländska liberala/demokratiska värderingar oavsett eventuella positiva bieffekter.